מזל טוב! באיחור של כמה עשורים החלו סוף־סוף חפירות הרכבת התחתית בתל אביב והדבר החשוב ביותר שאנחנו צריכים לאחל לעצמנו כעת הוא שהן יסתיימו בזמן סביר ולא יותירו אותנו עם בורות פתוחים ועיר פקוקה.



אבל רגע לפני שמוסיפים לחגיגה קווים נוספים של רכבת קלה, תחתית או אחרת, חייבים אנשי משרד התחבורה לתכנן כבר היום את מערכות התחבורה העתידיות בהתאם למה שצפוי בעולם בעוד עשור או שניים, ולא לפי מה שהיה מקובל לפני 50 שנה.



מתכנני ערים ומהנדסים בתעשיית הרכב נערכים זה זמן לקראת עידן חדש בתחבורה, עידן שבו ״מכונית פרטית״ יוצאת בהדרגה מן המשוואה ומוחלפת בשירות הסעות אוטומטי, המופעל באמצעות מכוניות אוטונומיות, עם כמה אמצעי תחבורה משלימים, חלקם אישיים. אין מדובר בפנטזיה רחוקה אלא בעתיד קרוב יחסית, הצפוי לפגוש בנו תוך זמן קצר בהרבה מכפי שארכו פעמי המשיח של הרכבת התחתית והקלה. התעלמות מן החזון הזה תוריד לטמיון מיליארדי שקלים שיבוזבזו על פתרונות ארכאיים ומיותרים.



העולם כולו נמצא זה מכבר בתהליך עיור מהיר, ובערי העתיד יוקדשו כמעט כל הדרכים והשבילים לתחבורה אישית לא מזהמת כמו קורקינטים חשמליים או כלי רכב זעירים בעלי ארבעה גלגלים. בזכות האינטרנט והתקשורת, רוב בני האדם פחות תלויים כיום בניידות, והתלות הנוכחית תוסיף להצטמצם. בעתיד תתבסס כמעט כל התנועה בערים על כלי רכב אוטונומיים בבעלות ציבורית או מסחרית.



בזמן שבישראל עדיין מוקדשים משאבים לצמצום פער של עשרות שנות אי השקעה בתשתיות, מדינות אחרות כבר החלו לפתח תחבורה חכמה יותר, והחשש הוא שבעתיד שוב נמצא את עצמנו מפגרים אחרי הנעשה בעולם.



השקעות נוספות בתחבורה ״ישנה״ תוך התעלמות מהתועלות הגלומות במהפכת הטלפונים החכמים בפרט והאינטרנט בכלל, למשל ציי רכב שיתופיים או אפליקציות שיתופיות כמו ״אובר״ ו״ליפט״, הן כנראה הדבר המטופש והבזבזני ביותר שיכולים לעשות קברניטי משרד התחבורה. יש סיבה לדאגה: ניסיון העבר הוכיח שיש להם כישרון נדיר לבחור תמיד באפשרויות הפחות־טובות.



כיום, במקום לשרטט צבעים נוספים של קווי רכבות, צריך לשים דגש על תהליכי החקיקה הנדרשים לצורך לגליזציה של מכוניות אוטונומיות, ולעידוד השימוש במודלים של בעלות משותפת על ציי רכב ואפליקציות שיתופיות.



דוגמה קטנה ופשוטה לעבודה כזו היא הצורך לתקן בזריזות את פקודת התעבורה באופן שיכשיר, למשל, את האפליקציה השיתופית של ווייז וגוגל, ותאפשר לבעלי רכב לא להיות עבריינים כאשר הם אוספים איתם טרמפיסטים תמורת השתתפות בעלויות הנסיעה.



כפי שכתב מנכ"ל המשרד בדוח השנתי של המדען הראשי, "משרד התחבורה אחראי לתכנון, פיתוח והסדרה של תשתיות ומערכות תחבורתיות משולבות, בהקפדה על הבטיחות, ולקידום שירותי הניידות והלוגיסטיקה, אשר יתרמו לצמיחה כלכלית וחברתית בישראל״.



המנכ״ל מוזמן להפוך את ההצהרה הזאת למעשית באמצעות כינוס ועדה ציבורית אמיתית, שדיוניה יהיו גלויים ושקופים לכלל הציבור, ואשר תדון בצעדים שיציבו את ישראל בחזית התחבורה העתידית ולא במאסף שלה.