מה אני יכול לחדש על טויוטה קורולה, דגם הרכב הנמכר בעולם, שחוגג 50 ורק בשנה שעברה שלח 3,670 מכוניות מדי יום ליותר מ–150 מדינות? לרכב עצמו עוד נחזור בהמשך, נספר קצת על השינויים ממתיחת הפנים, אבל הרשו לי להתרכז בשפצור החדש בתחום המולטימדיה. בטח כמה מכם מעקמים עכשיו פרצוף לדרגת חמיצות מתקדמת. עוד פעם חידושים? די, נמאס, תחזירו אותנו לסגנון הפשוט והעממי. לא, גבירותי ורבותי, הפעם מדובר בעזרה לבורים ועמי ארצות בתחום הרכב, שזה למעשה רובנו.



טויוטה קונקטד הוא פיתוח ישראלי של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, חברת איתוראן וחברת גיל–קאר, שבאמת משנה את החוויה למי שאין לו מושג מה מתרחש מתחת למכסה המנוע. אני מתכוון לאותו נהג שכל מה שהוא עושה זה להניע בבית ולדומם במשרד, והנורות האדומות שנדלקות ממול הן להבנתו בכלל האקולייזר שהסתנן מרחבת הדיסקוטק.



ממש לא מזמן פגשתי בתחנת דלק כמה צעירים שעשו הקפות שניות מסביב לרכבם, אובדי עצות, על סף ההיסטריה. כמה שניסו, לא הצליחו לקלוט מה לחץ האוויר הדרוש למילוי בגלגל הקדמי. תפשפשו בזיכרון, כמה פעמים נדלקה לכם נורת חיווי באמצע כביש הערבה, מסביב רק חול וחול, ולא היה לכם מושג קלוש למה היא מרמזת. האם מדובר בחוסר נוזל לניקוי השמשות, מים ברדיאטור, מיני טורנדו בכניסה לדימונה, יש עזרה מחבר טלפוני?



וישנו גם החור הקלאסי בהשכלה: מתי צריך לבצע את הטיפול התקופתי הבא? כן, זה היה רשום לכם איפה שהוא, רק איפה האיפה שהוא הזה? מתי צריך להכניס למוסך בעשרת–אלפים קילומטר, 20 אלף? כבר עברתם את המאה והרכב חולה, גוסס, מעשן את עצמו למוות.



בלי תקלות


המערכת המתקדמת הזו היא בדיוק בשבילכם. קודם כל היא בעברית. כן, כולנו הרי שולטים באנגלית אמריקאית, אבל כשמופיעות ההוראות שמסבירות מה לעשות עם הרכב הבוער אין לנו מושג מה כתוב בהן. הפאניקה והזיעה הקרה מטשטשות את הפרזנט סימפל שתרגלנו במשך שנים.



כאן זה בעברית. מסך טאץ'. לחץ האוויר, סוג הדלק, מתי עשיתם את הטיפול האחרון והאם הטיפול הבא באופק. על גבי המסך אפשר להזמין את התור במוסך, כולל השעה הרצויה. מודה, לי יש פחד גדול מעודף אינפורמציה, אבל הטאץ' של המערכת הזו מאוד מזמין וקליל. מספיקות חמש דקות של הבנת הנקרא ואתם שוחים בחומר. חכו, זה עוד לא הסוף.



זה הרי רכב המיועד לבורים במכוניות. אז בספר הרכב אפשר לעיין גם על גבי המסך, ואם יש לכם פנצ'ר ואין לכם מושג מה עושים, עצרו בצד, יש סרטון הדגמה שיופעל במצב של עצירה. הוא ילמד אתכם על מיקום משולש האזהרה ומהיכן ניתן לשלוף את הגלגל הרזרבי.



מתכנני המערכת חשבו כמעט על כל התקלות שהנהג עלול לפגוש בדרך. יש שם אפילו חיישן תאונה שמחובר ישירות למוקד חירום. המערכת מספקת התרעות בזמן אמת על תנאי הדרך, חריגה ממהירות, מכמונות, קרבה לבתי ספר. זו ממש סייעת שתפורה לעצלני שנות האלפיים. לא מחייב אתכם להיזכר במבחני התיאוריה, או להיכנס לבלק–אאוט. הכל מול העיניים, וזה עוד רק הקצה, כי הדף קצר והתיאור ארוך.



יש אפליקציות שמקשרות לתחנות רדיו ברחבי העולם ודיווחי מזג האוויר. ים של חידושים ומידע שאפשר לחבר ישירות לסמארטפון כדי שהקורולה לא תעזוב אתכם גם במעמקי הבית. לטעמי, זה קצת מוגזם להחזיק בכיס האחורי תמונות של הילדים ושל המכונית.



הטויוטה קונקטד היא תוספת לרכב שעולה כ־2,000 שקל וכוללת חבילת גלישה לשנה. המערכת הוצגה בכנס בינלאומי שערכה טויוטה ומספרים שכבר עוררה עניין גם מחוץ לארצנו הקטנטונת.



עונה על כל השאלות. צילום: יח"צ
עונה על כל השאלות. צילום: יח"צ



לא יודע אם היא מתאימה לכולם, אבל לדעתי זו הברקה. אולי משום שאני לא הטיפוס הכי מסודר ומערכת כזו יכולה לארגן לי את הארונות בראש. אני גם יכול לראות הרבה נהגים ונהגות שסיוע כזה יכול לתמוך בביטחונם האישי על הכביש, הם כבר לא לבד.



קורולה היא הראשונה שמקבלת את האפשרות להתקנת המערכת, אבל בהמשך היא תותקן גם בדגמי האוריס והקאמרי של טויוטה.



עוד לא דיברנו על הרכב עצמו, אז קודם כל תגידו מזל טוב למכונית שחגגה 50 ומציגה כבר את הדור ה–11 שלה. יותר מ–200 אלף כאלה עלו ב–25 השנים האחרונות רק על כבישי ישראל. למי שלא יודע על מה אנחנו מדברים, מומלץ לגשת לרופא הקרוב ולבקש פטור מהמשך קריאת הכתבה. הוא כנראה יותר בענייני תלת–אופן.



קורולה היא לא הרכב הכי מלהיב בכביש, את זה בטח למדתם עם השנים. זו קורולה, וכמה שתהפכו ותמששו היא לא תשנה את אופיה הסולידי, אף על פי שפנסי הלד הקדמיים מוסיפים לה כעת סטייל.



בכל מקרה, היא מציגה מנוע 1,600 סמ"ק, 132 כוחות סוס, הנעה קדמית, שבעה הילוכים שיוצאים מתיבה אוטומטית רציפה. על פי נתוני היצרן, בנסיעה משולבת הרכב שותה ליטר על כל 17.9 קילומטרים. המדד הירוק בהחלט מספק את ארגוני הגנת הסביבה עם ציון 4 ירקרק.



קורולה מגיעה למאה קמ"ש תוך עשר שניות. היא לא הכי מהירה בשכונה, לא הכי אטית, שומרת על מקום יציב במרכז הטבלה. אל תנסו להתחרות איתה כדי לראות מי יוצא ראשון מהרמזור, כי היא לא תנצח. אומנם היא משחקת אותה חברמנית. יש לה כפתור למעבר למצב ספורט, אבל על מי אתם באים לעבוד? זו קורולה, לא פורמולה. בטח תוך יומיים, בחזרה מהקניות, תשכחו שהאופציה הזו בכלל קיימת.



מה שכן, ברכב יש דגש רציני על תקני בטיחות. מערכת אוטונומית מקורית, טויוטה סייפטי סנס, מופיעה בכל רמות הגימור. היא כוללת מערכת קדם התנגשות אקטיבית שמתריעה קולית או אפילו בולמת בעצמה אם הנהג לא מגיב לסכנה, כמובן תלוי במהירות הרכב.



יש לקורולה מערכת התרעה על סטייה מנתיב. לא כזו שמתקנת בעצמה את הסטייה, כמו בחלק מהרכבים, אבל בהחלט מעדכנת את הנהג על הזליגה. יש מערכת שמזהה תמרורים ומערכת שמחליפה אוטומטית את אלומת האור, כמובן בהתאם לצורך. מלפנים המושבים מרווחים, מאחור יש מספיק מקום למקופחים. אתם מסתכלים בתא המטען ומקדמים אתכם 452 ליטרים, שזה בהחלט יפה ונוח לטייל הממוצע.



ממתק מוטורי


נסעתי באותו יום עם חבר. “נו, איך?", שאלתי. “איך מה?", הוא הרים גבה. “הרכב", המשכתי לדרוש תגובה לציטוט. “הא", הוא נזכר תוך כדי פיהוק. “נחמד מאוד". לא ציפיתי שיתעלף. כמו שכבר אמרנו, אנחנו כל כך רגילים לנוכחותה של קורולה, שגם אם היא תציע מערכת מולטימדיה משודרגת ותעביר סדנת יוגה בעמידה בפקקים, היא לא ממש תקלוט את העין העצלה.



אז למה אנחנו אוהבים כל כך את הממתק ההמוני? התשובה נמצאת בפתיח הארוך על טויוטה קונקטד. מי שקונה את הרכב הזה לא ממש משוגע על הענף המוטורי. הוא לא מבלה בשבתות שעות בהחלפת שמנים ושטיפת ג'נטים עד שיראו את הלבן של הניקל. הוא מצפה להניע בבוקר ולהתעורר בצימר בגליל, ואל תפריעו לו במהלך הנסיעה.



קורולה עונה על כל השאלות הקשות. לא זוללת דלק, לא מזהמת אוויר, בטיחותית למהדרין, תא מטען גדול, נוחות סטנדרטית, יופי ממוצע פלוס. וכעת אפילו אם יש תקלה, חס וחלילה, היא מדווחת עליה בעברית ומלווה בסרט הדגמה.



העוזרת הזו עושה הכל כדי שהאדון והגברת לא יילחצו. קורולה היא לא עוד חברה שגרתית במגרש החניה הסמוך, היא היום יותר על תקן קרובת משפחה מדרגה ראשונה.