חברת יפנאוטו, יבואנית סובארו לישראל, הודיעה היום (שני) על כוונתה לקרוא לתיקון ל-17,668 מכוניות מדגמי אימפרזה ו-WRX אשר יוצרו בין השנים 2004-2007, וזאת כדי להחליף מנגנוני ניפוח בכריות-האוויר.
כפי שפרסמנו ב'מעריב', בחודשים האחרונים מבוצעת קריאה לתיקון של כ-36 מיליון כריות-אוויר בטיחותיות פגומות מתוצרת חברת טקאטה היפנית, זאת לאחר שהסתבר שהחברה השתמשה בחומר נפץ לא יציב בעשרות מיליוני מנגנוני ניפוח.  מנגנונים אלה הותקנו במכוניות מתוצרת 11 יצרניות רכב שונות, בהן הונדה, טויוטה, מאזדה, סובארו, ניסאן, ג'נרל מוטורס, איסוזו, ב.מ.וו. צפון אמריקה, מיצובישי, פיאט-קרייזלר ופורד.
על אף שהכשל והסכנה היו ככל הנראה ידועים לאנשי חברת טקאטה, היא הוסיפה לייצר מנגנוני ניפוח מסוכנים במשך כעשור. הסכנה היא שכאשר חומר הנפץ שמשמש לניפוח הכריות נחשף ללחות (או בגלל סיבות אחרות) הוא הופך לבלתי יציב. כתוצאה מכך, כאשר מופעלת כרית-האוויר מתפוצץ מנגנון הניפוח שלה בעוצמה רבה וקורע את מיכל המתכת בו הוא מאוחסן, ואז ניתזים חלקי מתכת כלפי הנהג ו/או הנוסעים ברכב באופן שעלול לגרום למותם.

משרד התחבורה מתעלם
כפי שפרסמנו ב'מעריב', משרד התחבורה הישראלי התעלם עד כה מפרשת הקריאות לתיקון ולא ביצע אף פעולה אקטיבית כדי לברר מדוע רק מעטות מבין יצרניות הרכב שרכשו מטקאטה כריות-אוויר מסוכנות, הודיעו עד עתה על קריאות לתיקון גם בישראל. זאת בשעה שחלק מן היצרניות כבר החלו בביצוע קריאות כאלה בארה"ב.
המצב בישראל, נכון להיום, הוא שלפני מספר חודשים קראה חברת מאיר, יבואנית הונדה לישראל, לבעליהן של כמעט 7,500 מכוניות מדגמי ג'אז,  סיביק, אקורד, CR-V וסטרים משנות הדגם 2001-2003 לצורך החלפת מנגנוני הניפוח.
 
לפני כשבועיים פרסמה גם יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, קריאה לתיקון של כ-12,000 מכוניות, וכעת מצטרפת אליהן גם יפנאוטו, יבואנית סובארו.
עם זאת, מכיוון שהונדה היא הלקוח הגדול ביותר של טקאטה, ולנוכח המספר הקטן יחסית של מכוניות שנקרא לתיקון בישראל, ייתכן שזהו רק קצה הקרחון ובעתיד ייקראו לתיקון בעלי הונדה נוספים.
 
שמונה יצרניות רכב נוספות עדיין לא קראו לתיקון לאף מכונית מתוצרתן שנמכרה בישראל. יש להדגיש שמי שקובע את סדר הקריאות לתיקון בעולם הן יצרניות הרכב, ולא היבואניות שלהן לישראל, אשר תלויות בהן בכל הקשור למידע אודות קריאות לתיקון.
 
אלא שיצרניות הרכב, ודאי במהלך קריאה לתיקון של כ-36 מיליון מכוניות ברחבי העולם, מבצעות "ניהול סיכונים" ומעדיפות לבצע קריאות לתיקון בראש ובראשונה במדינות בהן הן צפויות לספוג עונשים מאת משרדי התחבורה השונים. בישראל לעומת זאת, משרד התחבורה אינו מתקשר עם יצרניות הרכב אלא נסמך על היבואניות בלבד. ואלה, כאמור, מקבלות מידע רק כאשר היצרניות שהן מייצגות מחליטות להעביר אותו.
 
התוצאה היא שאזרחי ישראל אשר במכוניתם מותקנות כריות-אוויר שיכולות להרוג אותם, לא קיבלו ממשרד התחבורה כל מסר בנוגע לסכנה שאליה הם חשופים. במשרד התחבורה מתנהלים כגורם פאסיבי שמטיל את כל האחריות לקבלת מידע אודות קריאות לתיקון על יבואני הרכב.
 
בארה"ב, לעומת זאת, עורך מנהל הבטיחות הפדרלי רישום של תלונות הלקוחות ומבצע בעצמו חקירות. בנוסף הקים המנהל האמריקני גם תת-אתר אינטרנט ייעודי לצורך פרסום מידע לציבור בפרשת טקאטה.
 
ברשימת הדגמים שפרסמו האמריקנים מופיעים רק דגמים שנמכרו בארה”ב ובהם תידרש החלפתם של מנגנוני ניפוח, חלקם נמכרו גם בישראל, וזאת לא כוללת דגמים נוספים שיוצרו על-ידי יצרנים אלה עבור השוק האירופי ועבור ישראל.
רשימת הדגמים, כפי שפורסמה בארה"ב כוללת מכוניות שרובן בנות שנות הדגם 2002-2007, ובהן:
הונדה: אקורד, סיביק, CR-V, אלמנט, אודיסיי
מאזדה: 6, MPV, RX-8, טנדר B
סובארו: באחה, אימפרזה, לגאסי, אאוטבק
טויוטה: קורולה, סקויה, מטריקס, טונדרה
ב.מ.וו.: סידרה 3, M3
קרייזלר: 300, אספן, SRT
דודג’ : צ’ארג’ר, דקוטה, דוראנגו, מאגנום, ראם
פורד: GT, מוסטאנג, ריינג’ר
אינפיניטי: FX, M
לקסוס: SC
מיצובישי: לאנסר
ניסאן: פאת’פיינדר, סנטרה
משרד התחבורה לא העביר את תגובתו בעניין.