ביום שני הקרוב תיפתח בדטרויט (מישיגן), תערוכת המכוניות השנתית החשובה ביותר באמריקה. כרגיל, האמריקאים חיים בעולם משל עצמם, ככל שמדובר בשוק הרכב, והעולם הזה מתרחק יותר ויותר מאירופה ומיפן, ככל שמחירי הנפט צונחים ומשכיחים מהם את הצורך לחסוך בדלק.


כך, למשל, שתיים מבין היצירות שימשכו את מירב תשומת ליבם של האמריקאים בדטרויט יהיו הטנדרים ("משאיות", כפי שהם נקראים, בצדק, באמריקה) - טויוטה 'טאקומה' (שנחשב שם ל"בינוני בגודלו") וניסאן 'טיטאן' הענק.

ובכל זאת, היות שכמה מן המגמות החשובות ביותר בתעשיית הרכב משותפות לאמריקאים, לאירופאים ואפילו לנו, הרי שגם בדטרויט הקפואה יוצגו כמה דגמים שצריכים לעניין אותנו, חלקם אפילו מאד.


פלח השוק הלוהט ביותר באמריקה, כמו בעולם, הוא ה'קרוס-אוברים', ובדטרויט יוצגו לפחות שישה מוצגים שצפויים להיות ה"להיטים" של היצרנים שלהם בשוק האמריקאי.

קדילאק SRX

SRX, הדגם הנמכר ביותר של קדילאק בארצות הברית, עשה כבר את שלו ומתקשה לעמוד בתחרות לנוכח שפע של קרוס-אוברים יוקרתיים חדישים ממנו. 
אנשי קאדילק שומרים על סודיות מירבית בנוגע לדגם הכל כך חשוב עבורם, אבל בבורסת השמועות רצות הערכות, לפיהן בדטרויט יוצג הדור החדש של SRX (או לכל הפחות דגם תצוגה קרוב שלו), והוא יתבסס על פלטפורמת הנעה קדמית חדשה לגמרי שמכונה "Chi". פלטפורמה זו תהווה בסיס לדגמים רבים נוספים של קבוצת GM, בהם גם שברולט טרווארס הבא.

גרסת הבסיס תונע באמצעות מנוע טורבו-בנזין ארבעה צילינדרי בנפח 2.0 ליטר, שיחובר לתיבת ההילוכים האוטומטית החדשה שלGM  , בעלת תשעה יחסי העברה.

עם הדגם החדש תשיק קדילאק גם שם חדש –  XT5, וזאת הסנונית הראשונה להחלפת כל שמות דגמי מותג היוקרה האמריקאי: האותיות בשמות כל הדגמים הנוכחיים יוחלפו לשמות שבהם משולבים מספרים ואותיות, כמו אצל ב.מ.וו. (בחלק מן הדגמים) ואאודי.XT5  הוא המתחרה של ב.מ.וו.X5  ואאודי
Q7.

לקסוס RX

SRX  מתחרה בארצות הברית, בין השאר, בלקסוס RX, וגם אצל לקסוס זהו הדגם הנמכר ביותר באמריקה. כמוSRX , גם הדור השלישי שלRX , כבר עשה את שלו וזקוק להחלפה דחופה, והכלי החדש יקבל את העיצוב המשפחתי החדש של לקסוס ומראה דומה לזה של אחיו הקטן NX, וגם לגביו עדיין אין אישור רשמי של לקסוס בנוגע להופעה בתערוכה.

הספקולציות טוענות שכדי להותיר מספיק מקום לאח הקטן, יגדלו ממדיו של RX החדש והוא אף יוצע עם גרסה בעלת שבעה מקומות ישיבה. כמו כן, צפויים שדרוג משמעותי לממשק המשתמש ודור חדש או מחודש של ההנעה ההיברידית של טויוטה ולקסוס.
מה שבטוח זה שהכלי החדש, כמו כל דגמי לקסוס החל ב-2015, יציע את הדור החדש של מערכות למניעת התנגשות וזיהוי הולכי רגל.

אאודי Q7

אאודי חשפה תמונות ופרטים ראשונים אודות Q7 החדש שלה לפני כחודש, בין השאר מפני שאנשיה רוצים לזכות בתשומת הלב עוד לפני הרמת המסך, ואולי גם כדי לבנות רשימת המתנה.

הקרוס-אובר המגודל של אאודי הצטמק בממדיו והשיל כ-325 קילוגרם ממשקלו, אבל מרחב הפנים שלו גדל. באאודי מבטיחים שהמכונית החדשה מהווה "הצהרה טכנולוגית להוכחת יכולותיהם בבניית מרכבים קלים ומנועים יעילים”.

הם בנו אותה על בסיס פלטפורמת MLB החדשה, שבה משולבים חלקי אלומיניום (41% מחלקי הגוף) עם חלקי פלדה מודרנית וחזקה. בעת ההשקה מוצעים מנוע טורבו-בנזין V6 בנפח 3.0 ליטרים, שמספק 333 כ”ס, ומנוע טורבו-דיזל בתצורה ובנפח דומים שמספק 272 כ”ס. 

מהפכה עיצובית משמעותית התרגשה על סביבת הנהג, שמעוצבת כעת בהתאם למקובל בדור הנוכחי של דגמי אאודי, עם מסך שליטה מרכזי גדול, פחות כפתורים, ויותר פונקציות שמוטמעות במערכת השליטה המרכזית MMI. 

פולקסווגן Crossover Concept
על בסיס פלטפורמה זהה לזו של Q7, תשיק פולקסוואגן את הדור הבא של טוארג, שככל הנראה יקבל שם חדש, לפחות בארצות הברית. בדטרויט משאירה פולקסוואגן את הבמה למותג היוקרה שלה, אאודי, אבל לא תוותר על ההזדמנות לספר לאמריקאים שהיא כבר השקיעה מאות מיליוני דולרים בבניית מפעל ייצור חדש בטנסי, בו תיוצר גרסה מוארכת ובעלת שבעה מושבים של טוארג החדש.

כקדימון למכונית הזאת, ייחשף בדטרויט ה"קרוס-אובר קונספט", שהוא גרסת חמישה מושבים של הכלי הזה.

הונדה HR-V

הונדה כבר השיקה את המיני-קרוס-אובר החדש שלה בתערוכת לוס אנג'לס, לאחר שהציגה קדימונים שלו בשנה שעברה במספר תערוכות. אבל בדטרויט מדובר כבר ב"דבר האמיתי".

שוק המיני-קרוס-אוברים – ג'יפונים שבנויים על פלטפורמת סופר-מיני (ג'אז במקרה של הונדה) - פשוט רותח, וככל שהכלי הזה ירד מהר יותר מפס הייצור, כך תוכל הונדה להגדיל בזריזות את מכירותיה.

בארצות הברית משווק HR-V עם מנוע אטמוספרי בנפח 1.8 ליטר ותיבת הילוכים רציפה, ובתצורה האירופאית שלו הוא יוצג, ככל הנראה, בתערוכת ז'נבה, כיריית פתיחה לקאמבק שהונדה מתכננת שם במטרה לסיים שבע שנות התדרדרות במכירות.

יונדאי ix35  (טוסון)

יונדאי אמורה להשיק את הדור החדש של ix35  בארצות הברית בהמשך השנה, וככל הנראה תציג אותו, או לכל הפחות קדימון שלו, בדטרויט. הקרוס-אובר החדש, דור שלישי ל'טוסון' (או שני ל-ix35), גדול יותר בממדיו, בין השאר כדי להשאיר מתחתיו מקום למיני-קרוס-אובר חדש, שיונדאי תשיק בעוד לא הרבה זמן.

חיצונית הוא יהיה דומה יותר לסנטה פה, ובארצות הברית הוא אמור להיות משווק עם המנועים הנוכחיים שלו. עם זאת, בקוריאה נחשפה גרסה שלו עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר, שמחובר לתיבה רובוטית בעלת מצמד כפול ושבעה יחסי העברה, וזה כבר עשוי להיות מעניין מאד – אם תהיה לו תקינה אירופית.

שברולט קרוז

בראיה ישראלית, המכונית החשובה ביותר, בהפרש ניכר, שתוצג בדטרויט היא שברולט קרוז החדשה, שהגרסה הסינית שלה כבר הושקה בתערוכת בייג'ינג בספטמבר. הגרסה האמריקאית כמעט זהה לסינית, למעט פרצוף בעל הבעה ועיצוב דומים יותר לאלה של ספארק הקטנה.

קרוז החדשה בנויה על פלטפורמה חדשה לחלוטין וקלה בכ-100 ק"ג בממוצע מזו היוצאת, והיא תונע באמצעות מנועי הטורבו-בנזין החדשים של ג'נרל מוטורס. היא תחובר, בין השאר, לתיבת הילוכים רובוטית בעלת מצמד כפול ושבעה יחסי העברה.  שידוך זה אמור לתקן עוול היסטורי של המכונית הזאת ולהפוך אותה לחסכונית בדלק.

נכון להיום רק לקבוצת פולקסוואגן יש תיבה דומה במכוניות עממיות, בעוד שמתחרות אחרות מסתפקות בתיבות בעלות שישה יחסי העברה. 
בדור החדש של קרוז הושם דגש רב על מרחב הפנים, ורוב הסיכויים שמהנדסיGM השקיעו את כל מה שיש להם, כדי לשפר מאד את רמת האמינות המכנית של המכונית. 
בהקשר זה חשוב לומר שמנכ"לית ג'נרל מוטורס, מרי בארה, שהייתה מעורבת בתהליך הפיתוח של המכונית המקורית באחד מתפקידיה הקודמים, הורתה למנהלי החברה לעכב בשנה שלמה את השקת המכונית הזאת כדי להשיק אותה כמו שצריך.

אקורה (הונדה) NSX

למכונית העל הזאת אין כמובן כל רלוונטיות אלינו, אבל הרי אי אפשר להתאפק. NSX  הייתה ועודה אחד הסמלים הנחשקים של הונדה, ולאחר תקופת הזנחה קצרה, היא גם מחזירה אותה לייצור כחלק מן המאמץ של 'אקורה' – מותג היוקרה של היצרנית – להשיב מלחמה ללקסוס ולאינפינטי.

בדיוק לפני שלוש שנים, בדטרויט, הבטיח נשיא הונדה שהיא תגיע, והוא עמד גם במילה שלו וגם בזמנים. ברוח התקופה מציגהNSX  החדשה טכנולוגיה היברידית והנעה לארבעת הגלגלים, ובשונה מדורות קודמים שלה היא תוכננה, עוצבה ואף תיבנה בארצות הברית.

הונדה טרם חשפה פרטים מלאים, פרט לעובדה שמנוע מרכזי מוגדש בצמד מגדשי טורבו מניע את הגלגלים האחוריים ואת הגנרטור של היחידה ההיברידית, ושלכל אחד מן הגלגלים הקדמיים יש מנוע חשמלי עצמאי.

מרצדס GLE קופה

GLE קופה החדש של מרצדס תוכנן ועוצב כדי להתחרות ראש בראש בב.מ.וו. X6 (הדור החדש שלו הוצג באמצע השנה שעברה), והוא מבוסס על ה-M קלאס.

ל-GLE יש מרכב בתצורת קופה ארבע דלתות, חמישה מושבים ו"תא המטען הגדול ביותר במכונית קופה" (נו, באמת... מי קונה קופה בשביל תא מטען?), וכמובן את כל המנועים הרגילים והחזקים של מרצדס שיטיסו את גלגלי ה-22 אינץ' העצומים במהירות קדימה. גרסת AMG  תגיע, כמובן, עוד השנה.

הונדה FCV

בראייה צופה פני עתיד הדגם החשוב ביותר שיוצג בדטרויט הוא הונדה FCV, המכונית המונעת באמצעות מימן של הונדה, והתשובה שלה ל'מיראי' שטויוטה השיקה בסוף 2014.

חדשות מרעישות שטרם פורסמו אין כאן, למעט אולי תזכורת לכך שטווח הנסיעה של המכונית צפוי להיות כ-500 ק"מ, ושמשך התדלוק שלה יהיה כשלוש עד חמש דקות, בתנאי כמובן שיש לך תחנת תדלוק במימן אי שם בסביבה.

FCX Clarity , בשמה המלא, שונה מאב-הטיפוס, שבו נעשו ניסויים מעשיים בחמש השנים האחרונות, בכך שחלק המרכב התחתון רחב ויותר אווירודינמי, ושהפרצוף המשפחתי של הונדה ניכר בו יותר. כמו כן, זאת תהיה מכונית בעלת חמישה, ולא ארבעה מושבים.


הונדה HR-V. צילום: יח"צ

שברולט וולט

שברולט תציג בדטרויט את הדור השני של 'וולט', המכונית ההיברידית-נטענת, בעלת מאריך הטווח, שעד היום עדיין לא הגשימה, מבחינה מסחרית, את התקוות שנתלו בה.

וולט דור שני מקבלת סוללה חדשה ומערכת רגנרטיבית חדשה לאיסוף אנרגיה, עם אפשרות לשליטה של הנהג בעוצמת הבלימה. טווח הנסיעה החשמלי שלה, לאחר טעינה מרשת החשמל, צפוי להיות ארוך יותר.

בבורסת השמועות מתרוצצת טענה ששברולט תשיק בדטרויט גם גרסת מיני-מיניוואן עם טכנולוגיה היברידית מאריכת-טווח דומה לזו של וולט.