במקום יבואני סיאט הייתי מתחיל לבדוק בבקרים מתחת לרכב, אפילו שוקל אבטחה כבדה, לפחות עד יעבור זעם. כבר לא מדובר באיזו פירמה קטנה שמשתרכת לה מאחור עם מכוניות צעצוע אלא בכוח רציני בשוק. ב–2017 סוף–סוף סיאט נכנסה לרשימת עשר היצרניות המוכרות בישראל, וכדאי שיפנימו שמדובר רק בהתחלה. 2018 עשויה להיות השנה של סיאט ארונה, הקרוס–אובר העירוני הדנדש. תתכוננו לראות אותו הרבה פעמים לצדכם על הכביש, ומי יודע, אולי אפילו אתם תנהגו באחד כזה. העדר קורא לכם. 
 
זהו רכב שלפחות כרגע, בשנייה זו ממש, גם אני שוקל ברצינות לקנות, כי במחיר למשתכן מקבלים בית טוב. כמו האיביזה ששברה את השוק עם מכונית נפלאה במחיר מרשים, גם ארונה עושה את זה לרכבי הפנאי הקומפקטיים. המחיר הוא 110 אלף שקל, זול מפיג'ו 2008 וניסאן ג'וק, המתחרים הישירים. ותאמינו לי, מידע אישי, הוא שווה לא פחות.
מדובר ברכב מדליק וצעיר. לקחתי אותו בבי–קולור, זאת אומרת גוף בצבע אפור וגג בצבע כתום. הנה כבר סיבה טובה לכך שהעוברים והשבים יסובבו את ראשיהם כשתעברו ברחוב הראשי. מדובר, למעשה, באיביזה על עקבים. רכב מוגבה, פגוש שרירי, גריל בצורת טרפז. קרוס–אובר שיש לו נוכחות בימתית אף על פי שהוא בסך הכל באורך 414 ס"מ. זה גם מה שטוב בו: מתאים לאנשי העיר.
 

אבל מה שיותר נוצץ הוא התוספות. כבר נתקלתי ברכבים שבסכומים האלה השאירו אותי עם פרומו והבטחה שבפעם הבאה, אם אחסוך, אוכל לקבל הרבה יותר. בארונה ההנעה היא בעזרת כפתור, אין מפתח, שזה כבר שדרוג יוקרתי. תיכנסו פנימה, אז נכון שלפעמים הפלסטיקה היא לא הכי איכותית, בכל זאת ענייני עלות ומחיר, אבל יש מסך מולטימדיה נאה בגודל 8 אינץ' עשיר במידע ובקרת אקלים מפוצלת.


סיאט ארונה. צילום: יח"צ
סיאט ארונה. צילום: יח"צ

 
אני יושב בפנים ומרווח לי. סביבת הנהג מפנקת. מאחור שני נוסעים יוכלו לשבת בנוחות. לגבי שותף שלישי, אל תטרחו. הדגשנו, זהו רכב אורבני, מיועד למשפחות קטנות. ועדיין, תא המטען הוא בגודל 400 ליטר, מהגדולים בקטגוריה. אבל הרבה יותר חשוב מהגאדג'טים, ארונה מציג מערכת בטיחות מתקדמת: ציון 6 באבזור הבטיחותי, וזה לא עניין של מה בכך. עד לא מזמן, בשביל ציון כזה הייתם צריכים לפתוח את הכיס ולשלם. פה יש, בין היתר, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על הולכי רגל, מערכת ניטור מרחק מלפנים שבמקרה הצורך תבלום לפני התנגשות.
 
ארונה נכנס לסגמנט שבשלוש השנים האחרונות צמח ב–36%. יש בו בעלי בית של סוזוקי ששולטים ביד רמה וגם נציג דאצ'יה, הסנדרו, שעם מחיר שמתחיל ב–76 אלף שקל הצליח למכור יותר מ–1,500 רכבים ב–2017. ארונה הוא לא רק רכב שמפנק בתוספות שלו אלא גם מתגאה ביכולותיו המוטוריות. הוא מגיע לכאן עם שני מנועים: 1,000 סמ"ק בגרסה אוטומטית, 1,500 סמ"ק בגרסה ידנית. אני מכיר את הנהגים שמיד נבהלים מה–1,000 סמ"ק, שלוש בוכנות. פוחדים שבעליות הם יצטרכו לרדת ולדחוף. לא מוכנים יותר להסתכן עם מכוניות צעצוע, הספיקו להם הימים המתישים בצבא.
 
