באפריל, יתקיים יום העיתונות הראשון של תערוכת הרכב החשובה של החוף המזרחי בארצות הברית, תערוכת ניו יורק.



עד לא מכבר היה נחמד לדעת מה עובר על האמריקאים, אבל כמעט ולא הייתה לכך כל משמעות עבורנו: למעט דגמים שיוצרו על ידי שלושת יצרני הרכב המקומיים, אי אפשר היה לייבא לישראל כלי רכב בתקינה שאינה אירופית.



כעת הוסר החסם הזה במידה רבה, וגם דגמים של יצרנים יפנים וקוריאנים שמיוצרים באמריקה, ומיועדים לארצות הברית, יכולים להיכנס ארצה – בתנאי כמובן שלציבור הישראלי יהיה בהם עניין.



תערוכת "ניו יורק 2015 " מביאה מספר קטן של בשורות חשובות עבור כלל השוק שלנו – בעיקר ההשקה של שברולט ספארק חדשה, ומספר רב יותר של בשורות לפלחי השוק היקרים יותר.



למעט מכונית אחת, שלגביה אי אפשר היה להתאפק, בכתבה זאת לא נסקור את כל ההשקות החדשות שצפויות שם אלא נתאר, על קצה המזלג, מספר דגמים שיגיעו בוודאות לישראל.



מחר, בלונדון, תקדים יגואר את תערוכת ניו יורק ותציג, עדיין לא באופן פומבי בפני קהל, את XF החדשה לגמרי. האירוע בלונדון הוא טיזר לקראת החשיפה הרשמית, אבל בשונה מהמקובל, יגואר לא הסתפקה בפרסום מראש של תמונות או פרטים על המכונית אלא תקיים להטוט של ממש: נהג פעלולים ינהג את המכונית החדשה על גבי שני כבלים בקוטר 3.25 ס"מ כל אחד, באירוע שישודר אונליין בערוץ הווידיאו של יגואר.



בדרך זאת מבקשת יגואר להדגיש את משקלה הנמוך של המכונית, כתוצאה מהמעבר לשימוש בפלטפורמה החדשה של החברה והרחבת השימוש באלומיניום בחלקי המרכב.



XF היוצאת, שנבראה עוד בעידן שפורד שלטה בחברה, לא ממש סיכנה את מעמדן של המתחרות הגרמניות – ב.מ.וו סדרה E ,5 קלאס של מרצדס ואאודי A6 , אבל כעת – עם פלטפורמה חדשה ומנועים חדשים, זאת מכונית מודרנית ומתוחכמת שאולי תעשה טוב יותר.



XF תוצע עם מנועי בנזין חדשים בנפח 2.0 , 3.0 ו־ 5.0 ליטר – מוגדשים באמצעות טורבו או הגדשת על, ומשודכים לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת


שמונה יחסי העברה. בישראל המכונית צפויה להימכר ברבעון האחרון של השנה.




משקל נמוך. יגואר XF (צילום: יח"צ)



הנקודה הישראלית



המכונית המסקרנת ביותר בניו יורק תוצג על ידי יצרן היוקרה המקומי קאדילק. ספינת הדגל החדשה: .CT6 ג'נרל מוטורס, חברת האם של קאדילק, ביואיק ושברולט, השקיע 12 מיליארד דולר במותג היוקרה שלה, במסגרת תוכנית אסטרטגית לפיתוחם של שמונה דגמים חדשים שאיתם תיכנס אל חמישה פלחי שוק חדשים עבורה בחמש השנים הקרובות.



CT6 אמורה להתחרות במכוניות הדגל של יצרניות הפרימיום – S קלאס של מרצדס, סדרה 7 של ב.מ.וו ואאודי A. על אף שקאדילק טרם פרסמה תמונות רשמיות שלה, היא אפשרה הצצה קטנה אליה במסגרת פרסומת ששודרה במהלך משחק הסופרבול האחרון.



יחד עם המכונית הזאת תשיק קאדילק את המשפחה החדשה של מנועי V6 – חלקם מוגדשים בצמד מגדשי טורבו – שניים מהם צפויים להעביר לגלגלים האחוריים לא פחות מ־ 335 ו־ 400 כ"ס. אגב, משפחת מנועים זאת צפויה להניע גם מכוניות אחרות של הקבוצה, להנעה אחורית, הם תוכננו להתאים גם למכוניות בעלות הנעה קדמית.



המכונית החשובה ביותר של ג'נרל מוטורס בראייה ישראלית היא דווקא זו הזולה ביותר של הקבוצה – מכונית המיני שברולט ספארק. ספארק מיוצרת בדרום קוריאה, ושם גם נמצא אחד השווקים החשובים שלה, ולכן היא תיחשף בסיאול במקביל לחשיפה בניו יורק.



הצצה אמיתית ראשונה לספארק החדשה קיבלנו בתחילת החודש בתערוכת ז'נבה, עם השקת המכונית התאומה שלה - אופל קארל, שתיוצר במקביל באותו קו הרכבה בקוריאה. מידותיה של ספארק, אם לשפוט על פי קארל, צפויות להיות 368 ס"מ לאורך, על בסיס גלגלים של 238.5 ס"מ, ומשקל ש 939 קילו.



שתי המכוניות יוצעו עם מנוע הבנזין התלת־צילינדרי החדש של ג'נרל מוטורס, בנפח 10 ליטר, שמספק 75 כ"ס. ספארק עוצבה ופותחה על ידי מחלקת המחקר ופיתוח של ג'נרל מוטורס אסיה. היא תציע – כסטנדרט או בתוספת תשלום - בקרת שיוט, גג שמש, מערכת מולטימדיה מתקדמת עם קישוריות לטלפונים חכמים, וגם חימום למושבים.



היסטורית, פלח השוק הגדול ביותר של מכוניות נוסעים בארצות הברית הוא של מכוניות " "Mid Size Sedan (משפחתיות בגודל ממוצע) כמו טויוטה קאמרי והונדה אקורד.




הזולה. שברולט ספארק (צילום: יח"צ)



שברולט ניסתה להפתיע בשוק הזה עם מאליבו הנוכחית, שהושקה בשלהי 2012 , אבל למרות העיצוב המודרני שלה היא לא הייתה להיט מכירות וספגה לא מעט ביקורת בגלל חומרי פנים לא איכותיים מספיק ומושב אחורי צפוף יחסית.



גם ניסיון מהיר לתקן את התקלה – באמצעות מתיחת פנים ששוחררה בשנה שעברה – לא צלח, ולא הרעיד את גרף המכירות. כעת, בניו יורק, תחשוף שברולט את הדור החדש לגמרי של מאליבו, והפעם הם מבטיחים לחולל מהומה.



מאליבו החדשה מבוססת על שדרוג משמעותי ביותר של פלטפורמת "אפסילון" הוותיקה, אשר נקראת כעת E2XX ותהיה אחת מארבע פלטפורמות שבהן תשתמש בעתיד כל קבוצת ג'נרל מוטורס, למעט קאדילק. שימוש בפלדה קשיחה מאוד מסייע למכונית החדשה להשיל 136 קילו משמעותיים ממשקלה. הפלטפורמה החדשה שדרגה את מערכות החשמל והבטיחות. בסיס הגלגלים של מאליבו החדשה ארוך ב 10.1 ס"מ. רוב המנועים, אולי כולם, מוחלפים במנוע 1.4 ו 2.0 ליטר מוגדשי טורבו, חסכוניים וחזקים. תמונת טיזר ששברולט פרסמה מראה שהמעצבים שלה הלכו הפעם על כל הקופה עם עיצוב ספורטיבי, דמוי קופה, שמזכיר את הפרופיל של אאודי A7.



בניו יורק תתמודד מאליבו עם שתי מתחרות חדשות באותה קטגוריה ממש. ניסאן תאגף אותה מלמעלה עם מקסימה חדשה לגמרי, אשר לפי תמונות רשמיות ראשונות נראית מכונית בעלת עיצוב ואופי ספורטיביים מבעבר.



עיצוב הפנים של מקסימה החדשה מוכיח השקעה בנהג – עם מבנה שמכוון אליו. הצצה בסביבת הנהג מגלה בוררים שבאמצעותם אפשר לקבוע את אופי המתלים ואת תגובת מנוע ה ־ V6 בנפח 3.5 ליטר שמספק 300 כ"ס.



מקסימה עושה רושם של "ספורט סדאן" אמיתית. היא לא נועדה לנהג החסכן או הירוק, אבל אולי גם לא לנהג חובב הנהיגה: את סנסציית הכוח של ה־ V6 שלה עלולה לסרס תיבת הילוכים רציפה (CVT) שמחוברת אל מערכת הנעה לארבעת הגלגלים.




ספורטיבית. ניסאן מקסימה (צילום: יח"צ)



בראייה ישראלית, צריך להקדיש יותר תשומת לב למתחרה של קיה לאותו פלח שוק: אופטימה החדשה אשר מבוססת על הפלטפורמה והמכלולים העיקריים של יונדאי סונטה. מבחינה מכנית, אופטימה כנראה לא תציג חידושים, למעט מנועי הטורבו־בנזין בנפח 1.6 ו 2.0 ליטר שמוצעים ־ גם על ידי יונדאי. אבל גם על פי דגם התצוגה שקיה הציגה בז'נבה, וגם על פי הסקיצה שפרסמה לקראת ניו יורק, עושה רושם שעיקר השיפור יהיה בעיצוב ספורטיבי יותר של המכונית.



אלינו תגיע אופטימה ברבעון האחרון השנה, אם כי היא נוחתת אל קטגוריה שנמצאת בנסיגה, וגם הדור הנוכחי שלה לא ממש כיכב כאן.



הקרוס אובר שולט


דור רביעי, וחדש, של לקסוס RX הוא החדשות החשובות ביותר של לקסוס לא רק לאמריקה אלא באופן כללי, מפני ש־XR הוא הדגם הנמכר ביותר של לקסוס בעולם. XR החדש טרם נחשף רשמית, אבל מתמונת הטיזר שלקסוס פרסמה עולה שהוא יציג עיצוב זורם, מפוסל וספורטיבי, די בדומה ל NX החדש. ־ RX יוצע באירופה ואצלנו גם עם מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר, וכמובן גם ־ בגרסה היברידית. מהנדסי לקסוס משתמשים הפעם בחלקי אלומיניום כדי להפחית משקל, לשפר ביצועים ולצמצם את תצרוכת הדלק שלו. הכלי עצמו יהיה גדול יותר, זה כבר ידוע, אך השאלה המסקרנת היא האם XR יוצע גם עם גרסה בעלת שבעה מקומות ישיבה, כפי שאומרות השמועות.



ב.מ.וו כבר חשפה תמונות ופרטים ראשונים ש 5 x5 xDrive 40E – הגרסה ההיברידית של הקרוס אובר הגדול שלה. זו מונעת באמצעות מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר שמספק 309 ־ כ"ס ומשודך למנוע חשמלי. כלי זה מציע שלוש אפשרויות הנעה: הראשונה היא חשמלית טהורה, ובה אפשר לנסוע לטווח של 31 ק"מ לאחר טעינה מלאה של שלוש שעות, ולהגיע למהירות מרבית של 120 קמ"ש. תצורת הנעה שנייההיא שילוב מנועי החשמל והבנזין לטובת ביצועים מרביים. כך אפשר להאיץ ל 100 קמ"ש תוך 6.8 שניות ולהשיג ־ מהירות מרבית ש 210 קמ"ש. אפשרות שלישית היא להשתמש במנוע הבנזין כ"מאריך טווח" – כלומר, פועל כגנרטור שמספק חשמל להנעת המנוע החשמלי.



ולסיום, מרצדס תשיק בניו יורק את הגרסה ה"רגילה" ש GLE החדש לגמרי – מחליפו של ML הוותיק, וזאתלאחר שכבר הציגה את תצורת הקופה שלו בתערוכת דטרויט בינואר.



למעט העיצוב, רוב המאפיינים האחרים של GLE , ובכלל זה גם מנועים ורמות גימור, צפויים להיות דומים עד זהים לאלה של תצורת הקופה מדטרויט, אבל הטוויסט המעניין יהיה, ככל הנראה, גרסה היברידית נטענת של הכלי.