טויוטה שואפת להיות יצרנית המכוניות הראשונה אשר תפתח שוק המוני של מכוניות מדברות, כלומר כלי רכב שיכולים לקבל ולשתף מידע שמועבר על ידי תשתית חיצונית או על ידי כלי רכב אחרים.



תקשורת "כלי רכב עם תשתית" ותקשורת "כלי רכב עם כלי רכב" יאפשרו כלי רכב אוטונומיים, כי הן מספקות מידע בטיחות חיוני שחיישנים ומצלמות על גבי רכב לא יכולים לקלוט. יצרניות רכב רבות, כולל ג'נרל מוטורס, עובדות על הטכנולוגיה הזו, אך טויוטה היא הראשונה להודיע על כך שהטכנולוגיה תהיה זמינה לצרכנים.



עד סוף 2015, טויוטה תציע חבילת בטיחות של "מערכת הובלה חכמה" (ITS), בשלושה מהדגמים שלה שנמכרים ביפן. החברה לא דיווחה באילו כלי רכב ניתן יהיה לקבל את החבילה, כמה היא תעלה, או האם יש תוכניות להציע אותה במקומות אחרים.



כלי הרכב החדשים יוכלו למנוע תאונות



"ציוד שלושת הדגמים האלו ב-ITS, יהפוך את טויוטה ליצרנית הרכב הראשונה בעולם שמציעה לשוק הרכב פונקציה המסייעת לנהג, אשר משתמשת בתדר ITS", אמרה טויוטה בפרסום שהכריז על ההחלטה. טכנולוגיית ITS משתמשת בתדר של 760 מגה הרץ, אשר תוקנן עבור יפן, כדי לשלוח ולקבל מידע בין מכוניות ובין תשתיות כבישים.



עם ציוד מתאים וראוי, כולל חיישנים ומצלמות על הכבישים - תמרורי תנועה יוכלו לגרום להתרעות להופיע בלוח השעונים של כלי רכב שמתקרב לאור אדום אך לא מאט. זהו רק תרחיש אפשרי אחד, לפיו תקשורת של כלי רכב עם התשתית יכולה למנוע תאונה.




במושגים של יתרון התקשורת של מכוניות אחת עם השנייה, דוגמא אחת יכולה להיות יצירת רדאר משופר של מערכת בקרת שיוט (השומרת על נסיעה במהירות קבועה). כלי רכב כיום מצוידים עם רדאר כזה "שניתן להתאמה", כמו טויוטה אבאלון. הרדאר יכול להינעל על הפגוש של כלי הרכב מקדימה, ולשמור על מרחק קבוע, גם אם מהירות הנסיעה של הרכב מקדימה עולה ויורדת. למעשה, זוהי נהיגה אוטונומית, והיא כבר אפשרית בכלי רכב רבים כיום.



המכשול: גם התשתית צריכה להשתדרג


תקשורת כלי רכב עם כלי רכב אחר, תאפשר רדאר של מערכת בקרת שיוט טוב ויעיל יותר, כך שכלי רכב שנוסעים על הכביש יחד יוכלו להתאים את המהירות שלהם באופן כמעט מידי. בכך הם יצמצמו תנודתיות במהירות הנסיעה, ויהפכו אותה לחלקה יותר.



המכשול הגדול ביותר של כל אלו, הוא לקבל תשתית "חכמה" ראויה - במיוחד במדינות כמו ארה"ב, שם לעיריות מקומיות יש תקציב מצומצם מאוד לתחזוקת רמזורים ישנים, ועוד הרבה פחות כסף כדי להתקין רמזורים חדשים עם חיישנים ומצלמות.



פרטיות היא גורם מסבך נוסף, לפחות בארה"ב, שם פיקוח על הכבישים בשם ביטחון המולדת, עורר את עניין הממשלה בתשתית ITS.



טויוטה אומרת שבאופן הדרגתי, מכירתן של יותר ויותר מכוניות עם יכולות ITS תסייע לצמצם את מספר התאונות, במיוחד כאלו שמתרחשות ליד צמתים, אשר נחשבות ל-40% מכל תאונות הדרכים ביפן, לפי סוכנות המשטרה הלאומית של המדינה.