אבל מנועי ה–1,000 סמ"ק של סיאט הם מנועי TSI. צנועים וקומפקטיים אבל יודעים לנפק 115 כ"ס. יש להם מומנט של 20.3 קג"מ כבר ב–2,000 סל"ד. תרגישו אפילו את הבעיטה בגב כשתצאו מהרמזור לדרך, ולא תפגרו הרחק מאחור. ארונה מגיע מ–0 ל–100 קמ"ש תוך עשר שניות. איך הוא עולה הרים? בקלות. יש לו אחיזת כביש אמיצה בסיבובים, היגוי מדויק. עובד על תיבה אוטומטית כפולת מצמד בת שבעה הילוכים שמספקת העברות חלקות. הוא לא נותן לדרך לאמלל אתכם.
 
 מה שכן, בעיר, כשהתנהלנו בכבישים המשובשים שהחורף יצר, אפשר היה להרגיש את מפגעי הדרך. יש לארונה יכולת ספיגה בינונית של הבורות והסדקים. בכביש המהיר, כשהגברנו מהירות, הרכב כבר התעלם מהמכשולים, לא העסיק את הישבן בשאלות מיותרות. אני אומר לכם, כאחד ששוקל לקנות ארונה: ניסיתי להתקיל אותו בשאלות קשות. חייב למצוא פגמים לפני שאני מציג את המועמד בארוחת הערב המשפחתית. המחיר? ידידותי. יפה? מאוד. נוח? בהחלט. תא המטען? 400 ליטר. מרווח הגחון? 19 ס"מ, מסתבר שאפילו לשבילי טיולים הוא יכול לרדת (לא שטח. אני חוזר, לא שטח). הנה הוא ענה על רוב השאלות.

סיאט ארונה. צילום: יח"צ
סיאט ארונה. צילום: יח"צ

 
חכו, מה עם צריכת הדלק? שאלה מעניינת ומרכזית מבחינת הנהג החסכן. סיימנו יום מבחן בנתון של ליטר בנזין על כל 15 ק"מ. לא מדובר בסיפורי יצרן שמנסים לשדרג את הרשימות אלא במחשב הדרך. לא רק זה, אני תמיד עובר ברכבים על נתוני דרגת זיהום האוויר. ארונה כובש את דרגה 4, הצבועה בירוק כהה. גם חסכן, גם שומר על הסביבה. כמעט מושלם.
 
נהגתי בגרסת הבסיס של ארונה, שהיא זולה, כפי שסיכמנו, אבל ישנה רמת גימור FR שמייקרת את הרכב ב–6,000 שקל ומוסיפה לדאווין מושבי ספורט אלקנטרה, מערכת שמע יוקרתית, חישוקי 18 אינץ'. זה לא נשמע כמדע בדיוני שארונה יכבוש את השוק כמו הלהיטים שעוברים כאש בשדה קוצים ועפים מהמדף.
 
בתחזיות של סיאט ל–2018, הם צופים שאיביזה וארונה יהיו עמודי האש שבראש המחנה, יסחבו את המותג קדימה. יש לי הרגשה שהם צודקים, מדובר באופציה רצינית ללהיט, ממש כמו שחקני כדורגל בקבוצת הנוער שמשוכנעים שעם קצת מאמץ הם יגיעו רחוק. כעת ההתלבטות היא אם להצטרף לעדר המתארגן או לשבור את ההגה ולנהוג שוב נגד הזרם. 

 
גלגלים רזרביים

יגואר השיקה השבוע את ה–E–PACE, רכב הפנאי הקומפקטי והספורטיבי שלה. זו הפעם הראשונה שבה יגואר נכנסת לסגמנט. מחיר ההשקה הוא 295 אלף שקל. במונחים שלה מדובר במחיר מבצע, והכוונה היא להגיע לקהל לקוחות חדש, זה שרוצה להרגיש פרימיום אבל במחיר יחסית סביר. מדובר בג'יפון טוב מראה, בעל הנעה כפולה קבועה. מנוע בנפח 2,000 סמ"ק שיודע להפיק מעצמו 250 כ"ס בעזרת תיבה אוטומטית בעלת תשעה הילוכים. הרכב יעשה את הדרך מעצירה למהירות של 100 קמ"ש תוך שבע שניות. למי שמתעניין, יש תא מטען גדול עם אפשרות לאחסן 577 ליטר.
 
קרסו מוטורס מקימה מרכז שירות ומכירה ענק באזור התעשייה החדש בראשון לציון, סמוך לאיקאה, שמטרתו לשרת את בעלי רנו, ניסאן, דאצ'יה ואינפיניטי באזור גוש דן. המרכז ישתרע על פני שטח של 44 אלף מ"ר. עלות הפרויקט היא כ–170 מיליון שקל, והוא אמור להסתיים בסוף שנת 2019. אם אתם נופשים בצרפת, תדעו כי בית המכירות ארטקוריאל יקיים בפריז (10–9 בפברואר) מכירה פומבית לרכבי אספנות. במוקד: פרארי P275, זו שניצחה את מרוץ לה מאן ב–1964. ב–2016 מכר בית המכירות הצרפתי פרארי סקגליאטי S־355 בסכום שעבר את ה–35 מיליון יורו.