אני יצרן מוצרי פלסטיק המייצר את המוצרים במפעלי שיקום, ומנסה לבדל את עצמי ביחס לשאר המתחרים בשוק. לאחרונה השקנו מוצר חדש שהגיע לחנויות כלי הבית. אני משקיע אלפי שקלים בפרסום ובשיווק, ומנסה לייצר מותג סביב המוצר - אבל ללא הצלחה. האם יש לך רעיון נוסף לקידום העסק מבלי לשלם עוד כסף?


“הלכת רחוק מדי. חבל על אלפי השקלים שאתה משקיע בכל חודש. השקעה של אלפי שקלים בשיווק ובפרסום היא מחט בערימת שחת, וכדי לשחק במגרשים של הגדולים ולערב פרסום ברשתות חברתיות ובמנועי חיפוש, יש להקצות לנושא מאות אלפי שקלים. האפקט שאתה מנסה לייצר הוא שולי, כי אי אפשר למלא בריכה על ידי יריקות. זה מאוד קשה, מיותר ובלתי אפשרי. כדי ליצור מודעות אמיתית ולהגיע לצרכנים צריך סכומים גדולים. אז מה כן אפשר לעשות כדי להפוך את המוצר החדש למוכר בקרב ציבור רחב? אני הייתי חושב מה אני יכול לעשות עם התקציב הזה שהוא שונה לחלוטין בתפיסה שלו. לדוגמה, אם תלך לאחת הרשתות שמוכרות את המוצר ותציע לה להעניק על חשבונך בונוס לעובדיה על מכירות המוצר - בשבילם זה כן כסף מהותי. שווה לבדוק אם הרעיון הזה בר־ביצוע. פתאום אלפי שקלים יכולים להיות משמעותיים".



"עצם הייצור בישראל והסיוע לאנשים שעוברים הליך שיקומי מאוד מרגשים אותי. כל הכבוד על התרומה והקהילתיות. לדעתי אפשר לקחת את אחד המשתקמים, ולהציע ראיון איתו בתוכניות הבוקר. הן מחפשות תכנים מסוג זה ויש להן הרבה זמן אוויר ויכולת להגיע להרבה מאוד בתי אב בישראל, ולהתאים לקהל היעד שלך. אפשר גם להעמיד דיילים בכניסה לחנויות, שיחלקו נייר שעליו כתוב שם המותג או המוצר שאותו אתם רוצים לקדם. בשורה התחתונה, אתה צריך לחפש באילו ערימות ספציפיות אתה יכול להיות מגרפה. לא לוחמה סדירה - אלא מלחמת גרילה".





אני נשואה ואם לשני ילדים. זה ארבע שנים אני מתגוררת בדירה של בן משפחה מבלי לשלם שכר דירה, אבל בשנה הבאה ניאלץ לפנות אותה, והצלחנו לחסוך רק 350 אלף שקלים. האם כדאי לנו לקחת משכנתה ולרכוש דירת שלושה חדרים?


“מאז ומתמיד אמרו לכם שהדבר הכי חשוב לבניית העתיד שלכם הוא לרכוש דירה, אבל אף אחד לא סיפר לכם שתאילצו לשלם החזרים מטורפים, למשכן את עתידכם הכלכלי מבלי לדעת מתי הסיפור הזה ייגמר, והנה: אתם רוצים לעשות בדיוק מה שאמרו לכם - לקחת כסף שהצלחתם לחסוך במשך שנים ארוכות ולשלם ריביות אינסופיות, בשביל דירה קטנה שגם ככה תרצו להחליף בעוד כמה שנים. לדעתי יש אפשרות שפויה יותר, והיא לבחור להשקיע את הכסף במקום אחר בזמן שאתם נכנסים להתגורר בדירה שכורה. בתוך כמה שנים תצליחו לייצר לעצמכם קרקע כלכלית יציבה מבלי לקחת משכנתה. בשורה תחתונה - אנשים שוכחים שהבנקים הם עסק כלכלי שנוצר למטרת רווח, ותפקידו להביא מקסימום דיבידנדים לבעלי המניות. אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו וללמוד למקסם את היכולות הכלכליות שלנו במינימום התערבות בנקאית. אין היגיון בדרך שחשבתם. בחרי לעבוד בצורה חכמה, ותוכלי לדאוג לעתיד המשפחה שלך”.



בשנת 2010 חליתי בסרטן והבראתי ממנו לחלוטין. המחלה הזו טלטלה את עולמי וגרמה לי להבין הרבה מאוד דברים על החיים. החלטתי להיות בצד שנותן, ובחרתי לסייע לנערות בסיכון – השקעתי זמן ומשאבים להיכנס לתחום, ואז, כשהחלטתי ללמוד תואר שני בניהול עמותות, איבדתי את התשוקה והבנתי שאין לי באמת דרך להתפתח כך. מה דעתך?

“המטרה לקחה אותך כברת דרך - וטוב שכך, אבל הנתונים השתנו ולכן לא תעשי את זה. למה זה כל כך מורכב? למה את מסבכת את העניינים? יצאת לדרך מסוימת, התגברת ואיבדת את התשוקה. תתמקדי, כי אין שום סיבה לעשות דברים שהם לא בתשוקה שלך. עברת מסלול ש'גידל' אותך ועשה לך דברים טובים. עכשיו את צריכה לא להתעסק ב’למה אני לא אעשה את הדבר ההוא’, אלא לחשוב לאן את רוצה להפנות את הכישורים והניסיון שלך. אני ממליץ לך לא למהר לוותר, אלא לעבור תהליך קצר עם עצמך או עם בעל מקצוע, ולהבין מהו המפץ הגדול בשבילך - מה יגרום לך להרגיש מאושרת. בהצלחה”.



עריכה: עדן בן ארי