האם לאחר תשע שנים של עליות במחירי הדיור, המגמה צפויה להשתנות? מכון שורש, המגדיר עצמו כמוסד מחקר כלכלי-חברתי טוען היום (שני) כי לשם אנו צפויים להגיע, ומזהיר כי ללא בקרה משק הדיור עלול אף לקרוס. את הצלילה מסביר המכון בעודף היצע בעקבות תנופת בנייה שהחלה בשנים שלאחר המחאה החברתית, תנופה שקצבה הדביק ואף עבר את הגידול במספר המשפחות בישראל.



מכון המחקר צופה כי הנפגעים הראשונים מירידת המחירים יהיו בעלי הדירות להשקעה, שיתקשו במציאת שוכרים וייאלצו להוזיל את שכר הדירה אותו הם גובים. דבר זה יוביל לירידה ברכישות דירה כהשקעה, ואף למכירת דירות כאלה מה שיוסיף להיצע הדירות הרווי בכל מקרה.



אתר בנייה, צילום ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90
אתר בנייה, צילום ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90



לטענת המכון, אמנם קשה לצפות מתי יתרחש היפוך המגמה זה, ובאיזו עוצמה הוא יכה במשק הדיור ובענף הבנייה, אך ברור ששער הריבית במשק משחק תפקיד חשוב בעניין. בשורש מזהירים כי העלאת הריבית תאיץ את התהליך ואף תחמיר את התרחיש, מכיוון שהיא תאפשר נתיבי השקעה נוספים ואטרקטיביים לבעלי הדירות. לעומת זאת, השארת הריבית ברמה נמוכה, כפי שהיא כיום, תאט את התהליך ותאפשר למשק להתאים את עצמו לירידה בביקוש באופן הדרגתי, ואף להימנע מיצירת משבר. במכון סיכמו כי לאור הסיכון המתגבר, יש לקוות כי הן היזמים והן רוכשי הדירות ישכילו להיערך בהתאם ולצמצם את המינוף בהשקעותיהם.



מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי הוא מכון עצמאי ובלתי-תלוי לחקר מדיניות, שעורך מחקרים מבוססי עובדות על המשק ועל החברה האזרחית בישראל. מוסד שורש מספק מידע למקבלי ההחלטות המובילים בישראל ולציבור הרחב במדינה ומחוצה לה באמצעות תדרוכים ופרסומים ברורים ונגישים על מקורן, אופיין ומימדיהן של סוגיות שורש מולן ניצבת המדינה. המוסד מציע חלופות מדיניות לשיפור רווחת כל חלקי החברה בישראל וליצירת הזדמנויות שוות יותר לאזרחיה.