חברת פיאט-קרייזלר האיטלקית-אמריקנית מינתה צוות מיוחד שמנסה בימים אלה ליישם מעין עיסקת "במב"י" ("קנה אותי או אקנה אותך") לזיכיון היבוא של מותגי קרייזלר, ג'יפ ודודג' האמריקנים, או למותגי פיאט ואלפא-רומיאו – בין יבואנית פיאט לבין יבואנית קרייזלר.



ל"מעריב אונליין" נודע שהיצרנית מבקשת לרכז את יבוא כל המותגים שלהם בידי יבואן אחד במטרה להעצים אותו ולהפחית את סך העלויות שמושתות על כל מכונית מיובאת, אולם בשלב זה היא לא יכולה לכפות על אף צד לוותר על הזיכיון שלו ומנסה לגשר ביניהם כך שאחד הצדדים ימכור את הזיכיון לאחר.


כיום מיובאים המותגים האיטלקים – פיאט, אלפא-רומיאו, לנצ'יה ואבארט, כמו גם חטיבת המשאיות איווקו ששייכת גם היא לקבוצה – על-ידי חברת סמל"ת שבבעלות איש העסקים מיכאל לוי.



לחברת קרייזלר, בעלת המותגים ג'יפ, דודג' ו'ראם', יש היסטוריית ייצוג ארוכה יותר תחת חברת מכשירי תנועה שבבעלות איש העסקים צבי נטע, ושתי החברות – קבוצת פיאט מחד וקבוצת קרייזלר מאידך – ייבאו יחד רק 875 מכוניות וג'יפים במחצית הראשונה של השנה – מהם 753 על-ידי סמל"ת.


הרעיון לפיו יבוא כלל המותגים ירוכז בידי אחד משני היבואנים תלוי ועומד באוויר עוד מאז שפיאט החלה לרכוש אחזקות בחברת קרייזלר, לאחר פשיטת הרגל שלה בשנת 2009 והצלתה בידי הממשל האמריקני, אולם רק כעת הוא הופך למציאותי.




ג'יפ גרנד צ'ירוקי. צילום: יח"צ


ל"מעריב אונליין" נודע שצבי נטע הציע למיכאל לוי לרכוש ממנו את זיכיון היבוא של פיאט, אולם לוי לא מוכן לעשות זאת "באף מחיר". לפיאט-קרייזלר יש אמנם שווקים בעולם שבהם היא מיוצגת בנפרד, אולם השוק הישראלי – לדעת היצרנית – קטן מכדי להצדיק פעילות נפרדת של שני יבואנים.



בנוסף, חלק מן התוכנית האסטרטגית של פיאט-קרייזלר היא לחזק מאד את המותגים ג'יפ ואלפא-רומיאו, בין השאר באמצעות תוספת משמעותית של דגמים ולאחד את הייצוג שלהם בידי סוכנים שיחזיקו בהם – אך תוך הקפדה על אולמות תצוגה נפרדים.



לנוכח שאיפה זאת ומשלא הגיעו הצדדים בישראל להסכמה ביניהם, מינתה החברה צוות משלה להערכת השווי של שתי סוכנויות הייבוא, מתוך מטרה לכפות מצב שבו צד אחד ירכוש את נכסי הצד האחר.



פיאט-קרייזלר, שהינה חברה בורסאית שכפופה גם לחוקים האמריקנים, חייבת לנהל תהליך כזה ולא יכולה לקחת חד צדדית את זיכיון היבוא של קרייזלר מחברת מכשירי תנועה מבלי שתהיה חייבת לפצות אותה.



לאחר שתתקבל הערכת השווי – ככל הנראה לפני או אחרי חופשת הקיץ באירופה – יוקצה לצדדים פרק זמן קבוע וקצר יחסית להתמחרות ולאחריו ייתכנו ככל הנראה ארבעה תסריטים: הערך שייקבע לזיכיון היבוא של קבוצת קרייזלר יהיה נמוך יחסית ונטע יסכים למכור אותו ללוי תמורת פרמיה נוספת, הערך שייקבע לזיכיון קרייזלר יהיה גבוה מכפי שלוי יהיה מוכן לשלם תמורתו, נטע יציע ללוי הצעה גבוהה במיוחד תמורת פיאט והוא "לא יוכל לסרב לה", או שפיאט-קרייזלר תיקח את זיכיון היבוא של אחד הצדדים ותפצה אותו.




ג'יפ רנגייד. צילום: יח"צ


בעוד שללא הנתונים שייחשפו בפני צוות הערכת השווי קשה לשים תג מחיר על שווי הזיכיונות לא מיותר להזכיר את הסכומים שבהם נמכרו בשנים האחרונות זיכיונות אחרים שקשורים לשתי החברות.



סמל"ת עשתה את אחת העסקאות הטובות בתולדותיה כאשר רכשה את זיכיון היבוא של סובארו מבעלי האג"ח של יפנאוטו תמורת כ-200 מיליון שקלים, סכום שממנו יש לנכות כ-50 מיליון שקלים – ערכו של נדל"ן שנמכר על-ידי סמל"ת.



מכשירי תנועה רכשה את זיכיון היבוא של משאיות מאן תמורת כ-130 מיליון שקלים ואילו סמל"ת רכשה את זיכיון היבוא של איווקו תמורת כ-20 מיליון שקלים. כאמור, ללא המספרים קשה להעריך את שווי זיכיון היבוא של קבוצת קרייזלר, אבל כאשר לוקחים בחשבון שמדובר בארבעה מותגים ואת מתקפת הדגמים העתידיים של החברה, אפשר לומר שכל סכום שבין 100 ל-250 מיליון שקלים יכול להיות ריאלי.



בשולי הדברים חשוב להזכיר גם שרכישת זכויות היבוא של פיאט בידי נטע נראית אופציה פחות ריאלית לא רק מפני שפיאט מוכרת יותר מכוניות ושלוי "לא מוכן לכך באף מחיר", אלא גם מפני שלמכשירי תנועה, שמייבאת את משאיות מאן, תהיה במקרה כזה בעיה עם משאיות איווקו. בנוסף, סמל"ת היא היבואנית של ג'יפ לרומניה, כך שבאופן אבסורדי היא יכולה להפוך כבר מחר בבוקר ליבואנית מקבילה – דבר שישמח מאד את שר התחבורה (אבל לא את היצרנית...).



לא מיותר להזכיר גם שמעל כל האופרציה של פיאט-קרייזלר העולמית מרחף כיום צל, ולא לגמרי ברור האם התיאבון האיטלקי שבו בלעה פיאט את קרייזלר לא היה מוגזם ואם הוא יאפשר לה לשרוד בהמשך הדרך. בחודשים האחרונים נערכים מגעים בין פיאט-קרייזלר לבין ג'נרל מוטורס בנוגע לאיחוד במתכונת כזאת או אחרת – בין אם "איחוד של חזקים" ובין אם "השתלטות עוינת" – ואנליסטים של תעשיית הרכב טענו לאחרונה שהדבר נובע ממצוקה של קבוצת פיאט-קרייזלר.