לא זזים: כריות אוויר מסוכנות מותקנות כנראה במכוניות בישראל

בארצות הברית מתנהלת חקירה אינטנסיבית בנושא, היצרנית סופגת קנסות על בסיס יומי, ובמקביל יותר מ־17 מיליון כלי רכב נקראו לתיקון ואצלנו? הרשויות אפילו לא מספקות תשובות

גבי גזית צילום: ללא
מעריב אונליין - זכויות יוצרים
מעריב אונליין - זכויות יוצרים | צילום: מעריב אונליין
2
גלריה

אף אחד מאיתנו לא רוצה להימצא בסיטואציה הבאה: המכונית שלנו פוגעת במכונית אחרת או בעצם נייח כלשהו במהירות אטית, משהו שלכל היותר היה מסתיים בהחלפת פרטים וגרירה למוסך. אבל בגלל הפגיעה, מופעלות כריות האוויר הבטיחותיות והן מתפוצצות ונפתחות מולנו.

וזאת רק ההתחלה: מתוך מנגנון ההפעלה של כרית האוויר נשלח לכיוון שלנו סילון עצום של אש ובתוכו רסיסי מתכת בגודל של כמה סנטימטרים, חלקים של מה שעד לפני שניות ספורות היה מכל המתכת שבתוכו אגור חומר הנפץ שמנפח את כרית האוויר.

זה, כמובן, לא היה אמור לקרות, אבל כעת עפים חלקי המתכת במהירות של כמה מאות קילומטרים בשעה ומפלחים כל דבר שעומד בדרכם. במקרה הטוב, הם יחוררו את משענת הראש מאחורינו או את מסעד המושב שלנו. במקרה הרע, זה ירטש את עורק הצוואר או את ארובת העין שלנו.

במקרה הטוב זה יסתיים בבהלה ובהרבה רעש. במקרה הרע זה יהרוג אותנו. מה שנשמע כמו תסריט בלהות הוא בדיוק מה שקרה לכמה עשרות, אולי אפילו כמה אלפים של נהגים ברחבי העולם בשנים האחרונות. בארצות הברית, המדינה המתקדמת ביותר בכל הקשור למעקב ולחקירה של קריאות לתיקון, דווח רשמית על חמישה הרוגים וכמה עשרות פצועים.

אצל הונדה, אחד מ-11 יצרני הרכב שאצלם מותקנות כריות כאלה, התקבלו 1,729 תלונות על פציעות מסוג זה. נתונים על פציעות במדינות אחרות עדיין לא פורסמו, אבל סביר שהמספרים יעלו ככל שתתקדם חקירת הנושא.

לא מן הנמנע שכרית אוויר שהתפוצצה כך, באופן לא מבוקר, כבר הרגה או פצעה קשה גם נהגים ונוסעים ישראלים, אבל בגלל היעדר מדיניות מסודרת של חקירה ורישום בישראל, לעולם לא נדע על כך.

מה שהרבה יותר חמור, ומדאיג מאוד, הוא שמחר בבוקר זה עלול לקרות לאחדים מאיתנו, אם איתרע מזלנו ובמכונית שבה אנחנו נוהגים מותקנת כרית אוויר בטיחותית מתוצרת טקאטה היפנית - היצרנית השנייה בגודלה בעולם בתחום הזה וספקית כריות אוויר ל-11 יצרני רכב - הונדה, ב.מ.וו, טויוטה, מאזדה, מיצובישי, ניסאן, פורד, סובארו, ג׳נרל מוטורס, קרייזלר ואיסוזו.


בארצות הברית, למשל, מפעיל מינהל הבטיחות הפדרלי אתר אינטרנט שמכיל את כל המידע הזה. כל אדם יכול להקליד בו את פרטי מכוניתו ולדעת אם מותקנת בה כרית אוויר מסוכנת. לא כך אצלנו.

עד היום, לפי הרישומים שמפרסם משרד התחבורה, הוכרזה בישראל רק קריאה אחת להחלפת כריות אוויר, ורק לדגם אחד (הונדה ג׳אז). זאת אף על פי שכל הסימנים מראים שיש סיכוי שגם לישראל יובאו לא מעט דגמים, שבהם מותקנות כריות אוויר מהסוג של אלה שהתפוצצו. בארצות הברית, למשל, כבר הוכרזו כמה עשרות קריאות לתיקון שכוללות יותר מ-17 מיליון מכוניות.

פרשת טקאטה צברה תאוצה תקשורתית מאז נובמבר שעבר, כאשר בעיתון ״ניו יורק טיימס״ פורסמה כתבה על ההיבטים הפליליים, לכאורה, של הפרשה. גם אנחנו, במעריב, פרסמנו כתבה בנושא, בסוף חודש דצמבר, כאשר נודע ההיקף העצום של מספר המכוניות שבהן מותקנות כעת כריות אוויר מסוכנות.

תגיות:
רכב
/
בטיחות רכבים
/
כריות אוויר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף