מסך עשן

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים משקיעה הון בהסברה בנושא אלכוהול ונהיגה, אבל מהי עמדת הגופים הרלוונטיים בנושא של נהיגה תחת השפעת מריחואנה או תרופות מרשם?

גבי גזית צילום: ללא
נהג מעשן מריחואנה
נהג מעשן מריחואנה | צילום: רויטרס

בתום תקופה ארוכה של גרירת רגליים, שבמהלכה נגרם עוול מיותר לעשרות אלפי חולים שצורכים מריחואנה רפואית ברישיון, משרדי הבריאות והתחבורה צפויים לאפשר לחולים שמשתמשים במריחואנה רפואית להמשיך לנהוג גם אם נמצא בדמם ריכוז נמוך של THC. כך חשף אתר האינטרנט TheCar .

המשמעות היא שייקבע חוקית רף מותר להימצאותו בדם של תוצר חילוף החומרים של הסם, הידוע כ־THC. כיום, החוק בישראל לא מבדיל בין הימצאותם של שרידי סם לבין הימצאות חומר פעיל ודי בכך שבדיקת דם של נהג תגלה אצלו שרידי THC מסם שנצרך לפני שבועיים כדי להרשיעו בנהיגה תחת השפעה, גם אם לא כך הדבר.

פועל יוצא של המצב הוא שאלה הצורכים קנאביס ברישיון חייבים לוותר בפועל על נהיגה או שיאבדו את רישיונם. ועדה בין משרדית, אשר עוסקת מזה זמן בכל היבטי המריחואנה הרפואית בישראל, תמליץ בקרוב לשנות את החקיקה הקיימת כך שייקבע רף חוקי של THC ורק מי שבדמו יימצא ריכוז גבוה יותר ייחשב כמי שנמצא תחת השפעת סמים.

החדשות הפחות טובות עבור חלק מן המשתמשים הן שההמלצה המסתמנת היא לקבוע רף נמוך, בשיעור שבין 3.5 ל 5 ננוגרם למיליליטר דם, ורמה כזאת נחשבת לנמוכה מדי עבור חולים רבים שצורכים את הסם הרפואי באופן קבוע. מנגד, תפקידה של הוועדה הוא לאזן בין אינטרסים סותרים שמתנדנדים על גבול דק מאוד.

מחקרים שונים מצביעים על השפעה שלילית של שימוש במריחואנה על בטיחות הנהיגה וחובתה של הוועדה היא גם למנוע סיכון לחולים עצמם, כנהגים, ולמשתמשי הדרך האחרים. הרמות שצפויות להיות מאושרות בישראל אולי לא יהיו לטעמם של חלק מהמשתמשים אבל הן דומות מאוד לרמות המותרות במדינות שונות בעולם.

תגיות:
מריחואנה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף