אף תערוכת רכב לא תיחשב לראויה אם לא תציג מגוון של מכוניות תצוגה, או ״מכוניות קונספט". תערוכת ז׳נווה שנפתחה בשבוע שעבר לא מאכזבת מהבחינה הזאת. לא היה קל לבחור את חמש מכוניות הקונספט הטובות והמעניינות ביותר שהוצגו בשווייץ, ולא אתווכח עם מי שסבור שיש חמש מכוניות אחרות, מדליקות לא פחות.



להגנתי, אגיד שבחרתי במכוניות החשובות ביותר עבורנו, בישראל, מפני שהן מספרות על דגמים שיהפכו בקרוב למכוניות של ממש, בעלות פוטנציאל רב בשוק שלנו, ותיבלתי קצת גם במכוניות מדליקות, פשוט מפני שהן כאלה - מדליקות.



1. אינפיניטי



במהלך 12 החודשים הקרובים, תציג אינפיניטי שתי מכוניות פרימיום קומפקטיות, פרי שיתוף פעולה בין חברת האם ניסאן לבין מרצדס, אשר "תרמה" למכוניות הללו את הפלטפורמה (רצפה, מתלים, מנועים ומערכת חשמל).



Q30 נחשף כבר כקונספט, והייצור הסדרתי שלו יחל בקרוב, ובז׳נווה ניצבת מכונית התצוגה QX30, שמבוססת על אותם מכלולים ממש, אבל מתארת קרוס-אובר קומפקטי בגודל של אאודי Q3 או ב.מ.וו X1.



QX30 גבוהה ב-3 ס״מ (בלבד) מ-930, ומרווח הגחון שלה (19.2 ס״מ) יאפשר לה לנוע לכל הפחות על שבילים. בגרסה הבסיסית שלה יונעו הגלגלים האחוריים, ובגרסה כפולת ההנעה יחולק כוח המנוע באמצעות מצמד האלדקס גם לגלגלים הקדמיים. מידותיה - 443 ס״מ לאורך, 181.5 ס״מ לרוחב ו-152 ס״מ לגובה - עושים אותה קצרה, רחבה ונמוכה מב.מ.וו X1 שמולו תתמודד.



דגם התצוגה מתגלגל על גלגלים בקוטר 21 אינץ' ומכיל רק ארבעה מושבים - שתי תכונות שלא בהכרח יישמרו במכונית הסדרתית. הצמד QX30n Q30 יחלוק את אותו קו הרכבה במפעל של ניסאן באנגליה, שבו מיוצרים גם קשקאי וג׳וק, ושתי המכוניות יונעו באמצעות מנוע מרצדס מוגדש טורבו בנפח 2.0 ליטר עם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שבעה יחסי העברה.



אנשי אינפיניטי מזכירים שכ-50% מן המכירות של מכוניות פרימיום באירופה כיום הן בקטגוריה הקומפקטית, וזו הכניסה הראשונה של החברה לפלח השוק הזה.



מה הכי מעניין: שיתוף הפעולה עם מרצ-דס. למעשה, יש כאן יותר טכנולוגיה גרמנית מאשר יפנית.



מדוע היא חשובה לנו: מפני שגם בישראל מתרחב שוק הפרימיום בעיקר בבסיסו, ואינפיניטי תוכל לעקוף את לקסוס שטרם פיתחה תשובה הולמת.



2. לקסוס



אם כבר מכונית תצוגה אז למה לא להתפרע? לקסוס מציגה בתערוכת ז׳נווה את מכונית הקונספט LF-SA -  ככל הנראה רכב התצוגה הקטן ביותר בתערוכה, עם אורך כללי של 340 ס״מ בלבד ורוחב של 170 ס״מ.



LF-SA היא בראש ובראשונה תרגיל בעיצוב שנועד, בין השאר, להדגים את קווי העיצוב העתידיים, והנועזים יותר, של המותג בכלל, אבל יש בה גם אמירה על אודות מכונית קטנה מתוצרת החברה, ככל הנראה מחליפתה של CT200 ו/או מכונית קטנה ממנה.



מכונית אמיתית, שעיצובה יושפע מזה של LF_SA, תתחרה באאודי A1 ובמיני קופר, אבל בינתיים, במכונית התצוגה המוקטנת יש מושב אחורי דחוס לרמה לא סבירה, אין תא מטען, וקו החלונות שלה נמוך מכדי לייצג משהו שיעבור מבחן ריסוק. בניגוד לאינפיניטי, שקנתה פלטפורמה מושלמת ממרצדס, או לאאודי שמשתמשת בפלטפורמות של קבוצת פולקסוואגן, ללקסוס יש בעיה כלכלית לא פשוטה בבואה לבנות מכונית פרימיום קטנה.





כמו כל שאר דגמיה, גם מכונית כזאת צריכה להתבסס על אחת הפלטפורמות של טויוטה שתעבור שדרוג. אלא שהפלטפורמות הקטנות של החברה מיועדות לייצור המוני של מכוניות זולות, ולכן נקודת הפתיחה שלהן מבוססת על אלמנטים פשוטים ופחות איכותיים. במילים אחרות, הפער שצריך לסגור כדי להפוך יאריס ללקסוס גדול מזה שנדרש כדי להפוך פולו לאאודי A1.



מה הכי מעניין: אף על פי שברור שעם מכונית תצוגה אפשר לעשות כל מה שרוצים, עדיין מדובר בעיצוב מובחן מאוד ונועז מאוד, ומשהו ממנו עשוי להישאר איתנו.



מדוע היא חשובה לנו: מפני שמכונית פרימיום מתוצרת לקסוס עשויה להיות יותר משתלמת כלכלית, אולי גם יותר אמינה מכנית, ממכוניות פרימיום קטנות אחרות, ולהוות אלטרנטיבה ראויה למי שגר בעיר ויורד ממכונית משפחתית קטנה.



3. ניסאן



סוואי (sway) היא מכונית קונספט שמתארת את הדור הבא של ניסאן מיקרה, מכונית המיני שבעבר נחשבה למתוקה במיוחד, אך במהלך השנים איבדה את החן שלה. מיקרה חדשה תושק באירופה בתערוכת ז׳נווה בשנה הבאה, וסוואי מבטיחה שניסאן תשיב איתה עטרה ליושנה.



מכונית התצוגה עוצבה באירופה על ידי אותו צוות שאחראי לעיצוב המוצלח של קש־ קאי ושל ג׳וק, והיא מתארת גם כמה מקווי העיצוב שיהפכו לפרצוף המשפחתי של רוב דגמי ניסאן בשנים הקרובות.



עיצוב הפנים של המכונית מושפע, כמעט מועתק, מדגם תצוגה אחר, idx, שניסאן הציגה לפני כשנתיים, ורמת הבנייה והעיצוב שלו הפעם נראית קרובה למדי לייצור. אם ניסאן תשמר את המידות של מכונית התצוגה גם למי־ קרה הסדרתית, ולכל הפחות את האורך הכללי (401 ס״מ) והרוחב (178 ס״מ), הרי שהיא תהפוך סוף־סוף ממכונית שממוקמת על הגבול העליון של מכוניות המיני (אורך 378 ס״מ, ורוחב 166.5 ס״מ) אבל מתחת למקובל בקטגוריית הסופר־מיני, למכונית סופר־מיני אמיתית, מתחרה ראויה לטויוטה יאריס ולמאזדה 2.





מה הכי מעניין: ניסאן שיחקה אותה עם קשקאי ועם ג׳וק, והיא רוצה לשחזר את ההצלחה גם עם מי שאיבדה את הקסם שלה.



מדוע היא חשובה לנו: מפני שניסאן היא יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן ועד היום באה לידי ביטוי בישראל רק עם דגמים ייחודיים שמכרו את עצמם.



4. סיאט



הדבר הגדול הבא שיגיע במרץ 2016 מסיאט יהיה קרוס־אובר לקטגוריה של ניסאן קשקאי, והצצה ראשונה בו אפשר לקבל כאשר בוחנים את הקונספט 20V20. בסיאט מבקשים להדגיש תדמית ספורטיבית ומכנים את התצורה של הקונספט ״מכונית ספורט קופה בעלת ארבע דלתות", וטוענים שזהו שילוב של קרוס־אובר עם מכונית סטיישן.



דגם התצוגה נראה דינמי ומאופיין בקווים שמזכירים את ליאון החדשה לאחר ביקור במ־ כון כושר ובמכון יופי. הקרוס־אובר האמיתי, שאותו מדמה מכונית התצוגה הזאת, יוצר עבור סיאט ״בקבלנות״ במפעל של סקודה בצ׳כיה, ממש כפי שהיא מייצרת בספרד חלק מגרסאות הפולו עבור פולקסוואגן, ואת Q3 עבור אאודי.





מכונית התצוגה מתגלגלת על גלגלים בקוטר 20 אינץ׳, אורך בסיס הגלגלים שלה הוא 279 ס״מ (כלומר 16 ס״מ יותר מזה של ליאון), ואורכה הכולל הוא 466 ס"מ. היות שמדובר במכונית תצוגה יכולה סיאט להרשות לעצמה מרווח גחון של 22.8 ס״מ.



מה הכי מעניין: העיצוב, אולי גם המיצוב של כלי אופנתי אבל עם יומרות יותר ספורטיביות.



מדוע היא חשובה לנו: מפני שהיא מכינה אותנו לכניסת מתחרה נוסף, שלא דופק חשבון לציי רכב, לשוק ההומה והמבוקש של קרוס־אוברים אופנתיים.



5. פולקסוואגן



פולקסוואגן מציגה את ״ספורט קופה קונספט gte״ - מכונית קופה בעלת ארבע דלתות וארבעה מושבים, שמציגה את היורשת של פאסאט CC וגם את קווי העיצוב העתידיים של המותג פולקסוואגן.



פולקסוואגן לא מבזבזת את ההזדמנות להציג את הטכנולוגיה ההיברידית־נטענת שלה, והפעם עם מנוע טורבו־בנזין במבנה V6 ובנפח 3.0 ליטר, ועם שני מנועים חשמליים. מנוע הבנזין מייצר 295 כ״ס, ויחד עם מנוע חשמלי שמותקן על קדמת תיבת ההילוכים, ומייצר 55 כ״ס, הם מניעים את הגלגלים הקדמיים. מנוע חשמלי נוסף, שמייצר 115 כ״ס, מניע את הגלגלים האחוריים, וההספק המשותף של כל המערכת הזאת מגיע ל־380 כ״ס.



לאחר טעינה מרשת החשמל הביתית מסוגלת מכונית התצוגה לנסוע למרחק של 50 ק״מ בכוח החשמל לבדו, ותצרוכת הדלק המוצהרת (והממוצעת) שלה היא ליטר בנזין ל־50 ק״מ.





מה הכי מעניין: העיצוב מראה את הפרצוף המשפחתי של כל דגמי פולקסוואגן בעתיד.



מדוע היא חשובה לנו: רק מפני שהיא יפה. הרבה מכירות היא לא תייצר אצלנו. 



צילומים: יח"צ