טויוטה, ניסאן והונדה הודיעו היום (רביעי) ביפן על הרחבת קריאה לתיקון שהן מבצעות במיליוני מכוניות ברחבי העולם לצורך החלפת כריות-אוויר בטיחותיות פגומות מתוצרת היצרן היפני 'טקאטה'.


מבין השלוש, רק יבואנית טויוטה הזדרזה להוציא הודעה רשמית בנוגע להשלכות שצפויות על הצי שלה בישראל, ומסרה ש"במסגרת קריאת התיקון העולמית יוזמנו בישראל כ-12 אלף מכוניות מדגמי יאריס, קורולה ואוונסיס אשר יוצרו בין חודש מרץ 2003 ועד לחודש מרץ 2007, ובמהלכה יוחלפו יחידות הניפוח של כריות האוויר של הנוסע הקדמי.

בנוסף יוזמנו לבדיקה גם כ-550 כלי רכב מדגמי ראב 4 והטנדר היילקס, אשר יוצרו בין אוגוסט 2003 לדצמבר 2005, וזאת לצורך החלפת יחידת הניפוח של כריות האוויר לנהג".


בטויוטה טוענים שעד היום לא דווח ולו מקרה אחד (בארץ או בעולם) של פגיעה בנוסע או בנהג באחד מכלי הרכב האלה, אולם הקריאה לתיקון "מבוצעת כחלק ממדיניות אבטחת האיכות והבטיחות של טויוטה".

"פרשת טקאטה", שנחשפה גם ב'מעריב' לפני מספר חודשים, נוגעת כיום לכ-11 יצרני רכב וכמה עשרות מיליוני מכוניות שנעות על כבישי העולם. בשנים האחרונות הסתבר ש'טקאטה', יצרן יפני של אביזרי בטיחות ובהם גם כריות-אוויר, פיתח חומר נפץ לניפוח הכריות אשר הוזיל אמנם את עלויות הייצור אבל התגלה כאלים מידי ולא יציב.

כתוצאה מכך התרחשו מאות מקרים שבהם בעת פתיחת כריות אוויר במהלך תאונה התפוצצו המכלים שמכילים את חומר הנפץ, וירו פיסות מתכת אל תוך תא הנוסעים. פיצוץ אלים כזה גרם עד כה למותם של עשרות אנשים בארה"ב ולפציעת החמורה של רבים אחרים – אולם דיווחים אודות מספר הנפגעים במדינות אחרות טרם פורסמו.

'טקאטה' נמצאת בבעלות חלקית (קטנה) של חברת הונדה, והיא הספק המרכזי של כריות-אוויר עבורה, אולם, כאמור, כריות דומות סופקו בסך הכל ל-11 יצרניות רכב שונות.

כפי שדווח בעבר ב'מעריב', משרד התחבורה בישראל נמנע מלטפל באופן אקטיבי בקריאות לתיקון, והוא נסמך בעניין זה רק על החלטותיהם של יצרני רכב לבצע קריאות לתיקון. זאת הסיבה שמשרד התחבורה לא ביצע בדיקה יסודית של הנושא בישראל, ומאד סביר להניח שבאלפי מכוניות נוספות, מתוצרת יצרני רכב שונים, מותקנות כריות פגומות שיש להחליפן.