יעקב שיינין, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, פנה באחרונה אל מבקר המדינה ואל הממונה על התקציבים באוצר בבקשה מן הראשון לחקור את הנעשה ברשות ומן האחר לעצור את הזרמת התקציב לרשות ובכך, למעשה, להשבית אותה.



שיינין יסיים בקרוב קדנציה בת שלוש שנים שבמהלכה ניסה, ללא הצלחה, להפסיק מצב שבו לרשות אין כל משמעות מבחינה מקצועית, והיא מהווה אך ורק צינור להעברת כספים – בעיקר למשרד התחבורה ולמשטרה.



בפנייתו למבקר המדינה, שאותו שלח על דעתם ובחתימתם של שני נציגי הציבור האחרים במועצת הרשות, קובע שיינין ש"הרשות אינה מתפקדת כראוי, לא במישור המקצועי, לא במישור הניהולי ולא במישור הכספי של פיקוח ובקרה.



מבחינה מקצועית שיינין טוען שמתוך שלוש חטיבות של הרשות שתיים פועלות ללא מנהל והשלישית עם מנהלת שנמצאת "בבעיה ניהולית" ("תפקודה נראה בעייתי" הוא כותב במקום אחר), וכן שהמנכ"ל החדש לא מבין בבטיחות ו"יש ספקות כבדים לגבי יכולותיו לשקם את הרשות".



מבחינה כספית טוען שיינין שלא מתקיימת בקרה ופיקוח הולמים על זרימת הכספים מ"מתווכי הביניים"... וכן חוסר ידע והיעדר בקרה על מידת הגעת הכספים ליעדם הסופי".



שיינין מסכם בכך ש"הרשות איננה אפקטיבית בהשפעתה על הקטנת תאונות הדרכים בישראל".



במכתבו לממונה על התקציבים באוצר, שבו הוא מבקש להקפיא את העברת הכספים לרשות, כותב שיינין שהוא, ונציגי הציבור האחרים, "לא יכולים לקחת אחריות על פעילותה החוקית של מועצת הרשות".



כפי שכבר פורסם ב'מעריב', שר התחבורה ישראל כץ מעולם לא מינה את עשרה נציגי הציבור שחייבים לאייש את מועצת הרשות, ולאורך רוב השנתיים האחרונות פועלת הרשות ללא מניין חוקי של חברי מועצה. השר בחר שלא להגיב לטענה זאת.



שיינין אומר שלמועצת הרשות אין מידע על המתרחש ברשות וחברי המועצה מקבלים באחור דוחות פעילות חלקיים בלבד, ושברשות אין כיום אנשי מקצוע בתחום הבטיחות, לא בהנהלה, לא בדרגי הביניים ולא בקרב העובדים.



"ברשות אין אנשי מקצוע בתחום הבטיחות בדרכים", אומר שיינין, "חלק מהעובדים הגיעו ממשרד התחבורה, חלקם החלו לעבוד כמזכירים או מזכירות והתקדמו לאחר שזכו במכרזים פנימיים... קשה להשלים עם חוסר מעש ואבטלה כאשר ישנם מעל 55 עובדים לרשות. נציגי הציבור לא הצליחו להבין מהי תפוקתם של העובדים ברשות".