לא לפני המון שנים נפתחה כל שנת דגם חדשה בארץ דווקא ברבעון האחרון של השנה, וזה לא היה במקרה.

מסורת ארוכת שנים בתעשיית הרכב היא להציג לקראת כל סוף שנה אזרחית את הדגמים החדשים שייוצרו בשנה שלאחריה. דגמים אלה נקראים על שם השנה החדשה, ובמדינות שונות אף מקבלים רישוי שכזה. בישראל נרשמות מכוניות חדשות ביום עלייתן על הכביש, מה שקצת עמעם את רעיון "ראש השנה למכוניות". 
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית הדו–שנתית של פרנקפורט, אשר תיפתח בשבוע הבא, היא אחת מסדרת תערוכות "השנה החדשה" שנערכות מסביב לעולם. זו התערוכה האירופית החשובה ביותר ל–2015. דגמים חדשים שמושקים בה יגיעו אלינו עד אמצע 2016.
 
על אף שפע עצום של חידושים בפרנקפורט 2015, נתמקד כאן רק בדגמים החשובים בפרספקטיבה שלנו. נפתח דווקא בשתיים שהשוק שלנו פחות מעריך - אופל אסטרה ורנו מגאן - שהן בין המכוניות היותר חשובות בקטגוריה שלהן עבור לקוחות אירופאים.
 

מגאן החדשה מבוססת על פלטפורמה קומפקטית חדשה של רנו–ניסאן שעליה בנויה גם ניסאן פולסאר. היא קלה מן המכונית היוצאת ותונע באמצעות מנועי הטורבו–בנזין החדשים של רנו, בנפחי 900 ו–1,200 סמ"ק.
 
המכונית מעוצבת כמו הכלאה בין רנו קליאו היפה מאוד לבין רנו טליסמן החדשה - מכונית שמחליפה את לגונה ותושק גם היא בפרנקפורט.
אסטרה החדשה זכתה לעיצוב חדיש ומרהיב. היא נראית חדה ונחושה יותר מאי פעם בעבר, וקיבלה מרכב קל יותר באופן ניכר (חיסכון של בין 120 ל–200 ק"ג בדגמיה השונים) ומנועים חדשים - בהם שני טורבו–בנזין בנפח 1.0 ליטר (3 צילינדרי) ו–1.4 ליטר (4 צילינדרי).
 
שלא כרגיל, במקום להאריך את בסיס הגלגלים שלה הוא קוצץ ב–2 ס"מ. המכונית גם קצרה ונמוכה יותר, אבל המרחב הפנימי שופר מאוד בזכות תכנון טוב יותר ולכן היא אמורה להיות מרווחת מאוד יחסית לקטגוריה.
 
מתמודדת אחרת באותה קטגוריה היא סיד של קיה, שעברה מתיחת פנים מינורית למדי (בערך באותו סדר גודל שעברה גם קיה אופטימה המחודשת, שגם היא תוצג בפרנקפורט), ולכן החידוש החשוב ביותר בה הוא הוספת מנוע טורבו–בנזין בנפח 1.0 ליטר.
 
בקטגוריית גודל קטנה יותר תשיב סוזוקי לחיים את שם הדגם באלנו, אם כי הפעם הוא יעטר מכונית סופר–מיני אשר תונע, לראשונה אצל סוזוקי, עם מנוע טורבו–בנזין חדש בנפח 1.0 ליטר.


שפע של דגמים חדשים. צילום: יח"צ

הכי מרגשת

פרנקפורט נחשבת לתערוכה שבה יוצאים היצרנים המקומיים מגדרם כדי להרשים את העולם. בראייה ישראלית, תהיה זו קבוצת פיאט שתגנוב השנה את ההצגה.
המכונית המרגשת ביותר, זו שחובבי הרכב המתינו לה בנשימה עצורה כל כך הרבה שנים, היא ג'וליה החדשה - המחליפה של 159 והמתחרה של ב.מ.וו מסדרה 3, מרצדס C קלאס ואאודי A4.
 
תקצר היריעה מלתאר כאן איזו קפיצת מדרגה מייצגת המכונית הזאת, לכל הפחות ברמת ההשקעה של היצרנית, אבל רמז לכך אפשר לקבל מתוך העובדה שהיא חולקת פלטפורמה עם מזראטי ג'יבלי ושהמנוע הבכיר שלה, V6 בנפח 3.0 ליטר, פותח על ידי פרארי ומספק יותר מ–500 כ"ס.
המכונית עצמה נחשפה חלקית בחודש יוני, לרגל יום השנה ה–105 לאלפא רומיאו, אבל מה שהוצג היה רק העיצוב החיצוני של הגרסה החזקה, זו שתזנק מעמידה ל–100 קמ"ש בתוך 3.9 שניות, וככל הנראה מסוגלת להשפיל כמה ממתחרותיה על מסלול המרוצים. בפרנקפורט יוצגו גם גרסאות בסיסיות יותר, עם מנועי טורבו–בנזין בנפח 2.0 או 2.2 ליטר ארבעה צילינדרים, ואז נוכל להתרשם סוף–סוף גם מעיצוב הפנים ומרמת המחירים שלה באירופה.
השקתה של ג'ולייטה - מכונית הדגל של אלפא לפי שעה - נדחתה כמה פעמים ולמשך לא מעט שנים. בחברה רצו להבטיח שהיא תהיה מתמודדת ראויה (בין השאר הוחלט על הנעה אחורית במקום קדמית), ומעניין יהיה לראות אם ההמתנה הממושכת הצדיקה את עצמה.
בתצוגה של פיאט, לא הרחק מן הדוכן של אלפא, תוצג אחת המכוניות הכי זניחות מבחינת רוב מבקרי ומסקרי התערוכה, אבל אחת המעניינות ביותר בזווית הישראלית.
 
פיאט אגיאה היא מכונית סופר מיני פלוס, שתתמודד מול סקודה ראפיד ופיג'ו 301 על פלח השוק שבין מכוניות סופר מיני עם תא מטען נפרד (קיה ריו סדאן למשל) לבין משפחתיות קטנות כמו טויוטה קורולה ומאזדה 3. 
המכונית תיוצר בטורקיה, ורגע לפני תחילת השיווק שלה כאן יצטרך היבואן להתמודד עם שאלה לא פשוטה: האם למצב אותה עבור לקוחות פרטיים, ולצורך זה להציע אותה במחיר אטרקטיבי וקרוב למחיר האמיתי שבו היא תימכר, או להתמודד מול סקודה ופיג'ו על השווקים המוסדיים, ולצורך זה לקבוע לה מחיר מחירון פיקטיבי שממנו מוענקות הנחות גדולות.
 
בהתחשב בכך שמאז ה–132 של שנות ה–70 לפיאט לא הייתה מכונית משפחתית קטנה שהתאימה לדרישות השוק הישראלי, אגיאה במחיר מתאים עשויה להיות להיט מכירות שישנה את כל מה שישראלים חושבים על פיאט. לכן דווקא לדגם הזניח בראייה אירופית יש משמעות כל כך גדולה מבחינתנו, כאן.
לצד אגיאה תוצג מכונית שכבר שינתה את היחס של מיליוני אנשים ברחבי העולם  כלפי פיאט - וזאת המהדורה החדשה של 500.
בפיאט החליטו ש"אם זה עובד, אל תתקן את זה". בתום שמונה שנים של מכירות מסחררות הם ביצעו, לטענתם, 1,800 שינויי עיצוב אשר לפחות לפי התמונות לא שינו כמעט את העיצוב הכללי של המכונית.
הדור השני של 500 יונע באמצעות גרסאות מעודכנות של מנועי הבנזין בנפח 900 סמ"ק (2 צילינדרי) ו–1.2 ליטר (4 צילינדרי), ובאירופה גם על ידי 1.3 ליטר דיזל.
 
השאלה הגדולה

המהלך החשוב ביותר בשוק הרכב הישראלי לשנת 2015, מבחינת דגמים, היה השיווק של קיה ספורטאז' בגרסה בסיסית, עם תג מחיר של 135 אלף שקל, אם כי מראש היה ברור שמדובר בדגם שנמצא בשנת הייצור האחרונה שלו.
 
בפרנקפורט יופיע מחליפו של ספורטאז'. החידוש החשוב ביותר בו, לפחות לפי התמונות הרשמיות הראשונות, הוא עיצוב חדיש של סביבת הנהג שמייצג כנראה שפה עיצובית חדשה עבור קיה בכלל.
אבל השאלה הקריטית ביותר מבחינתנו היא אם קיה והיבואן שלה לישראל יצליחו לשמר את המחיר ואת ההצלחה העצומה של הדגם היוצא, או שמא מדובר באפיזודה חולפת.
 
ספורטאז' החדש חולק פלטפורמה ומכלולים עיקריים עם יונדאי טוסון, שזה עתה הושק בעולם. הוא יוסיף ככל הנראה להיות מוצע גם עם מנוע בנזין אטמוספירי בנפח 1.6 ליטר ועם מנוע טורבו–בנזין חדש בנפח 1.0 ליטר, שיוצע גם בדגמים נוספים של קיה ויונדאי.
דגם מעניין נוסף שיוצג השנה בגרמניה הוא דור רביעי לטויוטה פריוס. אחד הדברים המיוחדים בו הוא עיצוב שמושפע מאוד מזה של טויוטה מיראי - המכונית המימנית הסדרתית הראשונה בעולם.
 
פריוס חדשה מבוססת על פלטפורמת TNGA החדישה של טויוטה, שאמורה להיות קלה יותר ולהבטיח התנהגות כביש טובה, וגם להיות זולה באופן ניכר לייצור. המערכת ההיברידית שופרה ותציג תצרוכת דלק נמוכה בכ–10% מן הדור הנוכחי שלה. 
בעוד פריוס היוצאת התמודדה, למעשה, רק מול הונדה, הדור הבא ייאלץ להתחרות גם מול היברידיות מקבילות מבית יונדאי–קיה שיושקו בשנה הבאה.
 
מרימים דגל
הפרספקטיבה הישראלית צרה מכדי להתייחס לשפע העצום של מכוניות וחידושים שיוצגו בשבוע הבא בפרנקפורט, בעיקר מפני שהדגש שם יהיה בתחום הפרימיום.
 
ב.מ.וו, למשל, תפציץ עם מכונית דגל חדשה מסדרה 7, מתיחת פנים לסדרה 3, ועם דור שני ל–X1 - הפעם על בסיס פלטפורמת הנעה קדמית. מרצדס משיקה את GLC - הקרוס אובר הבינוני שלה. אאודי תשיק A4 חדשה שמבוססת על פלטפורמת MLB של קבוצת פולקסווגן. ואילו יגואר, מזראטי ואפילו בנטלי ישיקו, לראשונה בתולדותיהן, קרוס־אוברים יוקרתיים.