תערוכת המכוניות הבינלאומית של ז'נווה, אחת משתי התערוכות החשובות ביותר השנה מבחינת שוק הרכב הישראלי, נפתחה אתמול לקהל. והיא גדושה בקרוס–אוברים אופנתיים, במכוניות־על יקרות וחזקות ובשאר זוללות דלק למיניהן.

זה קרוב לעשור, ועד לשלהי השנה שעברה, התאפיינו תערוכות רכב בעולם בשפע מכוניות ירוקות - היברידיות או בעלות מערכות הנעה אלטרנטיביות, אבל כאשר סוקרים את מבחר ההשקות של ז'נווה 2016 אי אפשר שלא להבחין בחסרונן היחסי - כאילו שמשבר הנפט חלף מן העולם יחד עם כל טרדות זיהום האוויר.
המגמה של מעבר ממכוניות ירוקות בחזרה אל זוללות דלק גדולות וחזקות החלה כבר בתערוכת דטרויט, לפני כחודש וחצי, ולא צריך להיות גאונים גדולים כדי לייחס אותה לצניחה הדרמטית במחירי הנפט - מגזרת ה–115 דולר לחבית באמצע שנת 2014 ועד לשפל של 36 דולר לחבית בשבוע שעבר.

את המקום הצנוע שתופסות כעת מכוניות ירוקות בתערוכת הרכב אי אפשר לייחס לראיית הנולד מצדן של היצרניות. אם מנהלי החברות הללו היו חוזים את הצניחה במחירי הנפט - והם לא חזו אותה - הרי שייצור דגמים שתואמים מציאות חדשה דורש עבודת הכנה של לפחות שנתיים–שלוש. עם זאת, בשנתיים האחרונות ניכר זינוק בביקוש לרכב בארצות הברית, וככל שמחירי הנפט צונחים כך ברור שהאמריקאים שוכחים את המושג "תצרוכת דלק" ובוחרים בכלים גדולים וכבדים.
כעת מגיעה המגמה הזאת גם לאירופה. יצרניות הרכב מצניעות באחורי התצוגות שלהן את הדגמים החסכוניים והידידותיים לסביבה, ומציבות בקדמת הבמה דגמים חמים ומעניינים שזוכים לעדנה.
 
סיאט אטקה בתערוכה. צילום: יח"צ

 
מה שברור הוא שמדובר בתזמון מושלם עבור יצרניות רכב שעבדו בשנים האחרונות על קרוס–אוברים חדשים, רובם דמויי ג'יפונים. כך נפתחה תערוכת ז'נווה עם מספר שיא של קרוס–אוברים - בתצורה מוכנה לייצור וכאבטיפוס שמתאר מה יוצג בהמשך השנה.
מכיוון שתערוכת ז'נווה נערכת באחת המדינות החזקות באירופה מבחינה כלכלית, והרחק מן הצרות של שאר היבשת, בלי פליטים או משברים פיננסיים, הרי שמי שגונבות את ההצגה הן מכוניות־על ומכוניות אקזוטיות מאוד יקרות שזה להן השוק הביתי.
כוכבת התערוכה היא בוגאטי שירון מבית קבוצת פולקסווגן, שמוצעת תמורת תג מחיר צנוע של 2.6 מיליון דולר, לפני מסים כמובן. מנוע ה–W16 של שירון, בנפח 8.0 ליטרים, מוגדש באמצעות ארבעה מגדשי טורבו מפיתוח עצמי של החברה ומספק 1,500 כוחות סוס, מגיע למומנט המרבי שלו - 1,600 ניוטון–מטר - כבר ב–2,000 סל"ד, ושומר על עקומת כוח ליניארית עד ל–6,000 סל"ד.

רנו סניק. צילום: יח"צ
מי שיזכה לסחוט את דוושת התאוצה של אחת המכוניות היפות בעולם יחוש בעוצמה האדירה הזאת כל הדרך עד למהירות טיסה של 400 קמ"ש.
אפשר להתווכח אם שירון היא המכונית היפה ביותר בעולם כיום, אבל מה שבטוח הוא שאסטון מרטין עושה לה חיים קשים בגזרה הזאת עם DB11 שמציגה פלטפורמה ומנוע חדשים.
למען הפרופורציות, או סתם כדי להכעיס, בוגאטי שירון עולה 2.6 מיליון דולר (ויש לה כבר 150 הזמנות), ואילו DB11, שתגיע ארצה עוד השנה, תעלה 2.1 מיליון שקל.
 

יורדים אל העם


כבר עם תחילת פרשת דיזלגייט, שהתפוצצה לקבוצת פולקסווגן בפנים בספטמבר האחרון, היה ברור שהיא עומדת ללמד הלכות צניעות את הקבוצה החסונה והמרשימה הזאת, להפוך אותה לארגון הרבה פחות יהיר. סימנים ברורים לכך ניתנו בלילה שבין שני לשלישי השבוע, ערב יום העיתונות הראשון של התערוכה.
עד ז'נווה נהגה קבוצת פולקסווגן לערוך ערב גאלה עצום לפני כל תערוכה גדולה, עם אלפי מוזמנים וכוכבנים, השקעה אדירה בתפאורה ומספר רב של דגמי תצוגה ודגמים סדרתיים חדשים. את כל אלה החליף השנה אירוע הרבה יותר צנוע, עם כמה מאות מוזמנים בלבד והרבה פחות רהב.
כראוי לתערוכה העשירה והנוצצת באירופה, גם בפלח השוק הזה מי שגנבה את ההצגה היא מכונית שרחוקה מהישג ידם של רובנו, מזראטי לבאנטה, קרוס–אובר ראשון בתולדות מותג־העל האיטלקי מבית פיאט–קרייזלר, אשר תגיע גם אלינו ותתחרה באאודי Q7, פורשה קאיין וב.מ.וו X5.
במרכז האירוע הזה, באופן חריג ומעניין, עמדה דווקא מכונית שבכלל לא מיועדת למכירה באירופה - פידאון - שתהיה מכונית הדגל של פולקסווגן בסין.
עם זאת, פולקסווגן נחתה בז'נווה כשהיא מצוידת היטב למלחמה הגדולה ביותר שמתקיימת כיום בעולם הרכב העולמי: המאבק בקטגוריה של קרוס–אוברים מכל המינים, הסוגים, הגדלים ורמות המחיר. כל אחד מארבעת מותגי המכוניות של פולקסווגן - אאודי, פולקסווגן, סיאט וסקודה - הציג השבוע קרוס–אובר חדש - מוכן לייצור או אבטיפוס.
 

קטן וצעיר


Q2 החדש של אאודי הוא קרוס־אובר המתאפיין במשקל נמוך ובעיצוב דינמי. אחת המטרות שעמדו בפני אנשי אאודי כשתכננו את הקרוס־אובר הקטן הזה היא משיכת לקוחות חדשים, צעירים, למותג. לצורך כך גם Q2 מעוצב באופן ספורטיבי וייחודי יחסית לקרוס־אוברים עממיים ממנו. המכונית תוצע רק בגרסת חמש דלתות וחמישה מושבים.
גם אטקה של סיאט נשלחת אל פלח השוק הלוהט ביותר אצלנו, קרוס־אוברים בגודל שבין ניסאן ג'וק לקשקאי. אטקה מבוסס על פלטפורמת MQB המודולרית ומעט צנום במידותיו. הוא יוצע עם המנועים המוכרים של קבוצת פולקסווגן - הנעה קדמית בגרסאות הבסיס.
הדור הרביעי של רנו סניק חייב להתמודד עם הכמיהה לקרוס־אוברים. לצורך זה עיצבה רנו את הכלי הזה, שמבוסס על הפלטפורמה המודולרית החדשה שעליה בנויה גם מגאן. אם היצרן ישדך לו מחיר תחרותי, הוא צפוי להגיע אלינו בשנה הבאה, עם מערכות ההנעה המוכרות של רנו - מנועי טורבו־בנזין ותיבות הילוכים רובוטיות בעלות מצמד כפול.
C־HR מוצגת בז'נווה כמכונית קונספט, אבל טויוטה מוכיחה איתה לא רק עד כמה היא רצינית בבואה להיאבק במיני קרוס־אוברים דוגמת ניסאן ג'וק אלא גם שההנחיה מנשיא החברה, אקיו טויודה, לצאת מהקיבעון ולהביא לשוק מוצרים שמעוררים עניין - נלקחה בשיא הרצינות. אם לשפוט לפי הצלחתו של ניסאן ג'וק בישראל, הרי שכל שהוא יזדקק לו כדי להשתלט על השוק יהיה תג מחיר אטרקטיבי. C-HR תהיה המיני קרוס־אובר הראשון שתוצע גם עם מערכת הנעה היברידית.