אני אדם דתי־חרדי. התגלגלה אלי הזדמנות כלכלית מאתגרת של פעם בחיים, וכעת אני מתלבט וחושש כיצד לפעול. לפני כמה חודשים פנה אלי בעל עסק מצליח בתחומו עם מוניטין של 40 שנה והציע לי לנהל סניף של אחת החנויות שלו ולקדם אותה. אני חסר ניסיון בתחום, ובפעם האחרונה שניהלתי חנות זה לא צלח, ולכן הבחירה דווקא בי לתפקיד הרימה הרבה גבות בסביבה הקרובה אלי. למרות זאת, נרקם ביני לבין אותו אדם קשר של אמון, והוא אפשר לי לרכוש את הסחורה של החנות בשלבים לפי התנאים שאני בוחר. האם עלי להסכים להצעתו למרות החשש?
“על פניו נשמע שמדובר בחנות רווחית ובעסק שעובד כבר זמן רב ומצליח להגיע להכנסות ולרווחים קבועים בכל חודש. הפחד שלך מנהל אותך עוד לפני שראית את הנתונים. פחד, לעתים, עוזר לנו לא להיכנס לכל מיני מקומות מסוכנים, אך לעתים גם מונע מאיתנו להגיע למקומות שאליהם אנחנו רוצים להגיע. לכן, במקום פחד - בקש נתונים: אני ממליץ לך לשבת עם רואה חשבון כדי לקבל מאזן של החנות עם כל הפרטים שאתה צריך כדי להגיע להחלטה. אחרי שתקבל את הנתונים הרלוונטיים, שב עם בעל מקצוע שיסייע לך להבין איך להתקדם מכאן. בהתאם לשיחות ולמידע הזה, אם עדיין תיווכח שהעסק במצבו הנוכחי ממשיך להנפיק רווח ראוי - תוכל לבחון את הכדאיות של הצעדים שתבחר לקחת בהמשך”.
 
אני עובד כבר כמה שנים בתפקיד בכיר בחברה קטנה וחושש מהשינוי שהתרחש בחברה לאחר היעדרותו של הבעלים. במקום בעלי החברה הקבוע נכנס אדם חדש שמנהל אותי, ולמרות שכרגע הכל בסדר בינינו, זה יוצר אצלי אי־ודאות. אני מעוניין להתכונן ליום שאחרי, אם אחליט לא לעבוד שם יותר. מה אני יכול לעשות כרגע?

“הגישה שלך נובעת להערכתי מהאופי המאוד מאורגן שלך: אני משער שאתה פחות טוב בקניות אמוציונליות, לדוגמה, ומעריך שמתוך המקום הזה, כשהתערערה לך מעט הסביבה הוודאית של המרחב, אתה יוצר את האמונה שעליך לקחת אותה בחשבון. אם לפי שעה הכל תקין, למה העובדה שהוא נכנס לתפקיד מובילה אותך לתחושת אי־ודאות כל כך גדולה? נבואות בדרך כלל מגשימות את עצמן.

מכיוון שזו מחשבה לא בריאה, שעלולה כאמור לייצר מציאות, אני ממליץ לך לא ללכת דרך האמונה השלילית הזו, אלא לבחון עם עצמך אם טוב לך ואם זה המקום שהיית רוצה להתפתח בו. אם התשובה היא ‘כן’, עזוב את מה שעלול להשתבש בדרך. תן שירות מצוין והיה מי שאתה. אם ישתבש - אז ישתבש. אם חל כאן שינוי שגרם לך להוביל להסתכלות על עצמך ולהגיע לתובנה שמיצית את המרחב הזה בחייך, אז הסיפור הוא שונה לחלוטין. היה בטוח בעצמך, כי אי אפשר להתכונן להכל”.
 
אני רווק בן 33, ולפני שנתיים הסתייעתי בהוריי וקניתי דירה שאהבתי. זו דירה שהשקעתי בה המון מבחינת מראה ונוחות. כעת אני מעוניין לשכור דירה בתל אביב ומתלבט מה לעשות עם הדירה הנוכחית. קניתי אותה ב־1.48 מיליון שקלים ואוכל למכור אותה ב־1.65 מיליון שקלים. אם אני משכיר את הדירה, אני יכול לדרוש עבורה דמי שכירות בגובה 4,500 שקלים. מה לדעתך עלי לעשות? האם כדאי לי לבצע את הצעד או שעלי להישאר בדירה הקיימת?

“אם אתה רוצה לעבור לתל אביב - עבור לתל אביב. החיים קצרים והזמן עובר בשניות. עד שתסיים לעשות את החישובים של עצמך, הזמן ייעלם לך. 4,500 שקלים בחודש משמעותם שתקבל 3% תשואה, שזה סכום נמוך יחסית. אם תעשה עם הכסף השקעות בנדל”ן בחו”ל ותיצור תיק השקעות מגוון, תוכל לקבל 8% תשואה ממוצעת. זו כמובן עבודה מעט שונה וטיפה יותר מסוכנת, אך לא בהרבה. מהשיחה עמך אני מעריך שאתה טיפוס שלא יעשה כלום לפני שהוא יכיר היטב את הסיטואציה שהוא הולך אליה, ודווקא בגלל זה אני ממליץ לך לעבור לתל אביב ולהשכיר את הדירה, ואז לעשות את שיעורי הבית. תשכיר אותה לשנה, ובזמן הזה תלמד ותפגוש אנשים חכמים בדרך”. 

ערך ב-103FM: איתמר זיגלמן