השבוע, בשעה שאלפי ישראלים גדשו את תערוכת "אוטומוטור" המקומית בגני התערוכה בתל אביב, נפתחה בבייג'ינג שבסין תערוכת המכוניות הגדולה ביותר של שוק הרכב הגדול בעולם. וכך, בעת שמסמר התערוכה בתל אביב היה בוגאטי ויירון - אומנם מכונית־על מרשימה, אבל כזאת שיוצרה לראשונה כבר לפני 11 שנים - בבייג'ינג הוצגו לא רק כמה מהמכוניות החדישות ביותר בהופעת בכורה עולמית, אלא גם כמה דגמי תצוגה שמקדימים מכוניות שיושקו בארץ כמכוניות סדרתיות רק בעוד יותר משנה.
 
שוק הרכב הסיני מרתק מאין כמותו, ובתחומים אחדים אפילו מושך קדימה את תעשיית הרכב העולמית כולה, וזאת בראש ובראשונה מפני שהוא מכוון באופן אינטליגנטי ויעיל על ידי הממשלה, שמשתמשת בתעשיית הרכב כמנוף צמיחה לכלכלה כולה. בנוסף, זהו שוק חשוב לכמה יצרניות רכב גדולות כמו ג'נרל מוטורס ופולקסווגן, אשר יותר משליש מסך התפוקה העולמית שלהן נמכרת בסין.
 
המאפיין הבולט ביותר בבייג'ינג השנה הוא מספרם הגדול של קרוס־אוברים, רכבי פנאי־שטח, מתוצרת כמעט כל היצרניות, וזאת אחת מתוך כמה הוכחות שהשוק הסיני מתבגר ומתחיל להיפרד מהרגלי הרכישה של שוק רכב במדינה מתפתחת.
 

במהלך 2015 החלה להיות מורגשת בסין האטה כלכלית, וכך גם במכירות בשוק הרכב המקומי, אבל מכירת קרוס־אוברים זינקה ב־52%, ובמהלך השנה הקרובה צפויה שם השקתם של לא פחות מ־50 דגמי קרוס־אובר חדשים.


 

במהדורה מוגבלת


מאפיין חשוב נוסף של תערוכת בייג'ינג 2016 הוא מספר רב של דגמים שהותאמו במיוחד לשוק הסיני בכך שפשוט הוארכו יחסית לגרסאות הרגילות שלהם. הסיבה לדרישה הייחודית הזאת היא שרוב המותגים האירופיים והאמריקאיים נתפסים בסין כמותגי יוקרה - להבדיל מן המותגים המקומיים - והמכוניות נרכשות על ידי אוכלוסייה עשירה יחסית אשר לעתים מזומנות משתמשת בשירותיו של נהג צמוד. במקרים אחרים, של מכוניות שנחשבות באירופה לעממיות וממוצעות, מאפשרת תוספת הגודל למצב אותן בסין כמכוניות יקרות יותר.
 
אנחנו, כישראלים, יכולים להזדהות בקלות עם המגמה הזאת מפני שגם אצלנו - בגלל מיסוי גבוה מאוד על כלי רכב חדשים - תמיד הייתה העדפה למכוניות שנראות גדולות ומציעות “תמורה גבוהה לכל מטר פח".
 
מבחינה זאת, בראייה ישראלית, המכונית המעניינת ביותר שמוצגת כעת בבייג'ינג היא גרסת הסדאן (ארבע דלתות) של פיג'ו 308, אשר תיוצר עוד השנה בסין על ידי השותפה המקומית של פיג'ו־סיטרואן שם - דונגפנג (שמחזיקה גם נתח מן הבעלות בפיג'ו־סיטרואן). 308 סדאן מיועדת כרגע לשוק הסיני בלבד, אבל היא מעוצבת באופן מודרני מאוד, ממש שובה לב, והיא מבוססת על הפלטפורמה המודולרית החדשה של קבוצת פיג'ו־סיטרואן ומונעת במנועי הטורבו־בנזין החדשים של החברה.
 
מכונית נוספת באותה קבוצה אשר מיועדת באופן בלעדי לשוק היוקרה הסיני היא DS4 החדשה, אשר מצטרפת ל־DS5 (ולגרסה הסינית המוארכת שלה) ול־6DS .DS הוא מותג יוקרה חדש מבית פיג'ו־סיטרואן (במקור הוא צמח כמותג יוקרה ששייך לסיטרואן ואז קיבל עצמאות) אשר רק לאחרונה עשה עלייה מחודשת לישראל, והשוק הסיני הוא השוק החזק ביותר עבורו מאז השקתו המקורית, עם מספר המכירות הרב ביותר.
 
בסין, שבה כל מותג אירופי נתפס כמותג יוקרה ולמסורת של 100 שנות ייצור רכב באירופה ובארצות הברית אין כמעט משמעות, היה לצרפתים קל למצב מותג יוקרה אף שהוא חדש אפילו עבורם.
 
אפילו מאזדה - אחת מיצרניות הרכב הקטנות יחסית, בעולם וביפן, משקיעה מאמץ מיוחד בשוק הסיני והכינה במיוחד לשם - ורק לשם - קרוס־אובר חדש בשם CX-4 אשר משתחל, מבחינת גודלו, בין CX-5 שמוכר לנו מכאן לבין CX-3 שאמור היה לנחות אצלנו כבר לפני כשנה, אבל הגעתו מתעכבת שוב ושוב. CX-4 מבוסס על הפלטפורמה של מאזדה 6, וזהו קרוס־אובר בתצורת קופה – קונספט שנולד לראשונה אצל ב.מ.וו. עם X6 והושאל גם על ידי מרצדס (GLE) ואאודי. אנשי מאזדה אומנם לא פוסלים לגמרי את האפשרות שבעתיד ייצאו אותו גם לשווקים נוספים, אבל בשלב זה הוא מיועד לשוק הסיני בלבד.
 
קרוס־אובר אחר שעשוי להיות מיוצא לכל העולם, אולי אפילו גם לישראל, הוא קוליאוס של רנו - אשר בדור הראשון שלו עוצב בדרך לא מספיק משכנעת ולא זכה להצלחה מסחררת בישראל למרות המוצא הקוריאני שלו. גם הדור החדש של קוליאוס ייוצר על ידי סמסונג מוטורס - חברה שנרכשה על ידי רנו ושייכת לברית רנו־ניסאן - והוא מבוסס על הפלטפורמה המודולרית החדשה של הקבוצה, אח גדול לרנו קדג'אר החדש. הוא צפוי להימכר ב־80 מדינות בעולם במחיר דומה לזה של ניסאן אקס־טרייל שאיתו הוא חולק את רוב המכלולים.
 

האורך כן קובע


שלוש יצרניות הפרימיום הגרמניות מפנקות השנה את לקוחותיהן הסינים עם גרסאות מוארכות לדגמים שמוכרים לנו היטב. ב.מ.וו. השיקה בבייג'ינג את X1Li - שהוא X1 בן הדור השני, שנמכר גם בישראל, לאחר שבסיס הגלגלים שלו (המרחק בין הסרן הקדמי לאחורי) הוארך ב־7.9 ס"מ משמעותיים מאוד. כל תוספת האורך מוקדשת לנוסעי המושב האחורי, שגם קיבלו דלתות ארוכות יותר, ושאר מידות הרכב - כולל נפח תא המטען והמרחב הפנימי ליושבים מלפנים - לא השתנו. X1Li ייוצר בסין על ידי השותפה המקומית של ב.מ.וו., חברת בריליאנס.
 
מרצדס מציגה בבייג'ינג גרסה מוארכת של מכונית שזה עתה הושקה בעולם – E קלאס החדשה, והיא מפנקת את יושבי המושב האחורי בתוספת מרשימה של 13.4 ס"מ למרחב הרגליים שלהם. גם אאודי לא נותרה חייבת, והיא משיקה בבייג'ינג את גרסת בסיס הגלגלים הארוך של A4 החדשה.
 
יגואר השיקה לא מכבר מפעל ייצור חדש בסין, עוד סימן לחשיבות העצומה של השוק הזה עבור יצרניות היוקרה (וגם הוכחה ליתרונות של מיסוי על מוצרי יבוא בשוק גדול מספיק), וממנו היא מביאה כעת את הגרסה המוארכת של XF, שזכתה לשם המקורי – XF-L.
 
בעוד שכל הגרסאות הללו מיועדות אך ורק לשוק הסיני, מי שניצלה את תערוכת בייג'ינג כדי להשיק מכונית שמיוצרת ביפן ותיוצא משם לכל העולם היא לקסוס, עם מתיחת הפנים של IS שלה, אשר זכתה לעיצוב המשפחתי החדש של לקסוס, כפי שהוצג לאחרונה ב־GS המחודשת.
 
גם יצרנית מכוניות הספורט היוקרתיות פורשה מפרגנת ללקוחותיה הסינים, ולכן בחרה בבייג'ינג כדי לחשוף בה את גרסת הקופה של 718 קאיימן, עם 300 כ"ס לגרסת הבסיס ו־350 כ"ס לגרסת S. מבקרי “אוטומוטור" שלנו אומנם לא זכו לראות אותה בגני התערוכה, אבל יוכלו להתנחם בכך שהשוק הישראלי יהיה בין הראשונים בעולם לקבל אותה, כבר באוגוסט הקרוב.