ה־Motor Show – המתורגמת באופן קצת יבש לעברית, "תערוכת מכוניות" – לא אמורה להיות רק במה להצגת דגמים חדשים, אלא בראש ובראשונה לתת הופעה, שואו, ולהלהיב את המוני המבקרים בה בעזרת אטרקציות מרגשות.



מבין כל תערוכות הרכב החשובות בעולם, אין ספק שתערוכת המכוניות הבינלאומית של טוקיו היא זאת שלוקחת את רעיון השואו אל הגבול הקיצוני ביותר שלו, וכמעט תמיד מציעה את המופע המטורף וההזוי ביותר של תעשיית הרכב.



בשבוע הבא תיפתח התערוכה בטוקיו, ומכיוון שמדובר בתערוכה ביתית של היצרניות היפניות, ניכר גם השנה שאלה עושות ככל יכולתן כדי לעמוד בציפיות של קהל מקומי חובב גימיקים וצעצועים – עד כדי כך שהשקות של דגמים סדרתיים חשובים יהיו גם השנה רק הקינוח, ולא המנה העיקרית.



כאשר מנסים לאפיין את הדברים החשובים מבחינתנו, וגם בראייה גלובלית, ניכרת בטוקיו בעיקר הגברת הקצב של כמה מהיצרניות היפניות בכל הקשור למכוניות אוטונומיות – תחום שבו נוצר פער שעליהן לסגור ביחס ליצרניות האמריקאיות והקוריאניות, ודאי ביחס לאירופיות. ואכן, גם לפי ההגדרה הרשמית של מארגני התערוכה, אמור הנרטיב הראשי שלה "לבחון את מערכת היחסים בין מכוניות, אנשים וחברה, ואת התפקיד של ניידות אישית בערי המחר".



עניין נוסף, ממוקד יותר, מעורר המרוץ הצמוד בין שתי היצרניות שהובילו את הטכנולוגיה ההיברידית בעולם – טויוטה והונדה – שכעת קופצות הלאה אל השלב הבא - הנעה באמצעות תאי דלק ומימן. טויוטה כבר החלה השנה את המכירות המסחריות של המכונית המימנית שלה – מיראי - וכך עקפה את הונדה, אשר הקדימה אותה בניסוי שטח ארוך ומקיף במכוניות (ניסיוניות) מדגם FCX קלרטי.



כעת, בטוקיו, תציג הונדה לראשונה את הגרסה הסדרתית למכונית המימנית שלה - הנקראת בינתיים, כמה מקורי, FCV (ראשי תיבות של כלי רכב מימני) – אם כי במהלך חשיפתה הרשמית היא עשויה לקבל שם דגם חדש.




דגם FCV Plus של טויוטה. צילום: יח"צ


למימנית של הונדה יהיה טווח נסיעה של כ־700 קילומטרים בין תדלוקים, ומילוי מכל המימן אמור לארוך כשלוש דקות. בשונה מהקו העיצובי של טויוטה, המדגיש את החדשנות של מכונית מימנית, בהונדה בחרו בעיצוב כבד יותר ומכובד, כנראה כדי ליצור יותר רושם יוקרתי מאשר מתקדם־טכנולוגית. עם זאת, במכונית עצמה כמה חידושים חשובים, ובהם גם מכל מימן בלחץ גבוה ותא דלק שנפחו הפיזי צומצם בשליש יחסית לתא הדלק הקודם של החברה, ורמת ביצועים משופרת, לטענת הונדה, ב־60%.



שתי המתחרות – הונדה וטויוטה – מדגישות בהודעותיהן לעיתונות את היכולת של מכוניות מימניות לשמש גם כגנרטורים ניידים. אם מחברים את תא הדלק שלהן לכניסת החשמל של בית מגורים, הן יכולות לספק את כל תצרוכת החשמל של משק בית ממוצע. טויוטה, כמובן, לא נשארת חייבת, ומציגה בתצוגת בכורה את FCV Plus – דגם תצוגה מימני שמציג לא מכונית ספציפית, אלא את הרעיון שהטכנולוגיה המימנית יכולה לשמש גם בכלי רכב קטנים יחסית.



טמגוצ'י ענקי


שתי יצירות משעשעות של הונדה בטוקיו מוצגות תחת הכותרת "משוטט" (WANDER), אחד נקרא "עומד" והאחר נקרא "הולך". אנשי הונדה אומרים שדגמי התצוגה האלה "עוסקים באתגר של ניידות בעתיד... ושניהם תוכננו כדי לחקור את השמחה ואת החופש של ניידות... ולתמרן באופן חופשי בין הולכי רגל".



אחד הכלים הללו הוא בעצם סוג של הליכון ארבעה־גלגלי, המאפשר לשני נוסעים ספק לשבת ספק לעמוד בתוכו, תוך שהם מזגזגים בין הולכי הרגל על מדרכות הומות.



מה שנחמד ב"עומד", שהוא לא מציע רק תצורה של כלי רכב, אלא גם משלב טכנולוגיה של מציאות מדומה אשר מקרינה על מסך גדול מידע למשתמש. שאר הכלי הוא מעין תרמיל מינימליסטי, והניהוג שלו מבוצע באמצעות עכבר או ג'ויסטיק. ה"הולך", לעומתו, הוא סוג של קטנוע משודרג.



גם לטויוטה יש לא מעט גימיקים. החמוד מכולם – ודאי בראייה יפנית – הוא רובוט פצפון, או טמגוצ'י ענקי, שנקרא "קירובו מיני" (Kirobo). בראייה אובייקטיבית מדובר בצעצוע, רובוט בגודל של כעשרה סנטימטרים שנוצר על ידי טויוטה כדי להיות "המלאך השומר" של הנהגים, מעין הכלאה בין R2D2 - גיבור הסרט "מלחמת הכוכבים" - ומערכת ההפעלה "סירי". למעשה, זאת דמות פיזית המתקשרת עם הנהג, "מבצעת" פקודות שלו, ובעיקר מארחת לו לחברה, כדי לוודא שהוא מרוכז בנהיגה.



אולם טויוטה מלהיבה אותנו גם עם דבר הרבה יותר מוחשי ומרתק, כאשר היא רומזת על כוונתה להיכנס אל המגרש הביתי של מאזדה ולייצר מכונית רודסטר ספורטיבית קטנה, בממדים דומים מאוד לאלה של מאזדה "מיאטה". מכונית הקונספט הספורטיבית FR־S, שנראית כמעט מוכנה לייצור, היא קופה בתצורת 2+2 (ולא רודסטר דו־מושבית) בעלת מנוע קדמי והנעה אחורית, ואף שאנשי טויוטה טרם חשפו נתוני ביצועים (אלא רק מידות), ההערכה היא שהיא תונע באמצעות מנוע בנזין אטמוספירי ארבעה־צילינדרי בנפח 1.5 ליטר, שיספק כ־130 כ"ס.



היפנים כן מגלים שזאת תהיה מכונית קלה שתשקול פחות מטונה אחת, ותהיה הקופה ספורט הבסיסית שלהם – כלומר קטנה ופחות יקרה מ־GT86 – ושהיא תוצע למכירה ברחבי העולם, ובכלל זה גם באירופה ובישראל, בתחילת 2017.



דגם תצוגה גימיקי אופייני לטוקיו הוא טויוטה "קיקאי", אשר לדברי היפנים "נועד לחקור ולהדגיש את האומנות העדינה של חלקים מכניים בכלי רכב, את היופי, את הפשטות שלהם, ואת התנועה המרתקת שלהם".



ב"קיקאי" לקחו חלקים מכניים, שבכל המכוניות חבויים בתוך הגוף, והציגו אותם לעין כל, מה שבאמת יכול היה לקסום לחובבי רכב ומכניקה, לו היה גם הגיוני מבחינה שימושית.



תחייתו של המנוע הרוטורי?

בלב התצוגה של מאזדה בטוקיו לא תעמוד מכונית אלא רעיון חמקמק שנראה בשעתו גאוני, אבל מעולם לא מומש בקנה מידה נרחב.



