משרד התחבורה הישראלי חתם לאחרונה על הסכם עבודה משותפת עם מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני, NHTSA, אשר עשוי להקל בעתיד על יבוא של כלי רכב שמיוצרים באמריקה לפי תקינה אמריקנית, כמו גם על יבוא "מוצרי תעבורה" – חלפים לרכב.
אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד, מסביר שההסכם יוצר למעשה מסגרת הבנות עם מינהל הבטיחות, אשר יאפשר לפקידות הישראלית להכיר במסמכים אמריקנים שמקובלים על הרשויות שם, אבל לא היו מקובלים עד כה באירופה ובישראל.
כך, כדוגמא, בעוד שיצרני רכב אירופאים מצוידים – בהתאם לדרישות הרגולטורים שם – בתעודות בדיקה של מעבדות, בארה"ב מסתפק הממשל בהצהרה של יצרני הרכב לגבי עמידה בסטנדרטים הנדרשים.

אם תכנית העבודה המשותפת תתקדם, והפקידות הישראלית תכיל גם את שיטות העבודה האמריקניות, לא יצטרכו יצרני הרכב להעביר את המכוניות שלהם בדיקות מעבדה יקרות אשר לעיתים הופכות יצוא רכב לישראל לבלתי כדאי.
"ההסכם גובש במהלך כשנה וחצי של עבודה", מסביר פלור, "והוא מהווה מסגרת לשיתוף פעולה להחלפת מידע בנושאים בטיחותיים ואחרים. אחת המטרות שלנו היא למצוא דרכים לפתוח את השוק ליבוא מאמריקה ולהסיר חסמי יבוא.
כך, למשל, אנחנו רוצים למצוא פתרון שיאפשר לנו לאשר ללא שינויים את שיטת התאורה האמריקנית אבל לצורך זה עלינו להיעזר במחקרים שהאמריקנים יוכלו להעמיד לרשותנו".
עוד סוכם בין הצדדים שמשלחות של מומחים משתי המדינות יערכו מפגשים, סמינרים, ומחקרים משותפים במטרה ליישם את מזכר ההבנות שנחתם.
פלור מעריך שהפרוצדורות שכרוכות באישרור הסופי של ההסכם יארכו כחודש נוסף, ובסופן יהיה אפשר להעריך גם את היקף ההשפעה המעשית שלו על יבוא רכב ומוצרי תעבורה לישראל.