זוכרים את מכשיר הטלוויזיה הענק שתפס לכם פעם את כל המזנון בסלון? זוכרים את מסך המחשב ה"שמן" והכבד שתפס חצי שולחן? את מכשיר הטלפון הנייד שידע להציג רק ספרות ואותיות?



האמת היא שכל זה לא קרה לפני כל כך הרבה שנים, אבל במונחים של תעשיית האלקטרוניקה מדובר בעידן קדום ועתיק. כיום, בעידן הטלוויזיה התלת־ממדית ברזולוציה גבוהה, אפילו טלוויזיות פלזמה ומסכי LED נחשבים כבר למיושנים. לעומת זאת, במונחי תעשיית הרכב, שבה החידושים מחלחלים לאט, נדמה שמאז אותם ימים בקושי חלפו דקות אחדות.



תחשבו על זה: אומנם את רבים מדגמי המכוניות החדשים לשנת 2015 כבר מפאר מסך מולטימדיה בגודל 5 עד 7 אינץ', אבל עיקר העיקרים לא השתנה


מזה עידן ועידנים. מאחורי גלגל ההגה ניצב מד מהירות אנלוגי ולצדו מד סל"ד, והם מוקפים מכיוון כזה או אחר במד הקילומטראז', מדי הדלק וחום המנוע,


נוריות אזהרה כאלה ואחרות ותצוגה כלשהי של "מחשב דרך".



כאשר אתם מפעילים את תוכנת הניווט ווייז, כמעט תמיד תיאלצו לעשות את זה מעל מכשיר הטלפון הנייד שלכם, והמסך החדש – אם בכלל הציעו לכם אחד כזה במכונית – ישדר לכם במקרה הטוב מן המצלמה האחורית בעת הנסיעה לאחור.



העיצוב השמרני של סביבת נהג במכוניות לא נובע רק מצרות מוחין של יצרניות הרכב, אלא בעיקר מפני שעד עידן הטלפונים החכמים והתקשורת הסלולרית


המהירה הוא שירת מספיק טוב את צורכי המשתמשים.



החדשות החשובות הן שכל זה עומד להשתנות בשלוש עד חמש השנים הקרובות, וכפי שקיבלנו בברכה את הסמארטפונים, ואין אנו מתגעגעים למסך


המחשב ה"שמן", כך גם נתרגל בקרוב למהפכה של ממש בעיצוב סביבת הנהג במכוניות.




אחוז ניכר ממי שכבר מחשף לטכנולוגיה החדשה מביע שביעות רצון גבוהה. צילום: יח"צ



לוח המחוונים במכונית שלנו עומד להשתנות לחלוטין בתוך זמן קצר, וזה לא יקרה בזכות יצרניות הרכב השמרניות אלא בעיקר בגלל מוטיבציה כלכלית


אדירה. יש מי שרוצה להפוך את "הסלון" במכונית שלנו, את הסביבה שבה אנחנו נוהגים ויושבים בדל"ת אמותינו בתוך המכונית, לפלטפורמה דיגיטלית


שתייצר ערך רב. והטכנולוגיות הנחוצות לצורך זה כבר זמינות.



בשנת 2020, כך מעריכה חברת המחקר בי־אי אינטלג'נס, צפויים גורמים שונים לאסוף מדי שנה לא פחות מ-152 מיליארד דולר מהשימוש שלנו ביישומים


שונים בתוך המכונית, רובם באמצעות ממשק האדם־מכונה החדש שיוצב מולנו.



תאונות הדרכים יופחתו



האמת היא שאנחנו לא צריכים להיות מופתעים. כאמור, רק לפני שש־שבע שנים היה לרובנו במקרה הטוב טלפון עם מסך בעל שני צבעים, שכל מה שיכולנו לעשות בו היה לדבר ולשלוח הודעות טקסט.



מהפכת הסמארטפון שינתה את עולם התקשורת והאינטרנט, וכעת כבר לא ברור אם הפרה רוצה להניק יותר מכפי שהעגל רוצה לינוק, או להפך. האם אנחנו, מי שמורגל בשימוש בממשקי הטלפונים החכמים, רוצים להפעיל כל מכשיר בתנועות של מריחת אצבע על גבי מסך זכוכית או שאלה הן תעשיות הרכב והאלקטרוניקה שמזהות את הפוטנציאל העצום שטמון בממשק שבין הנהג והמכונית.



העובדה היא שכל בעל רכב או נהג מבלה בממוצע כ-6.5 שעות בשבוע במכוניתו, ומבחינת ספקי השירותים מדובר במספר עצום של שעות שאפשר לנצל לפיתוח עסקי. מבחינה עיצובית ומבנית, שני השינויים הבולטים ביותר הצפויים בשנים הבאות הם היעלמות רוב הכפתורים והידיות המוכרים לנו כיום, והצבת מסכים מתקדמים, בעלי רזולוציה גבוהה מאוד, שיחליפו את כל התצוגות האנלוגיות שניצבות מולנו כעת.



סנוניות ראשונות של הטכנולוגיה החדשה הופיעו כבר לפני כחמש שנים במכוניות יוקרה שונות, למשל ביגואר, לנד־רובר ובמרצדס, עם מסכים שעליהם


מוקרנים "ציורים" של שעונים אנלוגיים במקום שעונים אמיתיים.



אבל מה שצפוי מכאן והלאה הוא פרידה לשלום מלוח המחוונים לטובת מסכי ענק ברזולוציה גבוהה, שעליהם תוקרן תצוגה משתנה בהתאם למצב הנסיעה


בכל רגע נתון. כך למשל במהירויות מסוימות יופיע מד מהירות ולצדו מידע חשוב פחות על המתרחש במכונית, ותצוגה זאת תוחלף במד דלק כאשר נוזל זה יתחיל לאזול, או במד חום אם תתחיל להתפתח בעיית קירור.



בעת עמידה ברמזור ייתכן שהשעונים ייעלמו לגמרי ובמקומם יופיעו הודעות הדואר האלקטרוני שלנו, ממשק הפייסבוק או תכתובות וואטסאפ, ואולי התצוגה תתחלף לגמרי ובמקומה יוצגו בפנינו פרסומות. 




רוב הכפתורים המוכרים לנו ייעלמו. צילום: יח"צ



מה שיתפוס בוודאות חלק ניכר מהתצוגה היו הנחיות ניווט, כאשר אחת מאפליקציות הניווט תימצא בשימוש, אבל זאת לא תופיע רק על המסך שמאחורי ההגה אלא גם כתצוגה עילית של חִצי ענק על פני השמשה הקדמית. טכנולוגיית "מציאות מדומה" תקרין על גבי חלקה הפנימי של השמשה


מידע רב על המתרחש סביבנו או במערכות המכונית. הנהג פשוט ימשיך להביט קדימה ולצדדים ולמצוא שם את כל המידע הנחוץ לו.



כך, למשל, חִצי הדרך של מערכת הניווט יוצגו – מנקודת מבטו של הנהג – ממש על גבי הכביש, ובדרך זו הוא יוכל להבין בדיוק לאן שולחת אותו מערכת


הניווט.



גם התראות, לדוגמה על התקרבות מהירה מדי למכונית אחרת או על הימצאותו של רוכב אופניים או הולך רגל, יוקרנו באופן בולט על גבי המסך השקוף


הזה, כדי שהנהג יוכל לפעול מבעוד מועד, לפני שהמכונית תעצור את הכל במקומו.



כך יהפכו פניות ברגע האחרון אל רחוב לא נכון להיסטוריה עתיקה; רמת החרדה של חלק מהנהגים תצטמצם; רמת הבטיחות תעלה; ותאונות הדרכים


יפחתו משמעותית. גם שיטת התפעול של המכונית בכלל ושל המערכות השונות בפרט תשתנה מן הקצה אל הקצה – אם כי לא מדובר בתפעול ההגה והדוושות אלא בהחלפת הילוכים, הפעלת מערכות המולטימדיה והאקלים וכיוצא באלה.



את רוב הכפתורים צפויות להחליף מחוות יד שונות: הצבעה של אצבע אחת כלפי מערכת המולטימדיה תפעיל אותה, שתי אצבעות יגבירו את עוצמת השמע,


ושלוש אצבעות יעבירו תחנה, וגם התנועות המשונות שלנו על טלפונים חכמים יועתקו לשימוש בממשק שבמכונית. 



מי שנמצא כיום בחזית הטכנולוגית שרוקחת עבורנו את כל השינויים הללו הוא ספקיות המשנה של תעשיית הרכב, אותן החברות שמייצרות את המערכות השונות המותקנות במכוניות. כמה מאלה גייסו לאחרונה לעזרתן יצרניות מובילות של משחקי מחשב אשר מתמחות בגרפיקה של מציאות מדומה.



"עוזר אישי" במכונית



השינוי הפיזי, העיצובי והטכנולוגי של סביבת הנהג אומנם קשור לשתי מגמות נוספות – "המכונית המחוברת" ו"המכונית העצמונית" – אבל לאו דווקא תלוי בהן.



תקשורת עתידית של המכוניות בינן לבין עצמן ובינן לבין התשתית תהפוך גם היא לעובדה קיימת לקראת שנת 2020, אבל היא לבדה לא דורשת שינוי


בעיצוב הפנים. גם מכוניות שנוהגות את עצמן בעצמן – עוד תופעה שמסעירה כיום את תעשיית הרכב – תתחיל לבוא לידי ביטוי בתוך עשור אחד או פחות, אבל גם זו לא דורשת שינוי ניכר בממשק המשתמש. 



המוטיבציה העיקרית, כאמור, היא המלחמה על הזמן שלנו, כנהגים וכנוסעים, בתוך המכונית, ועל מגוון השירותים והסחורות שאפשר למכור לנו במהלך הזמן הזה. מסקרים עדכניים עולה ש-80% מהנהגים ומבעלי הרכב עוד לא מכירים את רוב האפשרויות הגלומות בשירותים שניתן לצרוך תוך כדי הימצאות


במכונית, כמו למשל "עוזר אישי" המבצע הזמנת מקום במסעדה או הזמנת כרטיסים להופעה.



אבל אחוז ניכר ממי שכבר נחשף לשירותים כאלה מביע שביעות רצון גבוהה מאוד, וזה מעודד את ספקי השירותים להרחיב את מגוון האפשרויות שהם


מציעים.



אגב, 25% מהנסקרים מדווחים שהם מוכנים לספוג פרסומות כדרך להוזיל את עלויות הרכישה והשימוש במערכות החדשות, וזה לכאורה מעיד על האפשרות שמודלים שמוכרים לנו מהאינטרנט ילוו אותנו בעתיד גם במכונית.



אם ננסה לדמיין את המכוניות החדשות שצפויות להופיע כבר בשלוש השנים הבאות, צריך למחוק מהתמונה המוכרת לנו את לוח השעונים, את המתגים


וגם את מסך המולטימדיה, ובמקומם למלא את כל החלל שנותר מולנו במסכים גדולים באיכות גבוהה מאוד. מולנו, אגב, יוצבו מצלמות שיחד עם חיישנים נוספים ינטרו את מצב העירנות שלנו ואת מצבנו הבריאותי והנפשי, בין השאר כדי לוודא שאנחנו לא שוכחים שלפחות לעת עתה עלינו גם לנהוג במכוניות האלה.