בכדי לבחון ברצינות את המגמות בשוק הרכב חשוב להתייחס לנתוני המסירות של שישה חודשים לפחות, וכאלה בדיוק פורסמו בשבוע שעבר על ידי איגוד יבואני הרכב. בין המגמות החשובות ביותר שראוי להתייחס אליהן הן היקף המכירות בשוק כולו, ציון המרוויחים והמפסידים מבחינת היקף המסירות ותיאור הסגמנטציה בשוק.



העובדה הבולטת ביותר היא ששנת 2015, שאמורה הייתה להיות שנת דעיכה במסירות רכב לאחר שנת שיא של כל הזמנים, הפתיעה עם מכירות ערות במיוחד, שנרגעו רק בחודשיים האחרונים. בששת החודשים האלה עלו על כבישינו 143,907 מכוניות חדשות – מספר שיא ביחס לפרק הזמן – וסכום גדול בכ־6.2% מהנתון המקביל למחצית הראשונה של 2014.
 
מי שמניע את השוק כולו הם פלחי השוק של קרוס־אוברים, ג’יפונים ומכוניות יוקרה, ולעומת זאת סך המסירות  של מכוניות נוסעים ירד ב־1.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מספר הג’יפונים והקרוס־אוברים החדשים שנמכרו זינק ב־43.5%.


זה שעולה וזה שיורד
ברמת המותגים, אלה שרשמו את הגידול הרב ביותר במספר המכוניות שנמכרו הם קיה, שמסירותיה גדלו בכמעט 4,000 מכוניות, ומיצובישי שמסירותיה גדלו בכ־2,000 יחידות. שני מותגים שנמצאים אומנם בחלק האחר של הטבלה אך מצבם השתפר לבלי הכר הם דאצ’יה – שלא נמכרה כאן כלל בעבר ובמחצית הראשונה העלתה לכביש 1,327 מכוניות, כולן בעלות תיבת הילוכים ידנית; וסובארו – שחזרה בקאמבק מכובד ביותר ומכרה כמעט 2,000 מכוניות יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, ומכאן שהיא כמעט הכפילה את מספר המסירות שלה. שיפור נאה במסירות רשמו גם סיאט – עם תוספת של כ־1,950 מכוניות, סקודה – עם כ־1,140, ואפילו יונדאי (800+) וטויוטה (741+).
 
נוכח הגידול הקטן (6.2%) בהיקף המכירות בכלל השוק, ברור שיש חברות שנאלצו לשלם את המחיר על ההצלחה של יריבותיהן. במחצית הראשונה של 2015 אלה הן בראש ובראשונה פורד ושברולט, שמכירותיהן כמעט התרסקו. ביחס למחצית הראשונה של 2014, פורד הפסידה כמעט 5,000 מסירות והידרדרה למקום ה־23 בטבלת המסירות, אחרי מותגים כמו פז’ו ופיאט.

כדי להמחיש את גודל השבר, בקטגוריית המשפחתיות הגדולות, מונדיאו, שנחשבה בעבר לשחקן מפתח, מכרה רק שבע יחידות בשישה חודשים (אומנם לנוכח החלפת דגם); בפלח הסופר־מיני הידרדרה פיאסטה ממעמד מוביל יחסית למקום 11 אחרי דגמים כמו פז’ו 208 המוחלפת או סוזוקי סוויפט הוותיקה. למעשה, אפילו אאודי, מרצדס וב.מ.וו מסרו, כל אחת, יותר מכוניות מפורד. גם שברולט איבדה קרוב ל־3,000 מסירות, והפסידה כמעט בכל הקרבות בקטגוריות העממיות, והיא מסיימת חצי שנה ראשונה עם 4,178 מסירות בלבד, לעומת יותר מ־7,000 בתקופה המקבילה אשתקד. מפסידה נוספת היא הונדה, שאיבדה כמעט 1,500 מסירות ביחס לשנה שעברה, ומקומה בטבלה כבר מאוים על ידי סיטרואן שהחלה לצבור תאוצה.
 

 
עד לפני כמה שנים התאפיין שוק הרכב הישראלי בדומיננטיות מוחלטת של מספר דגמים מאוד מצומצם, במספר קטן של פלחי שוק. הדומיננטיים מכולם היו משפחתיות קומפקטיות במבנה סדאן, מכוניות סופר־מיני ומשפחתיות גדולות – והיו כמה דגמים שמספר מכירותיהם היה גדול מסך המכירות של מותגים שלמים ואפילו מזה של יבואנים שמביאים מספר מותגים. מצב זה השתנה – ככל הנראה לבלי שוב – גם מכיוון שמספר פלחי השוק כמעט הכפיל את עצמו, וגם מפני שמספר השחקנים החזקים בכל פלח שוק גדל – ובזכות תחרות קשה חלקם גם מחליפים ביניהם מקומות חדשות לבקרים.
 
