רוכבים בסכנת חיים: איך מתמודדים עם העלייה במספר תאונות האופנועים בישראל?

עם 40 הרוגים מדי שנה, מעל ל-300 נפגעים באורח קשה וכאלפיים נפגעים באורח קל, הנסיעה באופנוע בישראל נחשבת למסוכנת ביותר בין שלל כלי הרכב

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מעריב אונליין - זכויות יוצרים
מעריב אונליין - זכויות יוצרים | צילום: מעריב אונליין
3
גלריה

מדי שנה, אינספור כלי רכב חדשים עולים על כבישי ישראל ואילו בניית הכבישים והתשתיות לא מצליחות להדביק את קצב הגידול המפלצתי. עם עומסי התנועה ההולכים וגוברים מדי שנה, ועם האפשרויות הירודות של התחבורה הציבורית, כבר שנים רבות רואים ישראלים באופנוע את הפתרון המושלם עבורם. אך האופנוע לא חף מחסרונות וסכנות והשנה רואים זאת בנתונים ובבתי העלמין.

על פי מחקרים, נראה שבשנים האחרונות לא נרשמה עלייה משמעותית במניין ההרוגים והנפגעים מבין רוכבי האופנוע, ואף נרשמה ירידה קלה. אלא שאז הגיעה שנת 2017 והביאה את מניין ההורגים בחצי השנה הראשונה לפי 2 מהמניין בשנה הקודמת ולמספר ההרוגים הגבוה ביותר בתקופה הנ״ל בשש השנים האחרונות.

מומחי תחבורה רבים טוענים שהבעיה טמונה בהכשרה לא מקצועית, מעקי בטיחות ותשתיות לא ראויות וכן בעליית מכירי אביזרי הבטיחות הרצויים.

לעומת, טוענים במשרד התחבורה שישראל היא מהמדינות מהמחמירות ביותר בהוצאת רישיון נהיגה לרכב דו-גלגלי.

כאשר פונים לנתונים בשטח, רואים שאחוז רוכבי האופנוע הנפגעים בתאונות דרכים עדיין גבוה מן החלק היחסי שלהם באוכלוסייה הנוסעת. אחד מכל 12 אנשים שנפגע בתאונת דרכים הוא רוכב אופנוע, כאשר 11 האחרים מהווים אוכלוסייה גדולה של נהגים ונוסעים ברכבים פרטיים, רוכבי אופניים והולכי רגל.

נתון זה בולט במיוחד לאור העובדה שבתחום המכוניות וכלי הרכב בעלי ארבעה גלגלים ויותר, הרוב המוחלט של התאונות הן תאונות קלות. כך מתקבל על פי התוצאות, שרוכבי האופנוע חשופים לפגיעות חמורות יותר מכלי רכב אחרים.

כבישים משובשים ומהמורות, לצד עקומות חדות שדוחפות את הרוכב להטות את האופנוע ומסכנות אותו באיבוד שיווי משקל, היוו המקור העיקרי והבולט ביותר לבעיות בכבישים.

נוסף לנתונים אלו, מחקר עמותת אור ירוק העלה נתונים מדאיגים רבים נוספים. ביניהם נרשם כי רוכב אופנוע נתקל בסיכון בכל קילומטר וחצי בממוצע ושרוכבי אופנוע הם הנפגעים העיקריים בתאונה מעורבת.

על אף תוצאות מחקר עמותת אור ירוק והרשות הלאומית לבטיחות ברכים שהביאו לנתונים הנ"ל, תחום כלי הרכב הדו גלגליים בישראל לא נותר מקובע ואכן עבר רפורמות, אם כי אין לדעת האם כולן יועילו למען מצב התאונות בדרכים.  הרפורמות שהתקבלו מכסות שני תחומים עיקריים – נושא הרישיונות, ומצב תשתיות הכבישים. סביב נושאים אלה התגבשו שלושה שינויים עיקריים בשנים האחרונות:

באופן זה, בעלי רישיון רכיבה על אופנוע לדרגת ביניים יכולים לרכוב על כלי בעל הספק של עד 47.4 כ"ס, כך בהתאם למצב הנהוג באירופה ובניגוד למצב הקודם בישראל אשר הגביל את ההספק ל-33.9 כ"ס בלבד.

בין היעדים החשובים של משרד התחבורה נמצאים שיפור ושיפוץ התשתיות בכבישים הבין עירוניים בכל חלקי הארץ, וכמו כן תמיכה בשיפור התשתיות בכבישים העירוניים תוך מתן דגש להמלצות בטיחות בדרכים.

כפי שניתן לראות, המחקר של אגודת אור ירוק הציג מספר סוגיות שקשורות באופן ישיר אל נהגים צעירים ולא מיומנים, כגון חוסר בקיעות בחוקי התנועה, נהיגה במהירות יתר האופיינית לצעירים, מעורבות מרובה של רוכבים צעירים בתאונות הדרכים ועוד. מכך בעצם, ניתן להגיע למסקנה כי הענקת כלים מתאימים לבני נוער ונהגים חדשים והעלאת המודעות לסכנות הרבות שקיימות בכביש ובייחוד לרוכבי אופנועים, ישפיעו באופן ישיר על כמות תאונות האופנועים על הכביש.

מעבר לתכנים אליהם נחשפים בני נוער בפעילויות בנושא בטיחות בדרכים בבתי ספר ובמסגרות השונות, חשוב מאוד לא להקל ראש בבחירת מורה הנהיגה לעצמכם או לילדכם.

דוד עברון. ניסיון של 40 שנים בלימודי נהיגה על אופנוע
דוד עברון. ניסיון של 40 שנים בלימודי נהיגה על אופנוע | דוד עברון. ניסיון של 40 שנים בלימודי נהיגה על אופנוע
דוד עברון. "המורים צריכים להוות דוגמה אישית בכל ההיבטים, הן באופי הנסיעה והן בציוד הרכיבה"
דוד עברון. "המורים צריכים להוות דוגמה אישית בכל ההיבטים, הן באופי הנסיעה והן בציוד הרכיבה" | דוד עברון. "המורים צריכים להוות דוגמה אישית בכל ההיבטים, הן באופי הנסיעה והן בציוד הרכיבה"

לסיכום, עם כל היתרונות הטמונים ברכיבה על אופנוע, עדיין קיים בו חיסרון משמעותי שלא ניתן להתעלם ממנו.  נושא הבטיחות הוא נושא חשוב שיש להקדיש לו את מלוא תשומת הלב, החל מהרמה המדינית ועד לנהג הבודד.

בעוד שמשרדים ממשלתיים, עמותות שונות וארגונים אקדמיים מבצעים מאמצים לצמצום הסכנות בכבישים עבור הרוכבים, יש לזכור שחלק גדול מן הכוח נמצא בידיכם שלכם, הרוכבים. רכבו בזהירות והיו ערניים הן לנהגים האחרים, הן לחוקי התנועה והן לתנאי הכביש.

תגיות:
תאונת דרכים
/
הקטל בכבישים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף