בקיץ שעבר הכתירו אמצעי התקשורת ברחבי העולם את חברת ופולקסווגן (VW) כיצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם. אולם "המשחק" לא הוכרע במחצית, וכשטויוטה פרסמה אמש את סיכומיה הרשמיים לשנת 2015, פולקסווגן מצאה את עצמה באותו מקום בו החלה את השנה - ממוקמת שניה בעולם אחרי הענקית הבינלאומית טויוטה-מוטור.



לאורך כל שנת 2015 ייצרה טויוטה, הממוקמת במקום הראשון, 10.08 מיליון כלי רכב ברחבי העולם - כ-150 אלף יחידות יותר מפולקסווגן (שהפיקה באותה התקופה 9,930,600 כלים). במקום השלישי ממוקמת ג'נרל-מוטורס (GM) עם 9.8 מיליון יחידות לאורך השנה החולפת.



לפי דירוגיה של קבוצת המטריה העולמית של יצרני הרכב OICA, בשנת 2008 טויוטה עקפה את GM בדירוג והפכה להיות יצרנית הרכב הגדולה בעולם. שנה לאחר מכן, מרטין וינטרקורן לקח את חברת פולקסווגן, שהייתה אז המדורגת במקום השלישי, והגדיר לה כיעד אסטרטגי לשנת 2018 - שליטה עולמית בתחום תעשיית הרכב.



לאורך שנת 2010 טויוטה שמרה על ההובלה, וגם שתי האחרות נותרו במקומן - GM שנייה ופולקסווגן שלישית. בעקבות רעידות האדמה וגל הצונאמי הקטלניים ביפן בשנת 2011, טויוטה הודחה מראשות הרשימה ו-GM לקחה שוב את ההובלה. אך ניצחון המכירות על פני הטבע היה חולף וטויוטה חזרה לראשות הדרוג כבר שנה לאחר מכן (2012). פולקסווגן עקפה את GM ועברה למקום השני בדירוג לראשונה רק בשנת 2014, כשטויוטה עדיין שמרה על עליונותה העולמית בשוק ייצור הרכב.



התמקדותה של תעשיית הרכב במספרים עצומים כאלו עשויה להצטייר כהתרברבות גרידא למתבונן מן הצד, אך חשיבותו של הגודל בעסק עם שולי רווח נמוכים והון כה רב היא משמעותית ביותר. בה בעת, דמויות מתוך פולקסווגן מאשימות גם את ההתמקדות במטרה לממש את התכנית האסטרטגית ל-2018, כאחת הסיבות הבסיסיות לשערוריית "דיזל-גייט" שהתפרסמה לאחרונה. הטענה היא כי הדבר יצר לחץ ענק על כל מחלקות החברה לספק תוצאות בכל מחיר, בין אם באמצעים כשרים ובין אם לא. לפי מקור רם דרג בשורות פולקסווגן, אפילו ההובלה של החברה בדירוג העולמי בתקופת אמצע השנה שעברה הייתה מזויפת. לפיו, מכירות החברה בסין פוברקו במשך שנים, ברמה של 60-100 אלף יחידות בשנה. עוד מספר המקור שלחברה הייתה אפילו שורת פריט מיוחדת עבור מכירות מנופחות, שהיו לה גם ראשי תיבות משלה: "הם רשמו את המכירות המזויפות מסין כ-UBAR," הוא אומר "ומאחורי ראשי התיבות עמד הביטוי Unsold, But AAK Reported (לא נמכר, אבל דווח כ-AAK)". משמעות הביטוי AAK בשפת החברה הוא "משלוחים ללקוחות" (Auslieferungen an Kunden), כלומר - UBAR משמעותו 'משלוחים מומצאים ללקוחות'.



לאחר שמת'יאס מולר ירש את משרת המנכ"ל של פולקסווגן מוינטרקורן, האסטרטגיה לשנת 2018 שהרעילה את החברה נזנחה בשקט. היא הוחלפה בתכנית אסטרטגית מעט יותר מחושלת לשנת 2025, שבמרכזה עומדת רווחיות, במקום הגדלת מכירות בכל מחיר. לאורך השנים טויוטה הלכה והמעיטה בערך חשיבותה של ההובלה על בסיס מכירת פריטים, והיום המצב אינו שונה מבחינתה במובן זה. כמו שאמר דובר טויוטה בטוקיו, רוי סקאי: "נתוני המכירות שלנו משקפים את הבחירות שמבצעים לקוחותינו, שעליהן אנו אסירי תודה".



לכתבה באתר פורבס