יש מכוניות בעלות כריזמה, הונדה סיוויק החדשה היא אחת כזו. ו"חדשה" זה לא סתם תואר המודבק כאן על ידי סוכן מכירות. מדובר באמת בניסיון רציני להחזיר את המותג היפני המוכר למרומי הטבלה, המקום שפעם היה שייך כמעט רק לה.



זו הונדה סיוויק, דגם חמש דלתות. אין לה מראה של הדודה מהכפר שבאה לבקר את המשפחה בעיר הגדולה, או של צי מכוניות ממפעל עתיר עובדים וצייתן כמו לול תרנגולות שמובל לשחיטה. יש לה ייחוד במראה החיצוני. היא הזכירה לי במבט ראשון חברה בכנופיה של מכוניות–על מסרטי "מהיר ועצבני". צללית נמוכת קומה, פגוש אגרסיבי שבצדו שני כונסי אוויר שנראים כמו בולדוגים שחושפים שיניים. מאחור תמצאו ספוילר שמוסיף דרגות במעמד הכנופייתי, ולקינוח אנטנת כריש, סמל סטטוס, למי שעדיין לא מכיר.



מי היה מאמין שבתוך כל הרושם הזה מתחבא מנוע בנפח 988 סמ"ק, כזה שבעבר בקושי הצליח לסייע למכונות כביסה לעבור את החגים. אבל עזבו רגע נהיגה ונוחות, עוד נחזור לשם בפרקים הבאים. אם אנחנו מעמידים את הרכבים בשכונה בשורה, רובם סובלים ממחלת האפרוריות המוכרת. ואילו זה, במחיר של 132 אלף שקל, מייצר מבט שבעבר לא הייתם זוכים לו בזמן הנהיגה.




בדרך למעלה



בהונדה יודעים שהמכונית שנמצאת כאן כבר 27 שנה לא יכולה לשקוט על השמרים. לא מזמן נסעתי בסקודה עם מנוע 1,000 סמ"ק, אחלה רכב, מועמד רציני למקום הראשון. הונדה אומנם רושמת עלייה עקבית בשנים האחרונות במכירת הרכבים בישראל, אבל לא מעט מתחרות כבר עקפו אותה, היא חייבת ליישר קו ולכן גם צריכה להפגיז. אז ישבו המהנדסים ביפן, או באנגליה, שם מיוצרת הסיוויק, ושינו אותה. בנו פלטפורמה חדשה והפכו אותה ליותר אנרגטית, דינמית ומושכת.



קודם כל שינו את מידותיה. האריכו אותה ב–13 ס"מ, הרחיבו בשלושה, הנמיכו בשניים, הצליחו להפחית ממשקלה 16 ק"מ. תוסיפו ספוילר חגיגי מאחור, ויש לכם אתלטית.






בפנים זה היה קצת פחות מלהיב מאשר מבחוץ. קודם כל, מי שקונה צריך להבין שהצללית הנמוכה יוצרת תנוחת ישיבה אחרת: נמוכה, ספורטיבית. זוויות הראייה שונות. לפעמים הצצה החוצה הזכירה מבט מחרך ירי, ומאחור ישנו כאמור הספוילר, קרוב למרכז החלון, שגם ככה נראה קטן. הוא חוצה את התמונה, לפעמים אתה לא מבין אם מה שמתקרב זה ג'יפ או ג'יפון. אבל כפי שאמרנו, בזמן שתמצמצו כדי להתרגל לאווירה, העיניים מסביב יתמקדו בכם. השדרוג שלכם בטבלת המשיכה מובטח.



השעונים הצבעוניים מרשימים, הגימורים קצת פחות, ואני אחד שאוהב את הסטייל של הונדה, ששירתה אותי נאמנה במשך שנים. טענה נוספת מגיעה מהספסל האחורי, שם ישב בחור מעט גבוה שאמר שהיה שמח אם הגג היה קצת יותר רחוק מראשו. שניים יחיו מאחור בשלום, השלישי קצת פחות.



דווקא תא המטען של הרכב, שנראה ספורטיבי וקומפקטי, הצליח לפנות מקום לטובת 414 ליטרים, שזה בהחלט נתון יפה. בגרסת 1,500 סמ"ק התא מצטמצם ל–356 ליטרים.



רק שהעניין במראה שכזה הוא יותר לתת שואו על הכביש. הלוק כאן אומר "נסו אותי". והמהנדסים סיפרו שאכן שינו סדרי עולם כדי שהרכב ייסע יותר טוב מבעבר. לא סתם שינו בסיוויק את מיקום מכל הדלק והנמיכו את הרצפה כדי לתת תחושת נהיגה ספורטיבית. ואכן, אם פעם סיוויק לא הייתה המכונית הכי נעימה לנהיגה, אובחן כעת שיפור רציני. אולי זה משום שמאחור יש מערך חדש של מתלים מרובי חיבורים. ההונדה הצליחה להתגבר בכבוד על רוב המהמורות שפגשנו, רק שלא רחוק מביתי יש מסלול מכשולים (ריג'קט של העירייה) שבו היא כבר התקשתה. להגנתה צריך לציין שגם בכירות ממנה נפלו שם לבור.



יצאנו לכביש המהיר כדי לבדוק אם הגברת מתנהגת כמו שהיא נראית. סיוויק מגיעה עם שני מנועים: אחד בנפח 1,000 סמ"ק, שבו נעזרתי בנהיגה, והשני בנפח 1,500. מנוע הטורבו–בנזין הוא בעל שלושה צילינדרים ששודך לתיבת הילוכים רציפה עם שבעה הילוכים, שיודעת להפיק 129 כוחות סוס. גם עם המנוע הצנוע זו מכונית כיפית לנהיגה, במיוחד מומלץ להשאיר אותה במצב "ספורט", שמשנה מהר מאוד את האופי שלה להרבה יותר אגרסיבי. אז גם כדאי להשתמש בקליפרים שבצדי ההגה להעברת הילוכים ידנית. 988 סמ"ק, מהיר ועצבני.



טוב, בואו לא ניסחף עם הסופרלטיבים. שלא תצפו עכשיו לנצח בראלי האתגרי "עפולה–נצרת", אבל עדיין 10.6 שניות מ–0 ל–100 קמ"ש זה יפה. מה שכן, ההיגוי די הפתיע. צריך להתרגל אליו. הוא לא פעם נראה לי חד מדי, תזזיתי, אבל אחרי שמסתנכרנים איתו, מבינים שהוא בהחלט עושה את העבודה.



בידוד הרעשים ברכב הוא לא מהמשובחים שפגשתי. אי־שם, בדרך לירושלים, אפשר היה לשמוע את הרחש שחום יולי–אוגוסט שחרר. למי שרגיש, מדובר בנקודה שחייבת להיבחן.




תוכנית הגנה



הונדה מחפה על הנקודות האלו בסעיף בטיחות מרשים. הכרתי בשנה האחרונה לא מעט רכבים שנתנו דגש חזק על ספורטיביות, מראה מצודד ומגניבות, אבל כשהיה צריך לדבר על בטיחות מצאתי בעיקר זלזול. הונדה מעמידה ארסנל מרשים ביותר של אמצעי בטיחות, חפשו אותה ליד הציון 7 באבזור הבטיחותי, שזה אי־שם במעלה הטבלה.



מערכת ההונדה סנסינג משדכת לכם כל טוב: מערכת בלימה אוטונומית כשיש סכנה לפגיעה ברכב או בהולך רגל; מערכת סיוע למניעת סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית; מערכת זיהוי תמרורים. בהונדה גם מדגישים שהמהנדסים הצליחו ליצור מבנה קל יותר, אבל גם קשיח יותר.



גם מבחינת זיהום האוויר המראה הקרבי, בניגוד לזה של לא מעט חברות במועדון "מהיר ועצבני", לא מעיד על רמה גבוהה של לכלוך. סיוויק נמצאת עם ציון 4 וצבעה ירוק כהה. מבחינת צריכת הדלק, המכונית סיימה את היום עם ליטר כל 11 ק"מ. מודה, לא מעט זמן בילינו במצב "ספורט" היותר בזבזני. על פי נתוני היצרן, הרכב מסוגל לעבור 21.2 ק"מ על כל ליטר בנסיעה משולבת. כן, בטח במצב חסכוני, בתוך חממה מבודדת.



אז מה היה לנו? זה לא ממש רכב ספורט. עם כל הכבוד, חסרים לו עוצמה ושרירים. וזה גם לא ממש רכב למשפחה ישראלית מרובעת, שמעדיפה את התנוחה המיסיונרית (תירגעו, אני מדבר על נהיגה). זה כן רכב למשפחה צעירה ומגניבה. זו שלא תנחשו שמתחת למכסה המנוע שלה מסתתרים רק 988 סמ"ק.