חשיפת מעריב: מרבית חשבונותיו של המיליארדר היהודי־ישראלי ליאוניד נבזלין מנוהלים במקלטי מס בחו”ל. כך עולה ממידע שהגיע ל"מעריב־השבוע". על פי מידע זה, אלו חשבונות “אוף שור” המנוהלים אומנם כדין, אך מונעים מבעלי אינטרס את האפשרות לשים עליהם את היד.



ניהול חשבונות “אוף שור” מקל על השליטה בהם ומאפשר מינוי חברי דירקטוריון הרחק מהעין הציבורית. בימים האחרונים פורסמו בתקשורת הבינלאומית והמקומית שמותיהם של אנשי עסקים ישראלים נוספים המנהלים חשבונות במקלטי מס, בהם איש העסקים עידן עופר, משפחת יונתן קולבר, ח”כ לשעבר אראל מרגלית והיהלומן דן גרטלר. מדובר בחשבונות שדווחו לרשויות המס ונוהלו בדרך זאת מטעמי נוחות עסקית.



שמו של המיליארדר לא נחשף עד כה ברשימת בעלי החשבונות. נבזלין, שנמלט מרוסיה לישראל לפני 15 שנה, מנהל מאבק עיקש נגד שלטונו של ולדימיר פוטין על שנישל אותו ואת שותפו מיכאל חודרודובסקי מתאגיד האנרגיה הענק יוקוס. פוטין רדף אותו ואף ביקש את הסגרתו, שנדחתה על ידי בית המשפט העליון בישראל, באשמה של הזמנת רצח. מאז הגיע לישראל, הוא יצא בביקורת פומבית חריפה נגד השלטונות ברוסיה בכלל ונגד פוטין בפרט.



בישראל הוא משתדל להיות מתחת לרדאר הציבורי. נבזלין ביצע השקעות בכמה תאגידים ציבוריים, בדרך כלל שלא למטרות רווח. כך למשל הוא קנה ב־2011 20% מעיתון "הארץ" שבבעלות עמוס שוקן. יזם את הקמת מגזין התקשורת "ליברל" וגם תורם לבית התפוצות, שם משמשת בתו כיושבת ראש.



יוצאת דופן היא ההחלטה להשקיע לפני כעשור בבתי הזיקוק בחיפה, החלטה שממנה נסוג בסופו של דבר. בתגובה לפניית "מעריב־השבוע" מסר דוברו של נבזלין: “כל החשבונות של האיש מנוהלים באופן חוקי ומדווחים לרשויות”.