נסיעה באפילה: האם ישנה תועלת במיזם היקר "אוטו תל" של עיריית ת"א?

העירייה תשקיע בעשור הקרוב יותר מ־100 מיליון שקל במיזם, אף על פי שאין כל מידע מבוסס על התמורה שתושבי העיר יוכלו להפיק ממנו

הדר חורש צילום: ללא
אוטו תל
אוטו תל | צילום: אבשלום ששוני

המיליארדר הצרפתי וינסנט בולור אינו מוכר במיוחד בישראל, אבל בצרפת הוא ידוע כאישיות ססגונית, מעין אילון מאסק המקומי. כמו מאסק, בולור פיתח סוללה חשמלית מתקדמת ויעילה לשימוש במכוניות חשמליות, וכמו מאסק הוא מפסיד הון עתק על פיתוח הסוללה, על ייצורה ועל שיווקה. ייתכן שבעוד שנים ספורות כל המכוניות יהיו חשמליות, וחלוצים כמו בולור יעשו הון. הבעיה היא שענף הרכב אינו מאמץ את הטכנולוגיה במהירות הנדרשת. יצרני הסוללות ממשיכים להשקיע ולהפסיד.

במאמץ לקדם את המכירות, יזם בולור פרויקט מהפכני: הוא הקים מיזם "אוטוליב" למכוניות חשמליות בשיתוף פעולה עם עיריית פריז - 4,000 מכוניות מצוידות בסוללות של בולור ו־1,000 תחנות טעינה עומדות לרשות תושבי העיר במחיר מינוי העומד על 10 יורו לחודש בתוספת דמי שימוש.

"אוטוליב" עורר עניין בינלאומי עצום, אף על פי שמיזם הסוללה המשיך להפסיד כרגיל. השבוע השיקה גם ממשלת סינגפור מיזם שיתוף רכב חשמלי, שינוהל בידי חברת בלו אס־ג'י, ואמור להפעיל 1,000 מכוניות חשמליות ברחבי העיר־מדינה. החברה מתפעלת מיזמים דומים גם בערים בורדו וליון בצרפת ובאינדיאנפוליס בארה"ב.

גם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, התפעל מ"אוטוליב", המזכיר מבחינות רבות את מיזם המכונית החשמלית של בטר פלייס הישראלית - מיזם שהפסיד מאות מיליוני שקלים אבל הצליח לעורר התפעלות בינלאומית של פוליטיקאים שהתחברו לרעיון המכונית החשמלית. בירור שערכה עיריית תל אביב העלה שתי מסקנות מצערות. הראשונה: בולור מסתפק בהפסדיו מהמיזם בפריז ואינו מעוניין להשתתף במימון גרסה תל־אביבית; השנייה הייתה שהקמת תשתית לטעינה חשמלית בתל אביב תהיה יקרה וממושכת מאוד.

אבל בתל אביב דילגו בקלות על המשוכות: כמה מאות מנועי בנזין מסורתיים לא ישנו במידה ניכרת את רמת הזיהום בעיר, שברחובותיה עוברים כ־100 אלף כלי רכב ביום. גם את בעיית המימון אפשר לפתור באמצעות משלמי הארנונה. בעיה קטנה נוספת הייתה מקומות החניה לרכב השיתופי, אבל גם כאן התברר שהמכשול עביר. מכיוון שממילא יש בעיר מחסור באלפי חניות, אין משמעות רבה להפקעת 520 מקומות נוספים לטובת המיזם, שיכניס את תל אביב לרשימת הערים המאמצות פתרונות מתקדמים לבעיית החניה והצפיפות בכבישים.

המיזם החדש, "אוטו תל", הופקד בידי החברה הכלכלית העירונית. מנכ"ל החברה עידו שמיר מספר שהעירייה ניסתה לקבל נתונים כלכליים על היתכנותו של המיזם ועלויותיו. עבודה שהוזמנה ממשרד הייעוץ הכלכלי זיו־האפט BDO סקרה מיזמים דומים ברחבי העולם ואת מצב התחבורה בתל אביב, ללא נתונים כלכליים. חברות זרות שהפעילו מיזמים דומים, כמו בלו הצרפתית או החברות הגרמניות Car2Go ו־Drive Now, סירבו לחשוף נתונים כלכליים.

עיריית תל אביב, כשהיא מגששת באפלה, החליטה לערוך מכרז דו־שלבי להפעלת מערך המכוניות להשכרה. בשלב הראשון ימסרו המעוניינים מידע על הפרויקט שהם מציעים. לפי המידע שהתקבל אמורה הייתה החברה העירונית לערוך מכרז בין המשתתפים. שתי חברות בלבד נענו למכרז, אך החברה היחידה שמסרה מידע של ממש על פרויקט רכב שיתופי הייתה Car2Go הישראלית (אין קשר לחברה הגרמנית): חברה מקבוצת שגריר - העוסקת בהשכרת כלי רכב לפי שעה.

תגיות:
עיריית תל אביב
/
אוטו תל
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף