נקלעתם לחובות? אתם במצוקה כלכלית? חייבים כסף לגורם רשמי כלשהו? סיכוי גבוה שתימצאו את עצמכם מתמודדים מול מערכת ההוצאה לפועל- רשות האכיפה והגביה. וזה ממש לא קל. תקשיבו למה שאומרת  עורכת הדין ורדית דאמרי-מדר, מנהלת המחלקה המשפטית של עמותת "ידיד", בשיחה עם ענת דבידוב ב"רדיו ללא הפסקה 103FM". 


אז האם ההוצאה לפועל באה לסייע לחייבים או לנושים? 
בדוח מבקר המדינה השופט יוסף שפירא שמתפרסם היום, מתברר שבסוף 2014, התנהלו במשרדיה כשניים וחצי מיליון תיקים בהיקף של מאות מיליארדי שקלים, וכגוף שאמון על גביית חובות, מוטלת עליו חובה, כותב המבקר, לפעול במקצועיות וביעילות בניהול התיקים.
 

אז מה קורה בפועל?
רוב החייבים, משפחות או יחידים, באים מאוכלוסיות מוחלשת כלכלית, וללא יכולת להגיע לדיונים עם ייצוג משפטי הולם. האם אנשי ההוצאה לפועל מוודאים שמתקיים בעניינם של החייבים הליך הוגן? האם האנשים הללו משלמים באמת את החובות שלהם או בגלל סחבת בירוקרטית, החובות רק הולכים ותופחים לממדים שמקבעים עוד יותר את מצבם? דרך הטיפול בתיקי ההוצאה לפועל, שיטת חישוב הריביות, והטעויות החוזרות על עצמן, גורמות לכך שהחייבים שוקעים לבור שחור של חובות שנמשכים על פי רוב כל החיים.
 
כחלק מחוק ההוצאה לפועל, אמור להישמר האיזון בין השמירה על שלטון החוק מחד, לבין שמירה על זכויותיהם של החייבים מאידך. האם זה קורה בפועל בהוצאה לפועל? על פי דו"ח המבקר יש בו יותר מידי חורים שחורים.  אז גם אם עומס התיקים כבד עליכם שם בהוצאה לפועל, דמיינו את כובד התיק על כתפיו של אדם שניקלע לחובות. קצת חירות או תקווה, לא תזיק. תחשבו על זה . חג שמח.

 עריכת תוכן 103FM: רביע באדר