כאמור, המגמה הבולטת ביותר, בכל העולם אגב, היא מעבר ממכוניות נוסעים קונבנציונליות אל קרוס־אוברים וג’יפונים, והשילוב של מגמה זאת ומעבר למכוניות קטנות ופחות יקרות הוציא את האוויר מקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות במבנה סדאן. למרות זאת, המכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנתיים האחרונות היא טויוטה קורולה, שעדיין מובילה את השוק כולו גם במחצית הראשונה, עם מסירת 7,303 יחידות. לעומת זאת, המכונית השנייה באותו פלח שוק, סקודה אוקטביה, רושמת אומנם מסירות יפות מאוד, אך עם 4,405 יחידות היא ממוקמת רק במקום החמישי מבין כלל הדגמים הנמכרים ביותר בישראל.

בשניים משלושת המקומות שלפניה מדורגות מכוניות מיני, ראשונה מהן היא קיה פיקנטו (6,736 יחידות), שמדורגת כבר מזה זמן בראשות קטגוריית המיני, ובמקום השני בסך המסירות בישראל; ואחותה התאומה יונדאי i10, שמסרה 4,575 יחידות ומדורגת רביעית בטבלת המסירות הכללית. בין שתי אלה התמקם הדגם הבודד החשוב ביותר לשנת 2015 – קיה ספורטאז’ – וחשיבותו הרבה נובעת משום שהוא טרף את הקלפים עם גרסה מוזלת שעולה 135 אלף שקלים. ההצלחה במכירות הייתה ברורה מראש, ואכן ספורטאז’ הוא כלי הרכב השלישי הנמכר ביותר בישראל, עם 5,699 מסירות בחצי שנה. 
 
המפסידה הגדולה ביותר ברמה הסגמנטלית היא יונדאי, למרות השיפור כאמור בסך מכירותיה בחציון. בתקופה המקבילה אשתקד, ובשנה שעברה בכלל, תפסו דגמים שונים של יונדאי את ראש קטגוריות הסופר־מיני, סופר־מיני פלוס, ומשפחתיות קומפקטיות במבנה האצ’בק (חמש דלתות). אלא שיונדאי i20, לקראת החלפתה ואחריה, הידרדרה אל המקום הרביעי אחרי סיאט איביזה (3,301 יחידות), טויוטה יאריס (2,622 מהגרסאות ההיברידית והקונבנציונלית) ומאזדה 2, שאצלה בוצע בעיקר חיסול מלאי לקראת כניסת הדגם החדש. יונדאי מוסיפה להחזיק ביד רמה בקטגוריית הסופר־מיני פלוס עם 52i (3,319 מסירות), אבל בקרב הקומפקטיות האצ’בק נושפת בצווארה טויוטה אוריס (1,760 לעומת 1,777), ובקרב הקומפקטיות סדאן היא נעקפה, כאמור, על ידי סקודה אוקטביה.

פריצתו של הקרוס־אובר

גם כאן גורמת התחרות העזה בין המותגים לשינויים ולמהפכים בשוק.דגם סוזוקי קרוסאובר עדיין מחזיק את בראשות קטגוריית המיני קרוס־אוברים, אבל בעורפו נושף מי שזוכה כעת לתחייה מחודשת – סובארו VX (1,165 סובארו לעומת 1,184 סוזוקי) – שמחזיק במקום השני ומאיים לפרוץ קדימה. ניסאן ג’וק, שהמציא את הקטגוריה הזאת ושלט בה ביד רמה עד שהמתחרים הבינו שהם מפספסים משהו, עשה כנראה את שלו ועד שיתחדש או יחדש הוא צונח אט־אט במורד הטבלה למקום השלישי עם 1,070 יחידות, ותחתיו מדורגים שברולט טראקס (762), רנו קפצ’ור (546), פז’ו 2008 (326) ואופל מוקה (303). בקרב הג’יפונים בגודל בינוני השתלט כאמור קיה ספורטאז’ על העניינים, ובגדול, והוא מוביל את הקטגוריה עם מספר יחידות כמעט כפול ממיצובישי אאוטלנדר הממוקם שני (2,961), ויונדאי 53xi (2,446); שאגב, בשניהם צפויים שינויים חשובים בקרוב נוכח מתיחת הפנים שאאוטלנדר כבר עבר, והשקתו הקרובה של דגם הטוסון, מחליפו של יונדאי ix35. גם מאזדה שיפרה את הופעת הכוכב שלה – CX5, עם מתיחת פנים ותוספת תכולה, וכדאי לשים לב גם לפורסטר של סובארו שאומנם ממוקם עדיין די הרחק מאחור (608 יחידות) אבל מטפס מעלה בנחישות.
 
מעבר לספורטאז’, הסיפור המעניין ביותר בקטגוריה הזאת, למחצית הראשונה לפחות, הוא חוסר ההצלחה של ניסאן קשקאי. למרות החלפת הדגם המיושן בדגם מודרני ומתקדם יותר, הציבור בינתיים לא חושק בו כמו בעבר, ובמקום להוביל את הקטגוריה – כפי שעשה לאורך תקופה לא קצרה – קשקאי נאלץ להסתפק במקום החמישי, עם 1,331 מכירות בלבד.