המניות של חברת רנו בצרפת צללו בשעות האחרונות ביותר מ-21%. סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה היום (חמישי) שחוקרי המחלקה למניעת הונאות של צרפת פשטו היום בשבוע שעבר על משרדי יצרנית הרכב בארבעה אתרים שונים בצרפת, ותפסו שם מחשבים ורישומים, כחלק מחקירה בחשד שגם רנו, כמו פולקסווגן, רימתה במבחני זיהום האוויר של מנועי הדיזל שלה.



הסוכנים, כך מדווחת בלומברג, פשטו על ארבעה אתרים של רנו ברחבי צרפת, בהם המשרדים הראשיים וגם אתרים שקשורים בפיתוח ורישוי המנועים, וכן בביצוע מבחני פליטת המזהמים במנועי החברה.



כמו בפרשת "דיזלגייט" של פולקסווגן, בשלב זה עדיין מוקדם לומר באילו דגמים מדובר והאם יהיה במקרה הזה "קשר ישראלי", אולם בניגוד לפולקסווגן, רנו דווקא ניסתה בשנים האחרונות להגיע גם אל קהל פרטי עם מנועי דיזל (אם כי בהצלחה די מוגבלת).



לפני מספר חודשים, כאשר פרשת "דיזלגייט" הייתה בשיאה, טרחו בכירים ברנו להכחיש שאצלם הייתה תופעה דומה, אולם בחודשים שחלפו התפרסמו מספר בדיקות של גופים עצמאיים שדיווחו על חריגה בשיעורי הזיהום בדגמים שונים של רנו – ושל יצרניות נוספות – יחסית לתקנים האירופאים.



בשלב זה גם מוקדם עדיין לדעת האם החשדות כלפי רנו דומים לעובדות שבהם הודתה פולקסווגן – לגבי יצירת "תוכנת זיוף" של ממש במחשבי ניהול המנוע – כזאת שמזהה מתי המכונית נמצאת בבדיקת מעבדה ומשנה את ניהול המנוע כדי להשיג רמת זיהום נמוכה יותר – או שלרנו היה פטנט אחר.



בבלומברג טרחו לציין שמניות החברה צנחו בשיעור החד ביותר מאז המשבר הכלכלי של שנת 2008.



רנו טרם פרסמה תגובה רשמית לנושא, אולם מקורות בחברה טוענים שבדיקות במשרדי החברה בוצעו כבר ב-7 בינואר, ושהחברה תכננה לפרסם בקרוב הצהרה לציבור.



לא מיותר להזכיר שמאז התפוצצה פרשת 'דיזלגייט' – בחודש ספטמבר שעבר – נמצאות כל יצרניות הרכב תחת חקירות גלויות וסמויות בעניין זיהום האוויר, וגם הרגולטורים עברו זעזוע משמעותי לאחר שהסתבר שהם "נרדמו בשמירה".



מבחינה זאת, אם ברנו ידעו על התנהלות דומה אצלם בארגון, אבל לא פעלו מיוזמתם כדי "לצאת נקיים" – כלומר לא פעלו כדי להודות ולתקן את הטעון תיקון – אזי הם עלולים לחטוף זעם ציבורי ברמה גבוהה לא פחות – אולי אפילו יותר – מאשר חטפו אנשי פולקסווגן.



מצד שני, היות שרנו לא נמצאת כמעט בשוק האמריקני, לפחות לא תחת המותג שלה – הרי שהיא חשופה לנזק כלכלי הרבה פחות גדול.