ניסאן היא לא זאת שגרמה לעולם להתאהב בקרוס–אובר, אבל היא בהחלט ידעה לפענח את המגמה ולהגיע ראשונה לשוק הרכב עם מוצרים מתאימים. כך היא הרוויחה דור שלם של בלעדיות עם קשקאי שלה וגם עם ג'וק. לימים התאהב העולם בפוזה המוגבהת והמנופחת של מי שהחליפו את הג'יפים והג'יפונים הכבדים והמגושמים - כלים שנקראים היום קרוס–אוברים.



העולם אמר את דברו: מאסנו במכונית הנוסעים המשעממת, אנחנו לא באמת זקוקים לג'יפ מסוקס בעל הנעה כפולה ויכולת שטח מרשימה, תנו לנו משהו באמצע - שנראה מיוחד ונותן תחושה מיוחדת, ואם אין אצלנו שלג וקרח או בעיות עבירות, נסתפק אפילו בהנעה קדמית זולה וחסכונית יותר.


קשקאי, כאמור, היה החלוץ לפני המחנה. לקוחות הסכימו לשלם תמורתו מחיר גבוה יותר מאשר עבור מכונית נוסעים. היצרנית שמחה, היבואנית נהנתה מבלעדיות, לפחות עד נחיתת המתחרות - מיצובישי, יונדאי, קיה, מאזדה ועוד.



לפני שנה לקחו יבואני קיה בישראל את עולם האופנה צעד קדימה: אם העם רוצה פוזה, בואו נביא אותה במחיר עממי יחסית, לצורך זה נקריב את מנוע ה–2.0 ליטר ונציב במקומו 1.6 צנוע.



עם תג מחיר של 135 אלף שקל, הייתה ההצלחה של קיה ספורטאז' מיידית. את 2015 הוא סיים כדגם השלישי הנמכר ביותר מבין כל המכוניות שנמכרו בישראל.



קיה היא חברה–אחות של יונדאי. שתיהן מייצרות את כל הדגמים שלהן על פלטפורמות משותפות ועם מערכות הנעה כמעט זהות. כאשר הושק דור חדש לקרוס–אובר של יונדאי (ובאותה הזדמנות הוחלף שמו מ–IX35 לטוסון), הצליחו גם יבואני יונדאי לארגן גרסת 1.6 אוטומטית לשוק הישראלי.


מה שאנשי יונדאי, כמו אנשי ניסאן, לא הצליחו לעשות, הוא ליצור גרסת כניסה מקבילה במחירה לזו של קיה. ייתכן שהנחת העבודה שלהם הייתה שיבואני קיה לא יצליחו לשחזר את המחיר גם בדור החדש של ספורטאז'.



ספורטאז' החדש נחת כאן לאחרונה. הכלי החדש אומנם התייקר ב–3,000 שקל יחסית למחיר המחירון הרשמי, אבל שלף שפן חדש: רמת אבזור גבוהה שכוללת אבזור בטיחותי ייחודי ומערכת מולטימדיה.



כעת ניצבים על קו הזינוק שלנו ספורטאז', שלפחות בזכות מחירו מנצח את המבחן עוד לפני שהחל, ולצדיו עומדים אחיו התאום לבית יונדאי והמלך הראשון של הקטגוריה - כולם בגרסאות הבסיס הכי פחות יקרות. חשוב להדגיש שניצחון ספורטאז' עשוי להיות זמני: הוא נובע מן התמורה העדיפה למחיר, אבל ככל שהמתחרים ישפרו בשבועות הקרובים את הצעותיהם, הם עשויים לסגור את הפער.








מראה ושימושיות


סביר להניח שאם כסף לא מהווה שיקול, לקוחות יוסיפו כ–20 אלף שקל ויגדילו את מגוון אפשרויות הבחירה שלהם, עם מותגים נוספים או גרסאות מפנקות יותר של הנבחנים. אבל עכשיו אנחנו מתמקדים בגרסאות הכי פחות יקרות של עולם האופנה בקטגוריית הגודל הזאת, ולכן למחיר ולתמורה יש משמעות קריטית.



