להנחית קטנוע, מוצלח ככל שיהיה, ולהצהיר שהוא המתחרה של ה-T-MAX האגדי, זה נשמע מעט יומרני - עד היום הרי זה לא באמת עבד. הכלי של יאמהה המשיך להוביל בכל תחום בקטגוריה שלו, וגם הניסיון של B.M.W עם ה-650-C לא ממש הצליח לפגוע במכירותיו של הענק היפני. עכשיו, הגיע ה-AK550 של קימקו הטאיוואנית, שמנסה לקרוא תיגר על ה-T-MAX.



בשביל לבחון האם באמת מדובר במתחרה ראוי לימאהה, לקחנו את הקטנוע החדש והמבטיח של היבואן עופר-אבניר לנסיעת מבחן בסוף שבוע קריר ושמשי, מושלם לרכיבה. הקטנוע, כך הבטיחו לי, נותן את כל מה שדרוש לרוכב הבררן – הנאה, כוח, מהירות, נוחות ויציבות. "והמחיר שלו, אטרקטיבי במיוחד", הבהירו. 


מתחרה ראוי, שנותן את כל מה שדרוש לרוכב הבררן. צילום: אבשלום ששוני
מתחרה ראוי, שנותן את כל מה שדרוש לרוכב הבררן. צילום: אבשלום ששוני


כללי

שתי דקות אחרי איסוף הכלי, עצרתי לכמה כיוונונים להתאמת המראות (אותן ניתן להעביר ממקום מושבן שקדמת הקטנוע לכידון) ותנוחת הישיבה. בחור שעובד אצל המתחרה העיקרי, מטרו, יצא והתחיל לדבר איתי. "שיחקו אותה קימקו. כבר ניסיתי את הכלי ובאמת לא חסר לא כלום", הוא אמר, אך הוסיף כי "הבעיה העיקרית היא הפרסום שלהם, שבשלטי החוצות מציג את ה-AK550 כ'דאון טאון', ולא מדגישים את היופי והנוכחות של הכלי הזה". והוא צודק, וחבל.

התחושה הכללית ברכיבה, עוד לפני שניסיתי את הקטנוע בכבישים בין עירוניים – שם מגרשו הביתי – היא טובה מאוד. יציב, כבד במידה אך דינמי ונח, מרווח, תנוחת ישיבה טובה (אני 1.92 מ', וב-T-MAX מצאתי עצמי מתקשה לרכוב בשל הצפיפות), תצוגה נוחה ומוארת, על גבול המצועצעת, כוח זמין בשפע ועוד.


מראה

במבט ראשון, מדובר בכלי נאה במיוחד - ספורטיבי, בעל נוכחות מרשימה שמשכה מבטים מכל חובבי הז'אנר ולא רק. הוא מזכיר בכמה מובנים את המתחרה מבית יאמהה מבחינת המראה, כולל במבט הראשון מרחוק וגם כשמתקרבים – מהמושב ועד מסגרת לוח השעונים. במושב, אגב, יש לו יתרון גדול, שניתן להזיז את משענת הגב של הרוכב וכך גם גבוהים יכולים לרכוב בנוחות. התאורה שלו, מלפנים ומאחור, היא תאורת LED מרשימה, וההקפדה בעיצוב נכרת. נקודה אחת לחובה היא איכות ההרכבה, שם הייתה פחות הקפדה על הפרטים. לדוגמה: ידית האחיזה השמאלית של הנוסע, וזו שמסייעת להעלות את הקטנוע על ג'ק אמצע, הייתה רופפת. למרות זאת, הקטנוע עוד לא סיים את ההרצה, והחיזוקים המקובלים ב-1,000 ק"מ עדיין לא נעשו.

חווית הנהיגה והנסיעה

אחד הדברים המרשימים בכלי הוא חווית הנסיעה. המתלים המצוינים כוילו בצורה מדויקת והקטנוע שטף את הכביש בקלות, בלי להעביר את קשיי היום של האספלט לגבו של הנוסע. התחושה הכללית בכלל היא רכיבה על אופנוע, ופחות על קטנוע. השלדה, המשקל, מרכז הכובד – הכל בדיוק במקום, ונותן תחושת יציבות מרשימה. וגם הרעש – או המוסיקה – מהמפלט עושה את זה. רעש נעים, נמוך ועמוק, שלא מטריד את מנוחת השכנים אבל מסב את תשומת ליבם.

כוח לא חסר לכלי. למרות הרכיבה בכלי המוגבל ל-46.5 כ"ס (A1), הוא מגיע מ-0 ל-100 בכ-4 שניות, וגם במהירויות גבוהות, בהם קטנועי עם מנועי הביניים כבר משתנקים, הוא מייצר כוח זמין ונעים. הנאה, כאמור, מובטחת.

למרות מגבלת כוח הסוס, מרגישים את העוצמה. צילום: אבשלום ששוני
למרות מגבלת כוח הסוס, מרגישים את העוצמה. צילום: אבשלום ששוני


הבלמים עושים עבודה מצוינת. עם דיסק קדמי כפול בקוטר 270 מ"מ ואחורי דיסק יחיד בקוטר 260 מ"מ ומכלולים של Brembo, התחושה שהרכב יציית לך מיד ולפי דרישה. ה-ABS הכל כך חשוב לרכיבה בכלל ובישראל בפרט (וחבל שאין בקרת יציבות בנוסף), עושה עבודה יעילה, לעתים התחושה היא יעילה מדי.

אחד הדברים המפתיעים היא היכולות הדינמיות של הכלי. למרות גודלו ומשקלו, הוא עם היגוי קל ונח והנסיעה גם בין מכוניות בפקקים אפשרית ומרגישה בטוחה. אבל טועה מי שחושב שמדובר בכלי עירוני – מגרש המשחקים האמיתי שלו הוא מחוץ לעיר, שם הוא יציב (גם במעבר מהיר לצד אוטובוסים/משאיות), מגיב מהר ועם משקף קדמי (מגן רוח) סביר, שמתכוונן לשני מצבים.

לוח השעונים והכידון

לוח המחוונים מעוצב יפה ונראה מודרני, אך גם צעקני משהו ומצועצע. הוא מאפשר חיבור בלוטות' דרך התוכנה של קימקו וניתן לשנות את לא מעט פרטים, כמו את מראה השעון, מהירות הנסיעה ועוד. אחד הדברים החשובים הוא לחץ הצמיגים, שיש לו חיווי ברור בלוח. הכידון עצמו הוא נח ואינטואיטיבי, עם מחממי ידיים ולחצנים במידה הדרושה.

סיכום 

מדובר בקטנוע מפנק, חזק, יפה ומניסיון עם קימקו – בסבירות גבוהה יראה אמינות לאורך שנים ארוכות. איכות ההרכבה כאמור היא לא בשיאה, וגם חלק מחומרי ההרכבה הם לא מהאיכותיים בשוק, אבל

הכלי מוצע למכירה בפחות מ-59 אלף שקל, מחיר אטרקטיבי במיוחד לכלי בסדר גודל כזה. לשם השוואה, על T-MAX תאלצו להוציא כ- 16 אלף שקל יותר כרגע (ולפי מחיר המחירון 22 אלף שקל יותר), והאמת – לא בטוח שכדאי. סך הכל התמורה ב- AK550 לכסף היא מצוינת.

נתונים:
אורך: 216 ס"מ
גובה: 140 ס"מ
משקל: 226 ק"ג
מנוע: 4 פעימות, 2 צילינדרים, 2 גלי זיזים עליונים
נפח מנוע: 550 סמ"ק
בלם קדמי: ABS, דיסק כפול בקוטר 270 מ"מ, מכלולים תוצרת BREMBO
בלם אחורי: דיסק יחיד בקוטר 260 מ"מ
צמיג קדמי: 120/70 R15
צמיג אחורי: 160/60 R15
הזנת דלק: מערכת הזרקה