אני לא איש של קיה סורנטו, משום שאני אדם נשוי, אב לשני ילדים וגר במרכז תל אביב, לב הכרך הצפוף. זה רכב שגדול עלי כרגע לפחות בשניים–שלושה מספרים. אני נוטה יותר לכיוון פיקנטו המיניאטורי של קיה. יודעים מה, גג ספורטאז' העממיקו. אבל ביום חמישי שעבר, כשהערב ירד על כבישי הגליל הצרים, ענני סערה הסתדרו להם בשמיים, ורוח איומה הופיעה מצפון ואיימה להחריב את הנוף, פתחתי את הגג הפנורמי לכיוון העננים השחורים, התרווחתי לי בפנאן במושב הקדמי, והאסימון נפל: ככה נראים החיים בסרט.



את הרכבים האלה המציאו במיוחד לימים שבהם אתם לא ממש ששים לצאת מהבית מחשש לשלוליות עמוקות ואיתני טבע קשוחים. על ז'לובים כאלה איומים בסגנון הזה לא ממש משפיעים.



סורנטו הוא ענק דרום–קוריאני, הפטריק קים של היצרנית הפופולרית. 480 ס"מ אורך, 169 ס"מ גובה, משקל 1,903 ק"ג - לא כולל נוסעים. תשפכו עליו ליטרים של מים, תרפדו את הכביש בענפים עבים, והוא כלל לא ירגיש, קטן עליו. זהו רכב פנאי–שטח גדול ממדים. מתחרה ליונדאי סנטה פה, לשברולט טראוורס וגם לפורד אקספלורר. יכול לקחת ביום טוב נהג ושישה מלווים.



זהו הדור השלישי של סורנטו, שעלה על הכבישים ב–2002. דור שמתאפיין במיוחד במתיחת פנים קלה, אבל גם במנוע חדש שהגיע אלינו. מנוע בנזין בנפח 3,500 סמ"ק בעל שישה צילינדרים.



את המנוע הנ"ל הוצאנו לסיבוב היכרות, לא לפני שעברנו על השפצורים של מתיחת הפנים האחרונה. ובכן, לסורנטו שינו את הפגושים, הקדמי והאחורי, ואת הפנסים הראשיים. הפנסים האחוריים מצוידים בתאורת לד. בפנים עשו רמונט להגה וללוח המחוונים.



מחירון. צילום: יח"צ
מחירון. צילום: יח"צ



לקחתי את דגם הפרימיום היוקרתי. אז בפנים נהניתי ממושבים בעלי ריפודי עור בשני גוונים, מושבים מחוממים היטב לימי חורף קרים ונוחים במיוחד. חייב להודות, פנים הרכב מרווח וידידותי, גם בשורה השנייה. לעומת זאת, אם אתם צריכים לאכלס את השורה השלישית, המתקפלת, תשלחו לשם את הקטנים והזעירים שבמשפחה. הם אומנם בקושי יזכו ליהנות מיופיה של הדרך, בגלל גישה לחלון צר ממדים, אבל לפחות ייהנו מפתחי מיזוג ולא ייחנקו.



למרות התחרות, בקיה לא השתגעו על תחכום יתר, שבאמצעותו לעתים יצרניות מנסות למשוך לקוחות ברכבים שתג מחירם חצה את רבע מיליון השקלים. אתם יודעים איך זה, לפעמים פירוטכניקה היא שיטה לחפות על אפרוריות בביצועים. בסורנטו לוח המחוונים, מסך המולטימדיה המקורי, הנתמך בעברית והשליטה במיזוג הם קלים לתפעול. גם מי שלא בא מתחום ההיי–טק, כמוני, יצליח להשתלט בכבוד על ההיצע.



כמו שאמרתי, זהו רכב נושא נוסעים קלאסי. מרווח, מפנק, מושלם לחופשות משפחתיות וירידה קלה לשטח כדי לראות את זרימת הנחלים - לא יותר. אומנם ההנעה הכפולה כאן היא קבועה, אבל מרווח הגחון הוא יחסית צנוע, 18.5 ס"מ בלבד.



אם בכל זאת החלטתם לנצל את מזג האוויר החורפי של סוף השבוע ולצאת לטייל, אז לארבעה נוסעים יהיה המון מקום, כולל לציוד מחנאות. כשהשורה השלישית מקופלת, תוכלו להעמיס בסורנטו 1,077 ליטרים. אם תנצלו את מלוא מקומות הישיבה, תיאלצו להסתפק ב–320 ליטרים, תא אחסון של ג'יפון.



נוכחות מרשימה. צילום: יח"צ
נוכחות מרשימה. צילום: יח"צ



נחזור למנוע, לשם זאת התכנסנו. בקיה התגאו במנוע הבנזין החזק שייבאו, והוא מצטרף להיצע שכולל כבר מנוע בנזין בנפח 2,400 סמ"ק או דיזל בנפח 2,200 סמ"ק. ההבדל בין מחיר הבסיס של מנוע הבנזין הצנוע לעוצמתי שהגיע עכשיו הוא לא קטן - 80 אלף שקל. אבל אין ספק שהמצטרף החדש עושה את העבודה. מדובר בבלוק בן 3,500 סמ"ק, שישה צילינדרים, הנעה כפולה קבועה. מנוע שיודע להפיק מעצמו 277 כוחות סוס ומשודכת אליו תיבה אוטומטית בעלת שמונה הילוכים. בקיה מספרים שהתיבה כוללת 143 טכנולוגיות שהם רשמו רק עכשיו כפטנט.



התיבה מציעה מצבי נהיגה חסכוניים (יחסית, כמובן) כמו הקומפורט והאקו, מצב ספורט יותר מאתגר, ובנוסף מצב סמארט שמתיימר להתאים את עצמו לאופי הנהיגה של הנהג בהתאם לתנאי הכביש.



אני יכול להגיד שכבר בפתיחה אפשר היה להרגיש את עוצמת הסורנטו. העברת ההילוכים הייתה חלקה וכמעט ולא מורגשת, הרעש מתחת למכסה המנוע לא מגיע בווליום כבד ומאיים, והנתונים הם בהחלט מרשימים. הרכב מסוגל להגיע מ–0 ל–100 קמ"ש תוך 7.8 שניות, והמהירות המקסימלית היא 210 קמ"ש.



הרכב שייט לו בין הטיפות הגדולות שירדו מהשמיים, קיפץ מעל בורות שהחורף הכין לנו. אחיזת הכביש שלו אמינה, ומערכת המתלים טובה - קפיצי סליל ומוט מייצב מלפנים ומאחור - וידעה לגהץ היטב את המהמורות שעמדו בפנינו.



זה רכב שבקורות חייו נכתב שנועד לפנק. שב בשקט, אל תתאמץ יותר מדי. מכירים את משפחת טורטל מ"ארץ נהדרת"? בדיוק זה. גדול, מפואר, בעל


נוכחות מרשימה.



סורנטו מגיע ממשפחת קיה הפופולרית, אבל יש לו כאמור לא מעט מתחרים על מדף רכבי הפנאי–שטח הגדולים. היתרון שלו על חלק גדול מהם מתבטא בחבילת הבטיחות שהוא מביא כנדוניה. סורנטו זוכה ברמת האבזור הבטיחותי לדרגה 7, כמעט הכי בכירה. יש לו בהיצע בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית, התרעת התנגשות קדמית וגם מערכת סיוע אקטיבית לשמירת נתיב הנסיעה - כזו שמחזירה את ההגה למסלול במקרה שאיבדתם ריכוז. ברכבים המשפחתיים האלה הבטיחות היא אחד הנושאים הראשונים שמתעכבים עליהם.



מבט מבפנים. צילום: יח"צ
מבט מבפנים. צילום: יח"צ



הנתון הפחות מלהיב הוא בתחום השמירה על הסביבה. עזבו את הדרגה - 15 בזיהום האוויר. ברור שעם הכוח שהוא מציע והגודל שהוא מחזיק, אין ציפייה להרבה יותר, אבל גם בתחום צריכת הדלק הנציג של קיה לא מפנק את בעליו. הנתון הרשמי בנסיעה עירונית הוא ליטר על כל 6.9 ק"מ.



אז אם אתם אנשי גרינפיס, כנראה שהרכב הזה לא מיועד לכם. אבל אם אתם בעלי משפחה, אנשי מושב אמידים, טורטלים כאלה, זה בדיוק הרכב בשבילכם. גדול, נוכח, מפנק והעיקר שומר על התא המשפחתי במיומנות של מאבטח.



גלגלים רזרביים


קצת ספורט מוטורי לא יזיק. ביום שבת האחרון נערכה במסלול המרוצים בפצאל שבבקעת הירדן ליגת קאדילק לנהגים חובבים ברכבים ממותגים המורשים לנהיגה גם בכבישים. הליגה הוקמה בין היתר על ידי הנהג ומדריך המרוצים לאון טאובס, חברת ספארקו ישראל לנהיגת מרוצים וכמובן מותג היוקרה קאדילק.



בקטגוריה למכוניות עם מנועים מקוריים לא מוגדשים עד 220 כ"ס או מנועים בנפח 1,800 סמ"ק מוגדשים ניצח גידי קרונין עם פיג'ו 208 GTI. בקטגוריה של רכבי־על ניצח שלומי שביב עם מכונית פורשה GT3. ובקטגוריה למכוניות עם מנועים מקוריים והנעה כפולה עם דיפרנציאל נעול–ממוחשב ניצח גיא אמודי שנהג בב.מ.וו M2.



לרגל חגיגות ה–70 (ממש כמו מדינת ישראל), לנד–רובר תוציא סדרה מוגבלת של הג'יפ האייקוני דיפנדר. מדובר בסדרה מוגבלת מאוד של 150 כלים ממותגים שיכללו מנוע מפלצתי בנפח 5,000 סמ"ק, 8 צילינדרים, המפיק 405 כ"ס.



אנחנו אומנם לקראת סוף חודש ינואר, אבל ממשיכים להגיע למערכת ספיחי סיכום שנת 2017. קונצרן PSA, שמחזיק בין היתר בפיג'ו, סיטרואן ואופל, דיווח שמכר בשנה החולפת 3.63 מיליון רכבים ברחבי העולם. זו השנה הרביעית ברציפות שהקונצרן רושם עלייה במכירות.