אני בת 15 ומאז שאני זוכרת את עצמי תמיד הייתי יותר מלאה לעומת שאר חברותיי לכיתה. מתחילת החופש הגדול ירדתי כארבעה קילו, אבל בשבועות האחרונים העליתי אותם בחזרה. האם יש קשר לעובדה שאני לא אוכלת ארוחת ערב בכלל, ובמהלך היום אוכלת הרבה פירות?


“בגיל ההתבגרות יש חשיבות רבה לאופי התזונה, שכן היא משפיעה על הגדילה והתפקוד היומיומי. בכדי לשמור על תפריט המתאים לגילך, עלייך לשלב חלבונים בתפריט היומיומי שלך, להוריד את מינוני הפירות, וכמובן שלא לדלג על ארוחת ערב. מבחינתי עדיף שתאכלי ארוחת ערב מוקדמת, מאשר שלא תאכלי בכלל. לארוחת הבוקר את יכולה לאכול ירקות חתוכים, ביצה קשה וחצי קופסת גבינה עם שתי פרוסות לחם מלא. בצהריים את יכולה לאכול חזה עוף או דג עם ירקות מוקפצים או אפויים, סלט ירקות, וכשלוש כפות אורז, כוסמת או בורגול. אם את מעוניינת לגוון מדי פעם, את יכולה להחליף את העוף או הדג ולשלב את הפחמימה עם קטניות כמו גרגירי חומוס, שעועית לבנה או עדשים. כך תוכלי לייצר לעצמך תחליף חלבון מן הצומח. בארוחת הערב יש לאכול סלט גדול או ירקות חתוכים עם ביצה קשה וחצי קופסת גבינה. במהלך היום הקציבי לעצמך לא יותר משלוש מנות פרי. בהצלחה”.



בתי בת ה־8 סובלת מבטן נפוחה. בהתחלה חשבתי שהתופעה נגרמת בעקבות רגישות לגלוטן, אבל מבדיקות שנערכו הסתבר שלא כך הדבר. בהמשך שלחתי אותה למעבדה פרטית שאמורה לבדוק לאיזה מוצרי מזון היא רגישה, והתברר שהיא רגישה לעגבניות, מוצרי חלב וסוגי מזון נוספים. מה היא אמורה לאכול עכשיו, והאם יש טעם לבצע בדיקה נוספת?


“ברוב המקרים שאני מכירה בדיקות במעבדות פרטיות לא מצליחות להעניק תוצאות מהימנות. יכול מאוד להיות שאת אותה רשימת מזונות ששלחו לך שלחו גם לאנשים אחרים שעברו בדיקה מסוג זה. לתפיסתי, הדרך הכי טובה לבדוק אלרגיות למזונות היא באמצעות בדיקה מסודרת בבית חולים, ולמען השקט הנפשי שלך כאמא הייתי ממליצה לך לעבור בדיקה כזו. מעבר לזה, את יכולה להוריד מהתפריט שלה חלק מהמוצרים שהופיעו בתוצאות הבדיקה, ולראות האם יש שיפור, אבל סביר להניח שזה לא מה שיקרה. חשוב שתדעי שזה שבדיקה הראתה שאין לה רגישות לגלוטן לא אומר שאין לה רגישות לחלק מהחומרים המשמרים הנמצאים בלחמים ובמאפים, ובמקרה הזה אני ממליצה לך שתנסי להעשיר לה את התפריט בלחמים ללא גלוטן, ובפסטות שעשויות מקמח עדשים ועשירות בחלבון. אני מאמינה שבהמשך תוכלו לראות שיפור משמעותי”.





בסוף חודש מרץ ערכתי ניתוח קיצור קיבה, ירדתי כ־50 קילו, אבל לאחרונה הירידה נעצרה. התגלתה לי אנמיה ואני לא יודעת האם היא נוצרה בעקבות התזונה שלי שמבוססת על גבינה ופריכיות, ואיך עליי לטפל במצב. מה דעתך?



“ירדת מאוד מהר במשקל, ואין ספק שירידה של כ־50 קילו בתקופה כזו קצרה זה משהו לא רגיל. ובמצבים כאלה הגוף שלנו נוטה לפרק לא רק שומן אלא גם שרירים. לפי דעתי, העצירה שאת חווה בירידה במשקל נובעת מההרצון של הגוף לבנות מחדש את מאגר השרירים. אין ספק שהתזונה שלך מאוד משפיעה על התהליך שאת עוברת, כמות החלבון שאת צורכת נמוכה בכדי לבנות שרירים. לכן, הייתי ממליצה לך להוסיף לתפריט היומי שלך ביצה קשה, מעט יותר ירקות בצורה שתוכלי לאכול אותם, את יכולה אפילו לאכול פנקייקים עשירים בחלבון שיהיה לך יותר קל לעכל, ואז להחליף חלק מכמות הפריכיות ביום בפנקייק”.



האם בוטנים קלויים ללא מלח הם בריאים?


“בהחלט, הם בריאים מאוד. אומנם ב־100 גרם בוטנים יש כמעט 600 קלוריות, אבל חשוב שתדעי כי יש בהם גם 26% חלבון וגם סיבים תזונתיים, אבץ, ברזל, סידן ואשלגן. אי לכך, יש שיגדירו אותם כנשנושים בריאים".



אמא שלי מוסיפה לכל תבשיל כרבע כוס שמן, ואנחנו מנסים לגרום לה להפסיק, ולעבור לספריי שמן, לפחות בחלק מהזמן. אילו מאכלים אפשר לאכול במקום רבע כוס שמן?


“ברבע כוס שמן יש כ־450 קלוריות שאותן אפשר לצרוך כשאוכלים ארבעה כריכים משמונה פרוסות לחם קל וגבינה, ארוחה שלמה המכילה דג בתנור ביחד עם כרובית ובטטה אפויה וסלט ירקות, פיתה עם שתי מנות של חזה עוף, כף חומוס וסלט כרוב, או שלושה בקבוקי בירה. חשוב שתסבירו לאמא שעליה לשים לב לכמות השמן בה היא משתמשת, ולעבור לשמן זית בכבישה קרה, שהוא בריא יותר לכל בני הבית”.