את מבחן הפוזה לוקח טוסון - שנראה מנופח ומרשים יותר מן הספורטאז'. קשקאי של ניסאן צנום וצנוע יותר במידותיו.



אלא שהגודל הפיזי אינו המדד הבלעדי: גם לסמל יש משמעות. יש שיעדיפו מותג יפני על פני קוריאני, או קוריאני אחד על פני האחר, שהרי גם עיצוב הוא עניין של טעם אישי.



קשקאי, למשל, נראה יותר ספורטיבי ומושקע, ומי שחי בעיר עשוי להעדיף את מידותיו הקומפקטיות. הפרצוף של ספורטאז', לעומתו, לא זכה לאהדה בצוות המבחן, אם כי אני דווקא אוהב את ההשראה שקיבל מן הדור הראשון של פורשה קאיין.



קשקאי מתגלגל על גלגלים מעט יותר גדולים, עם פרופורציה טובה יותר בינם לבין הגוף, אבל בשורה התחתונה - בעניין העיצוב החיצוני, נראה שטוסון לוקח.



סעיף השימושיות מסכם את נוחות התפעול, יחד עם תכנון חכם, יותר או פחות, של המרחב הפנימי. לשלושת הכלים מושב אחורי נמוך יחסית, שדורש מנוסעים מבוגרים לכופף ברכיים. שלושה מבוגרים יעדיפו לשבת ביונדאי בזכות פיסול טוב יותר של המושב. שני נוסעים מבוגרים יעדיפו את קיה בזכות מיזוג האוויר המפוצל שמוצע רק בו והאפשרות להזיז את המושב. בקשקאי יש מרחב רגליים טוב ליושבים מאחור, אבל הוא הצפוף מבין השלושה, ואילו תא המטען שלו קטן מאלה של האחים מקוריאה. לקוריאנים, אגב, יש יתרון בדמות גלגל חלופי רגיל עם חישוק מסגסוגת קלה, לעומת חישוק זמני בקשקאי.



הגיע הזמן לעבור אל עמדת הנהג. קשקאי מציע סביבה שמשדרת תחושה יותר איכותית מהאחרים, ובמידת מה גם אבזור עדיף - עם בקרת אקלים ומערכת מולטימדיה מרשימה אך לא נוחה לשימוש (כרגע בתוספת מחיר). אלא שסידור המתגים על גלגל ההגה קצת מבולגן. הקוקפיטים של יונדאי וקיה מעט פחות איכותיים אבל יותר מרווחים. זה של קיה מעוצב טוב יותר, אבל הגימור השחור שלו מייצר תחושה קצת קלסטרופובית, ואילו זה של יונדאי נראה מעט מיושן אולם מעניק את התחושה המרווחת מבין השלושה.



תנוחת הישיבה טובה בשלושת הרכבים בזכות שפע אפשרויות כוונון. הם גם מציעים מקומות אחסון טובים, למרות שאין תא חפצים נסגר מלפנים.





התנהגות, נוחות, בטיחות



אף על פי שספורטאז' וטוסון בנויים סביב אותם מכלולים, יש הבדלים ברורים בכיול המתלים שלהם - ספורטאז' מהודק ומוקשח, טוסון רפוי ממנו. קשקאי נמצא בדיוק באמצע ולכן מציע את הפשרה הטובה מבין השלושה בין נוחות להתנהגות כביש.



אף אחד מבין השלושה לא בולט לטובה ברמת הנוחות והעלמת פגעי הכביש, אבל מי שנוהג הרבה בעיר, או על אספלט משובש במהירויות נמוכות, יעדיף את יונדאי טוסון בזכות השיכוך "האמריקאי" שלו.



קשקאי נוטה לקפץ על פני מהמורות במהירויות נמוכות, אבל דווקא כאשר לוקחים אותו לנסיעה מהירה, בכביש מפותל, הוא משדר את המסר הזורם, הדינמי והבטוח ביותר מבין השלושה. מה שפוגע קצת ביכולות של קשקאי הוא היגוי מעט מעורפל, אף שגם יונדאי וקיה לא מככבים בסעיפים אלה.


