יש חשמל באוויר: הכיוון הירוק החדש של תעשיית הרכב העולמית

הרעיון הלוהט: מכוניות היברידיות עם אפשרות טעינה שתאפשר להן טווח נסיעה סביר כמכוניות חשמליות לכל דבר. המלחמה על הקרדיט כבר בעיצומה

גבי גזית צילום: ללא
מעריב אונליין - זכויות יוצרים
מעריב אונליין - זכויות יוצרים | צילום: מעריב אונליין
4
גלריה

רעיון המכונית החשמלית פחות או יותר מת, לפחות לעתיד הנראה לעין. אבל גרסה אחרת של הרעיון תפציע כנראה בתוך חמש שנים. על פי התחזיות, רוב יצרני הרכב יציעו לפחות גרסה אחת של מכונית היברידית בעלת שני סוגי הנעה ויכולת טעינת חשמל מרשת החשמל הביתית. מכונית כזאת תספק את הפתרון הירוק והנקי שאמורה הייתה לספק המכונית החשמלית, אבל בלי מגבלת טווח הנסיעה של המכונית החשמלית.

רעיון ההיברידית הנטענת תפס את תעשיית הרכב והתפשט בחודשים האחרונים כאש בשדה קוצים, לכן כבר קצת קשה לקבוע מי היה ראשון ולמי מגיעה זכות הבכורה.

אבל אולי לא באמת חשוב אם הקרדיט מגיע לראשונים שהציעו את הרעיון, עוד בתצורה גולמית, או למי שהדגים אותו קודם במכונית עובדת אך יקרה, או למי שהתחייב ליישם אותו בכל הדגמים העתידיים שלו. מה שבאמת מעניין הוא הקבלה הגורפת בחודשים האחרונים של ההיברידית הנטענת על ידי רובן המכריע של יצרניות הרכב הגדולות בעולם.

חשוב לשים לב לסיבה לפעלתנות הרבה בתחום זה, והיא דווקא פשוטה: תקנות זיהום האוויר המחמירות שצפויות להיכנס לתוקף באירופה ובארה"ב בתוך כחמש שנים מהיום לא מותירות הרבה ברירות ליצרניות הרכב, ואין להן עוד זמן שיאפשר לשפר את מנוע הבנזין כך שיוכל לספק את הסחורה.


כאשר מסתיים החשמל שנאגר בסוללה חוזרת הנטענת להיות מכונית היברידית רגילה שאינה מוגבלת בטווח נסיעה. מי שטווחי הנהיגה שלו קצרים יכול להשתמש במכונית שלו כמכונית חשמלית לכל דבר בלי לשרוף דלק ובלי לסבול מחרדת טווח. החוליה החסרה בין המכונית החשמלית - שבה יש רק מנוע חשמלי וכל האנרגיה שלה מתקבלת באמצעות טעינת חשמל חיצונית - לבין המכונית ההיברידית בעלת משק האנרגיה הסגור היא מכונית חשמלית בעלת מאריך טווח, והראשונה שהציגה את הקונספט הזה באופן סדרתי היא שברולט וולט. מאריך הטווח הוא בעצם גנרטור - מנוע בעירה פנימית ששורף דלק ומייצר חשמל. מכונית חשמלית כזאת נעה באמצעות מנוע חשמלי שניזון מהאנרגיה שנצברה בסוללה לאחר טעינתה מרשת החשמל, ולאחר מכן מחשמל שמייצר הגנרטור תוך כדי נסיעה.

שברולט וולט, וזאת נקודה שחשוב להדגיש, היא אומנם היברידית במובן שיש בה שני סוגי מנועים - בנזין וחשמל - אבל זו מכונית חשמלית שמונעת באמצעות מנוע חשמלי.

טויוטה מובילה, שוב מכונית היברידית נטענת סדרתית ראשונה הושקה על ידי טויוטה על בסיס דגם פריוס, עם מעט מאד שינויים ביחס לפריוס הסדרתית הרגילה. ההבדלים החשובים ביותר הם בשימוש בסוללה מתקדמת יותר מסוג ליתיום־איון, ובמערכת ניהול אנרגיה שמתאימה לטעינת הסוללה הזו מרשת החשמל הביתית.

שיטת ההנעה עצמה, שמבוצעת בעיקר על ידי מנוע הבעירה הפנימית ובתמיכת המנוע החשמלי, נותרה כמעט זהה לפריוס ההיברידית הרגילה. במילים אחרות, בפריוס הנטענת נותרה מלאכתו העיקרית של מנוע הבנזין הנעת הגלגלים וטעינת הסוללה היא ה"חלטורה" שלו.

תוצאת הביניים, לכל הפחות עד שנקבל את הדור הבא של פריוס בשנה הבאה, לא מאוד מרשימה. טויוטה אומנם רשמה את עצמה פעם נוספת בספר ההיסטוריה של תעשיית הרכב, אבל המכונית עצמה יקרה מדי והתועלת הנוספת שלה לא מספיק משמעותית מכיוון שטווח הנסיעה שמאפשר כוח החשמל לבדו פשוט קצר מדי (כ-20 קילומטרים ביום רגוע).


הבשורות החשובות, שמעידות על כך שההיברידית הנטענת הופכת מהר מאוד לאירוע מרכזי בתעשיית הרכב, היא ההצטרפות הגורפת והמהירה של שלוש יצרניות הרכב הגרמניות החשובות - פולקסווגן, מרצדס וב.מ.וו. למירוץ הזה. במהלך חצי השנה האחרונה אישרו מנהלי כל אחת מהחברות האלה את ההבטחה שבתוך חמש שנים כמעט ולא תהיה להם אף סדרת דגמים שלא תציע לפחות גרסה היברידית נטענת אחת. בב.מ.וו, שהיו האחרונים להצטרף למירוץ עם מכוניות סדרתיות (ולעומת זאת הראשונים שהחלו לרוץ עם מכוניות ייחודיות), אף הצביעו לעבר שתי נקודות זמן שבכל אחת מהן תוזנק לדרך טכנולוגיה שונה.

קבוצת פולקסווגן כבר השיקה שתי מכוניות אחיות עם מערכת היברידית נטענת כמעט זהה, שפעולתה דומה, באופן עקרוני, לשיטת הפעולה של מיצובישי. באאודי A3 ובפולקסווגן גולף ההיבירידיות הנטענות מחובר מנוע חשמלילגלגלים דרך תיבת ההילוכים, ובמקביל מחוברת התיבה גם למנוע בנזין.

המצב הטבעי הוא של נסיעה בכוח החשמל, אבל כאשר נדרשת תוספת מהירה של כוח מצטרף גם מנוע הבנזין ונושא בעומס.

פולקסווגן תציע בקרוב גם גרסה היברידית נטענת דומה של פאסאט החדשה, ואתמול (שני) הושק בתערוכת דטרויט הקרוסאובר הגדול של אאודי, Q7, שיקבל גם הוא גרסה בעלת הנעה היברידית נטענת מאותה משפחה. קברניטי אאודי הבטיחו שבכל שנה בשנים הקרובות ישיקו לפחות דגם אחד נוסף עם מערכת היברידית נטענת, סביר להניח שבקרוב נקבל גרסאות כאלה גם אצל סיאט ואצל סקודה (ששייכות לפולקסווגן), וגם מותגי העל הספורטיביים של הקבוצה - למבורגיני ופורשה - מסיימים את העבודות על הגרסאות ההיברידיות נטענות שלהם.


תגיות:
מכונית היברידית
/
מכונית חשמלית
/
שברולט וולט
/
מיצובישי אאוטלנדר
/
טויוטה פריוס
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף