חברת יפנאוטו, יבואנית סובארו לישראל, הודיעה היום (שני) על כוונתה לקרוא לתיקון ל-17,668 מכוניות מדגמי אימפרזה ו-WRX אשר יוצרו בין השנים 2004-2007, וזאת כדי להחליף מנגנוני ניפוח בכריות-האוויר.
כפי שפרסמנו ב'מעריב', בחודשים האחרונים מבוצעת קריאה לתיקון של כ-36 מיליון כריות-אוויר בטיחותיות פגומות מתוצרת חברת טקאטה היפנית, זאת לאחר שהסתבר שהחברה השתמשה בחומר נפץ לא יציב בעשרות מיליוני מנגנוני ניפוח. מנגנונים אלה הותקנו במכוניות מתוצרת 11 יצרניות רכב שונות, בהן הונדה, טויוטה, מאזדה, סובארו, ניסאן, ג'נרל מוטורס, איסוזו, ב.מ.וו. צפון אמריקה, מיצובישי, פיאט-קרייזלר ופורד.
על אף שהכשל והסכנה היו ככל הנראה ידועים לאנשי חברת טקאטה, היא הוסיפה לייצר מנגנוני ניפוח מסוכנים במשך כעשור. הסכנה היא שכאשר חומר הנפץ שמשמש לניפוח הכריות נחשף ללחות (או בגלל סיבות אחרות) הוא הופך לבלתי יציב. כתוצאה מכך, כאשר מופעלת כרית-האוויר מתפוצץ מנגנון הניפוח שלה בעוצמה רבה וקורע את מיכל המתכת בו הוא מאוחסן, ואז ניתזים חלקי מתכת כלפי הנהג ו/או הנוסעים ברכב באופן שעלול לגרום למותם.
כפי שפרסמנו ב'מעריב', משרד התחבורה הישראלי התעלם עד כה מפרשת הקריאות לתיקון ולא ביצע אף פעולה אקטיבית כדי לברר מדוע רק מעטות מבין יצרניות הרכב שרכשו מטקאטה כריות-אוויר מסוכנות, הודיעו עד עתה על קריאות לתיקון גם בישראל. זאת בשעה שחלק מן היצרניות כבר החלו בביצוע קריאות כאלה בארה"ב.
לפני כשבועיים פרסמה גם יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, קריאה לתיקון של כ-12,000 מכוניות, וכעת מצטרפת אליהן גם יפנאוטו, יבואנית סובארו.
ברשימת הדגמים שפרסמו האמריקנים מופיעים רק דגמים שנמכרו בארה”ב ובהם תידרש החלפתם של מנגנוני ניפוח, חלקם נמכרו גם בישראל, וזאת לא כוללת דגמים נוספים שיוצרו על-ידי יצרנים אלה עבור השוק האירופי ועבור ישראל.
רשימת הדגמים, כפי שפורסמה בארה"ב כוללת מכוניות שרובן בנות שנות הדגם 2002-2007, ובהן:
הונדה: אקורד, סיביק, CR-V, אלמנט, אודיסיי
מאזדה: 6, MPV, RX-8, טנדר B
סובארו: באחה, אימפרזה, לגאסי, אאוטבק
טויוטה: קורולה, סקויה, מטריקס, טונדרה
ב.מ.וו.: סידרה 3, M3
קרייזלר: 300, אספן, SRT
דודג’ : צ’ארג’ר, דקוטה, דוראנגו, מאגנום, ראם
פורד: GT, מוסטאנג, ריינג’ר
אינפיניטי: FX, M
לקסוס: SC
מיצובישי: לאנסר
ניסאן: פאת’פיינדר, סנטרה
משרד התחבורה לא העביר את תגובתו בעניין.