בשנות ה־50 רכשה מאזדה את הזכויות הקנייניות של מנוע "ונקל", מנוע שבו מעין משולש מסתובב בתוך גליל, שמטרתו לייצר את התנועה הסיבובית הנחוצה להנעת מכונית, בלי להידרש להמיר לצורך זה את תנועתן הקווית של הבוכנות המוכרות לנו. הרעיון נהדר, אבל מכיוון שמאזדה שמרה עליו מכל משמר ולא שיתפה בו יצרניות אחרות, היא לא הצליחה לממש אותו מעבר לכמה סדרות קטנות של מכוניות ספורט, כמו RX־7. מצד אחר, מאזדה עדיין מתייחסת ל"ונקל" כאל אחד מערכי הליבה שלה, ולקראת ציון מועד ה־50 שנים להשקתה של המכונית הרוטורית הראשונה שלהם, Cosmo110, בעוד כשנתיים, היא מתכננת להשיק את RX־9, מכונית שתונע שוב על ידי מנוע רוטורי.




דגם mazda koeru. צילום: יח"צ


מכונית זאת תחליף את מכונית הקופה היפהפייה RX־8, אשר יוצרה למשך זמן קצר עד שנת 2012, ואף על פי שעוד אין שום מידע מוצק, אפשר להניח שבמכונית העתידית ישמש המנוע הרוטורי כמעין גנרטור, מאריך טווח, למכונית היברידית נטענת.



אפשרות נוספת, שלא בהכרח סותרת את הראשונה, היא שהפעם יוגדש המנוע באמצעות מגדש טורבו חשמלי, דו־שלבי, המופעל באמצעות קבלי־על.


במקביל תציג מאזדה גם את מכונית התצוגה "קוארו", שמכינה אותנו לקראת קרוס־אובר חדש, בתצורת קופה, שייכנס לטווח הדגמים שבין CX־3 ל־CX־5.



גם מיצובישי תציג בטוקיו קרוס־אובר קטן, שנקרא eX, וזהו כלי שמציג מצד אחד טכנולוגיה שמיצובישי מבקשת לשלוט בה, ומצד שני את סממני העיצוב הראשונים של כלי שיחליף את ASX – קרוס־אובר קטן שלמרבה הצער לא מיובא לישראל. העיצוב של eX נראה כמו אבולוציה מרשימה של דגם התצוגה XR־PHEV, שהוצג השנה בתערוכת ז'נבה, והוא מונע באמצעות מערכת הנעה היברידית נטענת או מערכת חשמלית טהורה.



ניסאן תציג מכונית תצוגה מוזרה עם שם עוד יותר מוזר: Teatro for Dayz, שאותו אולי אפשר לתרגם למשהו קרוב ל"תיאטרון לימים", אבל ככל שהשם מוזר, הרעיון שמאחוריו דווקא הגיוני. מהנדסי ניסאן מתמקדים בקהל צעיר, אשר לדבריהם "גדל בעידן דיגיטלי יותר ויותר, וחייו נסובים סביב קישוריות וטכנולוגיה... צעירים שחשים צורך לשתף כל הזמן עם חבריהם חוויות וסיפורים במדיות החברתיות". לשם כך צוידה מכונית התצוגה בכל מה שנחוץ כדי "לשמור על הצעירים מאושרים" – ואפשר לשער מה גורם למי שגדל מול טלוויזיה להיות מאושר – הכוונה היא לתצורת ישיבה סלונית עם מושבים המופנים זה כנגד זה ומוקפים בצגים דיגיטליים. מנהל המוצר של ניסאן, היקאמי סאסאקי, הגדיר היטב את הכיוון שאליו רומזת מכונית התצוגה הזאת, כשאמר: "אנחנו כבר לא יכולים למשוך את תשומת הלב שלהם עם אותם ערכים ישנים".




ניסאן תציג מכונית תצוגה מוזרה: Teatro for Dayz, המצוידת בכל מה שנחוץ כדי "לשמור על הצעירים מאושרים". צילום: יח"צ



אחת מיצרניות הרכב היחידות שתציג בטוקיו מכונית סדרתית שחשובה מאוד גם לנו בישראל היא סובארו, עם המכונית שתחליף את "אימפרזה" הקומפקטית; והיפנים מבטיחים שהפעם זאת תהיה מכונית שתציע "תחושה דינמית ספורטיבית" בעלת "ביצועים שימושיים".