אירועי הטרור של השבועות האחרונים הכניסו מדינה שלמה להיסטריה, אבל קשה להתעלם מהפער העצום בין המאמצים להיאבק במפגעים לבין חוסר המעש של משרד התחבורה בכל הקשור לשיפור הבטיחות בדרכים בכלל, ולשימוש באופניים חשמליים בפרט.



מנתונים שנאספו על-ידי המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון גרטנר, בראשות פרופסור קובי פלג, עולה שבמהלך שנה אחת, משנת 2014 ועד השנה, זינק מספר המאושפזים בבתי חולים כתוצאה מפגיעות של אופניים חשמליים פי שלושה. מ-70 פצועים בחציון הראשון של 2014 ועד ל-213 פצועים השנה.



ביחס למחצית הראשונה של שנת 2013 מדובר בזינוק של פי שבעה, כאשר מבין הנפגעים נפצעו כ-21 פציעות קשות עד אנושות.



ככלל, מנתוני המרכז עולה שרמת הפציעות הקשות והאנושות נמצאת במגמת עליה. בעוד שפציעות חמורות היוו כ-8.5 אחוזים מכלל הפגיעות בשנה שעברה, השנה הן מהוות כ-10 אחוזים מכלל הפגיעות.



עלה גם משך האשפוז שנדרש כתוצאה מן הפגיעות, וזו הוכחה נוספת לעלייה בחומרתן: 17 אחוזים מן הפצועים השנה אושפזו ליותר משבוע ימים, לעומת 10 אחוזים בשנת 2014.



שמונה אחוזים סבלו מפגיעות מוח טראומטיות



קרוב למחצית מן הנפגעים בתאונות של אופניים וקורקינטים חשמליים (44 אחוזים) נפגעו פגיעות ראש, פנים וצוואר, שחלקן יכולות היו להימנע או לכל הפחות להיות פחות חמורות לו חלה חובת חבישת קסדה, וזו גם הייתה נאכפת. שמונה אחוזים מבין הנפגעים סבלו מ"פגיעות מוח טראומטיות".



העובדה שמשרד התחבורה מעולם לא טרח לנהל את התחבורה של כלי רכב לניידות אישית, ולא תכנן להם את מעטפת השימוש שתנצל כראוי את יתרונותיהם תוך מזעור הסכנות שנובעות מהם, באה לידי ביטוי גם בפגיעות במשתמשי דרך פגיעים אחרים.



כ-10 אחוזים מבין מהמאושפזים עקב פגיעת אופניים וקורקינטים חשמליים הינם הולכי רגל. רובם בני למעלה מ-60 או ילדים. העובדה המטרידה ביותר בהקשר זה היא שבעת פגיעה של אופניים או קורקינט בהולך רגל, את הפגיעה הקשה יותר סופג הולך הרגל.



מנתוני המרכז עולה ששיעור הפצועים קשה מקרב הולכי הרגל עומד על 14 אחוזים, לעומת תשעה אחוזים שפצועים קשה מקרב הרוכבים. נתון זה חמור במיוחד לנוכח העובדה שרוב הרוכבים לא מבוטחים, וחלקם "נעלמים" מן הזירה לאחר הפגיעה בהולך הרגל.



מנתוני המרכז עולה גם שעד עתה לא הייתה כל השפעה לחוק אשר אוסר על ילדים בני פחות מ-14 לרכב על אופניים חשמליים: כשליש מסך הנפגעים הינם ילדים בני פחות מ-14, ואחוז זה דומה ליחס שלהם מתוך סך הנפגעים בשנים קודמות.



דובר משרד התחבורה בחר לא להגיב לדברים