שר התחבורה, ישראל כ"ץ, חתם על תקנה חדשה, שתאפשר לראשונה באופן רשמי לבעלי רכב פרטי לבצע נסיעות שיתופיות בכלי הרכב שברשותם, אך בתנאי שהן לא יהיו למטרות רווח. התקנה החדשה תיכנס לתוקף בתוך 30 יום מפרסומן ברשומות. על פי התקנה החדשה, בעל רכב פרטי יוכל לבצע עד שתי נסיעות שיתופיות ביום ברכבו הפרטי ומספר הנוסעים בהסעה לא יעלה על ארבעה, מלבד הנהג. עוד נקבע בתקנה, כי בעל הרכב לא יוכל להסיע נוסעים מזדמנים, אלא רק כאלה שיתאמו את נסיעתם מראש.
מחיר הנסיעה המרבי יעמוד לכל היותר על שני שקל מנוסע לכל קילומט וההוצאות הישירות של הנסיעה יחולקו שווה בשווה בין כל נוסעי הרכב, לרבות הנהג. כ"ץ ציין, כי התקנה החדשה צפוייה להגדיל את מספר הנוסעים בכלי רכב ולהפחית אתמספר כלי הרכב בכבישים וזאת, במסגרת הצעדים שמשרד התחבורה מקדם להפחתת הגודש בכבישים העמוסים.
לפני כמה חודשים חתם כ"ץ על תקנה המאפשרת למוניות ספיישל לבצע נסיעות שיתופיות, כך שהנוסעים במונית יוכלו לחלוק את הנסיעה עם אנשים נוספים המבקשים לנסוע לאורך אותו מסלול.

בלי רווחים

מחברת WAZE, המקדמת את החדרת ה"קארפול" (הרכב השיתופי) נמסר בתגובה לתקנה החדשה: "WAZE מברכת על החלטת משרד התחבורה לתמוך בשירותי הקארפול ברחבי ישראל. אנו גאים להוביל את תחום הקארפול בארץ, לסייע לנהגים המשתמשים בה לחסוך זמן וכסף ולפעול ביחד לפתרון בעיית הפקקים בישראל".
מ-MOOVIT  נמסר בתגובה: "אנו מברכים את משרד התחבורה על פרסום התקנות. נגיב לגופן לאחר שנלמד את הדברים. אנו מלאי תקווה, כי התקנות החדשות יעצימו את הנסיעות השיתופיות בישראל, לטובת כלל משתמשי הדרך".
עם זאת, התקנה החדשה עליה חתם כ"ץ תמנע עשיית רווחים מנסיעות שיתופיות, דבר העלול להפחית את המוטיבציה של הנהג הישראלי הממוצע הקנאי לפרטיותו, לאסוף נוסעים בדרך. בנוסף, התקנה החדשה גם מרחיקה את כניסתה של חברת "אובר" לשוק הנסיעות המשותפות בישראל.

בדרך לחקיקה
בתוך כך, משרד התחבורה הודיע במהלך ישיבה מיוחדת של ועדת המדע והטכנולוגיה, כי בתוך כמה שבועות תוצג חקיקה להסדרת התחבורה השיתופית.
"המשרד משקיע את כל כוחו במערכות של הסעת המונים, זו מדיניותו", טען בדיון נציג משרד התחבורה, דורון גנון. "כל הנושא השיתופי נמצא אצלנו בהצעה לחקיקה שאנחנו מקדמים ותסדיר את הנושא  ונציג אותה בקרוב מאוד".
גנון אעמר עוד בדיון, כי מבדיקות שנעשו לא הסתמנה ירידה בגודש בכבישים כתוצאה מנסיעות שיתופיות, שעד כה התקיימו ללא הסדרה של המדינה. "זה הפך להיות מקצוע, זה איבד את השיתופי והפך לענף מתחרה", הוא הוסיף – "בישראל נוסעים 780 מיליון אנשים בשנה באוטובוסים ויש גידול של שמונה אחוזים בשנה האחרונה".
יו"ר ארגון נהגי המוניות, יהודה בר אור, טען בדיון: "מעולם לא התנגדתי לתחבורה שיתופית. אמרנו שנעשה זאת דרך דרך המוניות בלבד. בישראל יש 360 מוניות על כל אדם, לעומת אלף מוניות לאדם בעולם. הנהגים לא גומרים את החודש. איפה ייכנסו עוד נהגים? בשמחה ניתן את השירות ונוזיל את המחירים אפילו ב-50%. השיתופים הפרטיים ייסעו בנתיבים הרגילים והעומס יגדל ופרנסתן של 30 אלף משפחות נהגי המוניות תיפגע".
יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, יצא נגד דברי נציג משרד התחבורה: "ההשקעה בתחבורה השיתופית בישראל קטנה מאוד. אפשר להתווכח על העומסים בכבישים? על מה שאנחנו עובדים בדרכים שנים? לציבור מגיעה הזכות לקבל שירות חדשני בדומה לעולם כולו".