בשבוע שעבר נפתחה בז׳נווה (שווייץ) תערוכת המכוניות הבינלאומית השנתית. מה שמייחד אותה מתערוכות אחרות הוא קיומה במדינה שבה השוק הכי יוקרתי מבין שוקי הרכב באירופה, זה שבו נמכרים מותגי המכוניות היקרים ביותר, וגם הגרסאות המאובזרות והיקרות של הדגמים העממיים.
לצד כל הזוהר, הפאר והעושר, בז׳נווה מוצגים גם לא מעט דגמים שחשובים לשוק שלנו, וצפויים בארץ עוד השנה. מתוך שלל עצום ורב של השקות ודגמים חשובים, בחרתי להתמקד בשבעה החשובים ביותר בראייה ישראלית.
1. אופל קארל

בשנים האחרונות, מסיבות שלא זה המקום לפרטן, עברה אופל ממאניה לדפרסיה ובחזרה למאניה, וזה ניכר בחוסר האחידות של מגוון הדגמים שלה. כעת, לאחר ששוב קיבלה מג'נרל מוטורס, בעלת הבית, את המנדט לשוק האירופי, היא משיקה את אחת המכוניות היותר מעניינות שלה - מכונית מיני בשם קארל.
מכונית זו תיוצר בקוריאה ותחלוק את המכלולים העיקריים שלה עם שברולט ספארק. בישראל היא תוכל (בתלות במחיר, כמובן) להתחרות בקיה פיקנטו, יונדאי i10, סוזוקי סלריו החדשה ובספארק.
קארל, שמעוצבת בהתאם לקווים המשפחתיים של אופל, ובדומה לקורסה ולאדם החדשות, מונעת באמצעות מנוע בנזין אטמוספירי תלת-צילינדרי בנפח 1.0 ליטר, שמספק 75 כ״ס ומחובר לתיבת הילוכים ידנית. בעתיד, ובמקביל לספארק, היא תקבל גם תיבה אוטומטית.
באירופה, וזאת הבשורה החשובה, קארל מציגה מחיר אטרקטיבי: בגרמניה - החל מ-9,500 יורו, ובבריטניה (שם היא נקראת ווקסהול ויוה) היא עולה 7,000 ליש״ט. כלומר, פחות יקרה מיונדאי i10 .
קארל נקראת על שם הבכור מבין חמשת בניו של אדם אופל, מייסד החברה, אבל מכיוון שלארבעת האחרים קראו ווילהלם, היינריך, פרידריך ולודוויג, אפשר להניח שלא נקבל עוד דגמים עם שמות של בני משפחה נוספים.

אופל קארל. צילום: יחצ 
 
2. יונדאי טוסון
יונדאי מפגיזה בז'נווה עם ארבע השקות. ונתחיל מהקל לכבד - במתיחת הפנים הראשונה של i40, מכונית משפחתית גדולה שלא עשתה חיל בישראל ומקבלת כעת מנועים מחודשים ותיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית חדשה.
לאחר הצגת הדור השני של i20, שתושק בישראל בשבוע הבא, תוצג בז'נווה גרסת שלוש הדלתות שלה, שאומנם לא ממש חשובה לנו, אבל בהחלט תסייע למיצוב של יונדאי באירופה.
מכונית הרבה יותר חשובה מבחינתנו היא i30, שעוברת כעת מתיחת פנים ראשונה עם מנועים משודרגים, וגרסה ספורטיבית עם מנוע מוגדש טורבו שמספק 185 כ״ס. הדגם החשוב ביותר הוא הקרוס-אובר טוסון, שמוצע בשלב זה עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר (במקום מנוע הבנזין בנפח 2.0 ליטר המוכר בישראל), ועם תיבה רובוטית בעלת מצמד כפול ושבעה יחסי העברה.
יונדאי שבה אל השם טוסון, שאותו לא נטשה בארצות הברית, ומה שבאמת חשוב בכלי הזה הוא פלטפורמה חדשה לגמרי שמבטיחה, לדברי החברה, ״מרחב פנימי מוביל ונדיב״. בסיס הגלגלים התארך ב-3 ס״מ, האורך הכללי ב-6.5 ס״מ והרוחב ב-3 ס״מ, ואילו הגובה הכולל הונמך ב-4.5 ס״מ וקיבולת תא המטען הצטמקה מ-591 ליטר ל-513 ליטר כעת. טוסון מוצע עם צמד מנועי 1.6 ליטר בעלי הזרקת דלק ישירה, הבסיסי בהם הוא אטמוספירי, מספק 135 כ״ס ומחובר רק לתיבת הילוכים ידנית.
המנוע ה״ישראלי״ הוא טורבו-בנזין באותו נפח, שמספק 176 כ״ס ומחובר לתיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית בעלת מצמד כפול ושבעה יחסי העברה, לראשונה אצל יונדאי. באירופה יוצעו גם שני מנועי דיזל, אחד בנפח 1.7 ליטר שיספק 115 כ״ס, ואחד בנפח 2.0 ליטר שיוצע עם שני הספקים - 136 ו-184 כ״ס.

יונדאי טוסון. צילום: יח"צ 
 
3. סאנגיונג טיבולי
סאנגיונג, יצרן קוריאני קטן שעבר נסים ונפלאות ושרד אי אילו פשיטות רגל, רכישות ומכירות, נחת לפני כשנתיים בחיקה של יצרנית רכבי השטח הגדולה בהודו - מהינדרה. כעת, לאחר המוני טיזרים ורכבי תצוגה מהשנתיים האחרונות, משיקה סאנגיונג קרוס-אובר קטן בשם טיבולי, שיתחרה בלב לבה של אחת הקטגוריות החמות בעולם הרכב כיום, מול ניסאן ג׳וק, שברולט טראקס, הונדה HR-V ועוד.
לטיבולי עיצוב מנופח מעט אך נעים לעין, שמדגיש מורשת כביש-שטח משותפת גם לסאנגיונג וגם לבעלת הבית החדשה שלו. הוא מונע על ידי מנועי בנזין אטמוספירי וטורבו-דיזל, שניהם בנפח 1.6 ליטר. מנוע הבנזין פותח על ידי הקוריאנים עצמם (כך הם טוענים, ואם זה אכן כך, אזי ראוי שיוכיח את עצמו תחילה), ובכל מקרה הוא מספק 126 כ״ס ו־16 קג״מ של מומנט, ומחובר לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית בעלת שישה יחסי העברה מתוצרת אישין היפנית.

סאנגיונג טיבולי. צילום: יח"צ 
 
4. סקודה סופרב
 
המכונית המשפחתית הגדולה שניצבת שנייה בטבלת המכירות בישראל היא סקודה סופרב, וזו מוחלפת כעת לדור שלישי וחדש לחלוטין. המכונית מבוססת על פלטפורמת פאסאט החדשה (MQB), שהפחיתה את המשקל הכולל ב״עד 75 ק״ג״. בסיס הגלגלים ארוך ב־8 ס״מ, מפתח הגלגלים והרוחב הכללי גדלו ו״מרחב המרפקים״ ליושבי המושבים הקדמיים גדל ב־3.9 ס״מ. לדברי אנשי סקודה, סופרב מציעה את המרחב ״הרב ביותר בקטגוריה״ ליושבים במושב האחורי. לדבריהם, מרחב הרגליים מאחור ״כמעט כפול״ מזה של המתחרה הקרו־ בה ביותר בקטגוריה, ומרחב הראש מאחור הוא הרב ביותר בקטגוריה.
המכונית נראית כעת פחות מעוגלת, בעלת קווים נקיים וחדים וקו מותניים ברור, ולמרות עיצוב שנראה כמו תצורת ליפט-בק, דלת תא המטען היא סדאן קלאסית. סביבת הנהג סולידית, מאוד פולקסוואגנית, עם מסך מגע גדול ומערכת מולטימדיה עם קישוריות מובנית לציוד מבית אפל, עם ממשק Apple CarPlay שמאפשר להתחבר עם אייפד ואייפונים, ולהקרין את התוכן שלהם על מסך המולטימדיה. סופרב מציעה גם קישוריות אינטרנט במהירות גבוהה, שמאפשרת פתיחת נקודה חמה לחיבור Wi-Fi עבור יושבי המכונית.
סופרב מוצעת באירופה עם פתיחה חשמלית של דלת תא המטען באמצעות העברת כף הרגל מתחת לפגוש האחורי, ועם כמעט כל מערכות הסיוע לנהג שקיימות בקבוצת פולקסוואגן, החל ממערכת חנייה אוטומטית, דרך בלימה אוטונומית עירונית, התרעת נטישת נתיב, זיהוי תמרורים והתרעה מפני כניסה לנתיב חסום, ועד לבקרת שיוט אדפטיבית עם בלימת חירום אוטונומית.
מנוע הטורבו-בנזין המעניין את הישראלים הוא ה־1.4 ליטר, שמספק 150 כ״ס ומחובר לתיבה אוטומטית-רובוטית בעלת מצמד כפול ושבעה יחסי העברה. המכונית תוצע בישראל ברבעון השלישי השנה.



סקודה סופרב. צילום: יח"צ
 
5. פיז׳ו 208
שלוש שנים לאחר לידתה עברה 208, הסופר־מיני של פיז׳ו, מתיחת פנים קלה לעיצוב החיצוני (בעיקר פגוש מחודש עם פנסי ערפל ושבכה קדמית מוחצנים יותר), ושדרוג מעט יותר מושקע לסביבת הנהג (חומרים איכותיים יותר, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', חיבוריות לטלפונים חכמים ומצלמת רוורס).
אבל החדשות היותר משמעותיות הן החלפת מנועי הבנזין במנועי הטורבו־בנזין התלת־צי-לינדריים החדשים בנפח 1.2 ליטר, שמחוברים לתיבת ההילוכים האוטומטית החדשה מתוצרת אישין, עם שישה יחסי העברה.
מבחר מנועי הבנזין מתחיל עם מנוע ה-1.0 ליטר (68 כ״ס, תיבה ידנית), חמש תצורות הספק (ורמות זיהום אוויר) של מנוע ה־1.2 ליטר (82 ו־110 כ״ס, תיבה אוטומטית קונבנציונלית רק בגרסת ה-110 כ״ס, ותיבה רובוטית בגרסת ה-82 כ״ס).
פיז'ו מציעה מעתה גרסה פסאודו-ספורטי-בית שנקראת GT, עם מנוע טורבו-בנזין שמספק 110 כ״ס, וגם שתי גרסאות ספורטיביות ממש עם מנוע ה-1.6 ליטר המוגדש שמספק 208 כ״ס. 208 המחודשת תנחת בישראל במהלך הקיץ הקרוב.

 פיז׳ו 208. צילום: יח"צ
 
6. קיה פיקנטו
 
המכונית השנייה הנמכרת ביותר בישראל ב-2014 הייתה קיה פיקנטו, וזו עברה כעת מתיחת פנים לא דרמטית, שכוללת את הגדלת הבלמים (כדי לקצר את מרחקי הבלימה) והוספת מערכת מולטימדיה חדשה עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', ועם אופציות חדשות לצבעי הריפוד והדיפון.
אבל החדשות הבאמת חשובות של קיה בז'נווה הן השקתו של מנוע טורבו-בנזין חדש, תלת-צילינדרי בנפח 1.0 ליטר, שמספק 120 כ״ס ו-17.5 קג״מ של מומנט, וכן ההשקה של תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה יחסי העברה.
תיבה זו מופיעה לראשונה גם אצל יונדאי, החברה האחות, ואצל קיה היא מוצגת בתוך גרסה פסאודו-ספורטיבית של סיד, שתיקרא מעתה ״סיד GT״ ותוצע בשלוש גרסאות המרכב של המכונית: האצ׳בק שלוש וחמש דלתות, וסטיישן.


קיה פיקנטו. צילום: יח"צ
7. רנו קאדג׳אר
רנו משיקה, ומוטב מאוחר מאשר לעולם לא, קרוס-אובר חדש בגודל בינוני שיתחרה בקטגוריית הג׳יפונים מול אחיו למחצה - ניסאן קשקאי. רנו קאדג'אר מבוסס על מכלולי הפלטפורמה של הדור השני של קשקאי, ולזכותו עומד העיצוב של רנו שדי מזכיר את עיצובו של קפצ'ור.
קאדג'אר הוא הקרוס-אובר הראשון של רנו עצמה, לאחר שניסיון קודם עם קוליאוס (שיוצר עבורה על ידי סמסונג הקוריאנית) לא ממש הצליח מבחינה מסחרית. קאדג׳אר (וקשקאי דור שני) מבוסס על פלטפורמת CMF החדשה של קבוצת רנו-ניסאן, אורכו 445 ס״מ ורוחבו 184 ס״מ, והוא יונע באמצעות מנוע טורבו-בנ-זין בנפח 1.2 ליטר, שמספק 120 כ״ס, וטורבו-דיזל בנפח 1.6 ו/או 1.5 ליטר. המנועים יוצעו עם תיבות הילוכים ידניות ועם תיבות רובוטיות בעלות מצמד כפול ושישה יחסי העברה.
אנשי רנו מבטיחים יכולת נסיעה אמיתית בשטח עם זווית גישה של 18 מעלות וזווית נטישה של 25 מעלות, ועם מגינים אינטגרליים מלפנים ומאחור. קאדג'אר ייוצר בספרד עבור אירופה, ויהיה כלי הרכב הראשון מתוצרת רנו שייוצר במקביל גם בסין. תחילת המכירות במערב אירופה תהיה בסוף השנה הנוכחית. 
רנו קאדג׳אר. צילום: יח"צ