"אנשים מופתעים כשהם שומעים ששבע מהתרופות הכי נפוצות בעולם מתוך 25 פותחו בישראל, וגם שטכנולוגיות שמשתמשים בהן ברמה יומיומית, כמו וייז ודיסק־און־קי, הומצאו כאן", אומר אדי קוקירמן (53), יו"ר קוקירמן בית השקעות ושותף מנהל בקרן Catalyst (פרייבט אקוויטי) המשקיעה בהייטק ישראלי. "זה משנה את התדמית שלנו, ממצב את ישראל כמעצמה טכנולוגית, וזה גורם לאנשים לא להתמקד רק בדיון הגיאופוליטי הקשור לאזור".



קוקירמן, עם פרופ' דניאל רואש, כתב ספר בנושא, ואף מרצה על כך ברחבי העולם. הספר Israel Valley מביא את סיפורה של ישראל כמעצמה טכנולוגית, לרבות דוגמאות וסיפורים של חברות ישראליות שונות. הוא נכתב במקור בצרפתית, וקוקירמן משתמש בספר זה ככלי להסברה באוניברסיטאות וכנסים שונים ברחבי העולם. הספר יצא לראשונה בשנת 2013, תורגם גם לסינית ולאיטלקית, וכרגע מצוי בשלבי תרגום גם לאנגלית ולגרמנית.



100 אלף סינים בשנה

קוקירמן עלה לישראל לפני 30 שנה כחייל בודד מצרפת, והקים קרן הון סיכון מהראשונות בארץ כבר בגיל 26. הוא מתנהל בחייו העסקיים והציבוריים עם אהבה עזה לישראל, תחת המוטו שהמפתח לחיזוק מעמדה בעולם הוא חיזוק הקשרים הכלכליים. "בהרצאה שלי אנחנו מדברים על הגורם שיוצר מוטיבציה, כאשר הצלחה היא הגורם המרכזי", הוא אומר. "אבל אני חושב שהחינוך היהודי והמונחים המאוד ייחודיים בערכים של היהדות, כמו תיקון עולם, הם בסופו של דבר גם אלמנט שמניע הרבה מאוד ישראלים שמקימים סטארט־אפים".



מה הניע אותך לכתוב את הספר הזה?
"רציתי לשווק את ישראל. אני ופרופ' רואש, שמרצה רבות על תחום של העברת טכנולוגיה, חשבנו איך אפשר לעשות זאת ולדבר על ישראל בפן החיובי. בכל הקשור להייטק, אין מחלוקת גיאופוליטית ואין מחלוקת על הייחודיות של ישראל. אנחנו מסבירים מהם הפקטורים המרכזיים שגרמו לכך שישראל הפכה להיות מרכז פיתוח בין המובילים בעולם, ואיך זה שישראל גם הפכה להיות מעצמה בתחום של הון סיכון. ההצלחות הישראליות מעמידות היום את ישראל במקום השני בעולם בתחומי סטארט־אפ וטכנולוגיות, אחרי ארצות הברית".



האם בהרצאותיך אתה נוגע בתחומים נוספים חוץ מהייטק?
"אני מסביר, למשל, על שבעת הפקטורים שמשפיעים על ההצלחה של ההייטק הישראלי, ואחד מהם זה הצבא. אני גם לא מסתיר שאני משרת במילואים ביחידה למשא ומתן של צה"ל. לפעמים זה יוצר שאלות, ואנשים רוצים יותר להבין איך הצבא תורם להצלחה של ההייטק.



"אני נותן את ההסבר גם בפן של הפיתוח הטכנולוגי של הצבא, גם בעובדה שאנשים הולכים לצבא בגיל מאוד צעיר ונחשפים לטכנולוגיות הכי מתקדמות, וגם מסביר שעצם זה שישראלים משרתים בצבא מאוד משליך על הסטייט אוף מיינד שלהם. בגיל כל כך צעיר אתה לוקח אחריות על ניהול אנשים וזוכה בתפקידים בכירים. זה מאוד משפיע על הדרך שבה אנשים ממשיכים הלאה. אלה כלים שמסייעים להצמיח דור של יזמים כשהם נכנסים לאזרחות".



קוקירמן מעביר הרצאות בפני סטודנטים, אנשי עסקים ומשקיעים שמתעניינים בהייטק הישראלי. אחת הפלטפורמות לכך היא הכנס GoforIsrael - שהתקיים זו השנה ה־19 ביוזמת בית ההשקעות קוקירמן וקרן קטליסט בעיר Foshan (מהאזורים הכלכליים החשובים בסין), ונערך בהשתתפות כ־1,200 אורחים, ובהם יותר מ־500 משקיעים סינים רלוונטיים ו־100 חברות סטארט־אפ ישראליות.



"ב־GoforIsrael יש תמיד גם פאנל בשם 'התדמית של ישראל'", מספר קוקירמן. "אנחנו מארחים בפאנל הזה אנשים שדנים בצורה פתוחה בבעיית התדמית של ישראל, ותמיד מגיעים למסקנה שהבעיותיות היא בעיקר באירופה, ופחות בארצות הברית. אנחנו גם רואים שבסין, למשל, לא כל כך יודעים מה קורה בישראל, ואם כבר יש להם דעה, היא קשורה לזה שיש הרבה פרסי נובל שניתנו לישראלים. ההיענות של הסינים ללמוד מה שקורה כאן משליכה גם על כמות האנשים שמגיעה לכאן. זה מקדם את ישראל בזווית התיירותית והחיובית".



"אנחנו רואים במפורש את הצמיחה של התיירות הסינית לישראל - כיום מגיעים ארצה יותר מ־100 אלף תיירים סינים בשנה", ממשיך קוקירמן. "רבים מהם נוצרים שמתעניינים בישראל מפני שהיא מקום קדוש, וגם סטודנטים סינים שמגיעים לאוניברסיטאות בארץ ומספרם הופך להיות מאוד משמעותי. לבואם של אנשי עסקים כאלה יש השלכות משמעותיות. לחלק מהכנסים שלנו הזמנו בלוגרית מפורסמת מסין, שיש לה יותר מ־10 מיליון עוקבים. בעבר היא הייתה אלופת עולם בקונג פו, וכיום היא מנהלת את אחת הקרנות הגדולות בסין. כשהיא מגיעה לישראל, היא כמובן גם מעבירה לעוקבים שלה את מה שמתרחש כאן".