חלק ממחיר הבחירה בכלי רכב עם מרכז כובד גבוה הוא ביצועים דינמיים בינוניים. אף אחד מהשלושה לא יתאים לחולי הגה, אבל ספורטאז' לכל הפחות מעניק את התחושה התזזיתית ביותר בזכות (או בגלל) מתלים קשיחים והיגוי חד.



עבור מי שמסיע משפחה במהירויות בינוניות, מציע טוסון את רמת הנוחות הגבוהה ביותר. קשקאי הוא הפשרה הטובה יותר בין נוחות להתנהגות.


את סעיף הבטיחות לוקח ספורטאז'. יבואני קיה דיגמו אותו במערכות מקוריות להתרעה מפני סטייה מנתיב הנסיעה, התרעת התנגשות ושתי מערכות שיכולות להגיע רק כציוד מקורי במכונית: בלימה אוטונומית במהירויות עירוניות והשתלטות (עדינה) על ההגה כדי שלא לעבור נתיב בגלל הסחת דעת או הירדמות. מערכות דומות מוצעות רק במכוניות שעולות כ–60 אלף שקל יותר, ואילו מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית שמציעות יונדאי וניסאן לא יכולה לבלום את המכונית או להחזירה למסלול.






ביצועים, תצרוכת דלק



כל קורבן אופנה יודע שיש מחירים שצריך לשלם. כאשר בוחרים בגרסאות בסיס עם מנועים די מיושנים ולא מאוד חזקים, מתקבלים כלים שלא נועדו למי שמצפים לביצועים מסמרי שיער.



לקשקאי יש מנוע קטן אך מוגדש טורבו שמסורס על ידי תיבת הילוכים רציפה. מערכת ההנעה של יונדאי–קיה מבוססת על מנוע מיושן יחסית שמחובר לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית.



מכאן הכל זה עניין של הגשמת ציפיות. מי שמבין שבחר במכוניות שלא נועדו לתת בגז, וממילא נוהג רגוע, יקבל ביצועים די שקולים בכל השלוש, עם תחושת איכות גבוהה יותר בניסאן.



שלושת הכלים כבדים וגבוהים ולכן גובים מחיר כבד בתצרוכת הדלק, יחסית למכונית נוסעים. בכולם מתקבלים הפרשים משמעותיים בין נהיגה רגועה, שיכולה להניב 11.5 ק"מ לליטר, לבין נהיגה מאומצת עם 7 וקצת קמ"ל (הבדיקות במשאבה בתחנת הדלק).





סיכום



יבואני יונדאי הפנימו את התרגיל של קיה וכבר בשבוע הבא יציעו מערכת של מובילאיי ומערכת מולטימדיה כחלק מחבילת האבזור הבסיסית של טוסון. לא יהיה זה מוגזם להעריך שגם יבואני ניסאן יתאמצו בקרוב להציע חבילות אבזור מושקעות יותר לקשקאי.



המשמעות היא הפרש שולי של כמה אלפי שקלים במחירי המחירון של הכלים, שהרי מחיר זה ממילא מהווה רק נקודת פתיחה למו"מ באולם התצוגה. מצד שני, עובדה זאת רק מחזקת את ניצחונו של קיה ספורטאז' במבחן ההשוואתי הנוכחי - כיוון שהוא מציע כרגע את המחיר המשתלם יותר ואמצעי בטיחות מקוריים שלמתחרים ייקח קצת זמן לארגן.



יתרונותיו של קשקאי הם ממדים קומפקטיים שאותם יעדיפו מי שנוסעים בעיקר בעיר ועם מעט נוסעים, תחושת איכות גבוהה יותר בתא הנוסעים וסמל של מותג יפני. חסרונותיו הם פחות מקום, פחות פוזה ותג מחיר גבוה יותר.



טוסון, כאמור, הוא הכלי הפוזאיסט והנוח ביותר, עם ביצועים ורמת שימושיות שקולים לאלה של ספורטאז'. התמורה למחיר מעט פחות טובה, נכון להיום.