לכאורה מדובר בשידוך שקצת קשה לעכל: סקודה אוקטביה מעורבבת עם מכונית ספורט אימתנית. כן, אותו רכב מהוגן, שמרני אפשר לומר, שאתם רגילים לראות בכבישי ארצנו, רק עם טוויסט רציני בעלילה. הכבשה השחורה של השבט, בכך אין כמעט ספק. בדור הקודם של אוקטביה RS נמכרו יותר מ–200 רכבים בישראל. מעניין אותי להכיר את בעליהם. מי לקח על עצמו את המשימה? מצד אחד, זו עדיין אותה מכונית משפחתית, מרווחת, בעלת תא מטען ענק של 590 ליטרים. מצד שני, כשתלחצו על דוושת הגז תבקשו במקביל מהילדים שיושבים מאחור לעצום עיניים. יש כאן עסק עם רכבת הרים.
 
המפגש הזה מאוד מטעה. אלה שלא ממש מכירים את הניואנסים יתקשו להבדיל בין האוקטביה הרגילה לדגם הספורטיבי. רק כשמתקרבים מתחילים לראות את השוני. ל–RS יש ספוילר על דלת תא המטען, יש לה שני אגזוזים רציניים, גריל קדמי בצבע שחור קרבי ועליו הלוגו RS. וכמובן ג'נטים מרהיבים בגודל 19 אינץ' שמהם בולטים, באדום בוהק, הקליפרים של הבולמים. הכי ספורט ודאווין שיש. 
 
ועדיין, אל תקפצו מהתרגשות. זו לא הונדה סיוויק טייפ R הספורטיבית הסופר–קולית, שהיא בעלת אופי שונה לחלוטין מהסיוויק העממית. כאן השינוי פחות דרמטי. מדובר באוקטביה שבא לה קצת להשתגע. ואכן, כשתיכנסו פנימה, האופי הספורטיבי של ה–RS כבר יהיה הרבה יותר נוכח מול העיניים. זה מגיע ממושבי האלקנטרה, דרך הגוון הכהה המכה בעיניים, ההגה הקטום, לוח המחוונים שעבר שינוי, כיסויי העור למוט ההילוכים, וכלה במנופים בצדי ההגה להעברת ההילוכים. תשכחו מגברת אוקטביה שכרגע חלפה על פניכם מחופשת למונית. האוקטביה הזו מציגה יכולות נהיגה מרשימות. ובין לבין מסוגלת לקחת את הילדים לחוג ציור במתנ"ס. זהו, נפל האסימון, מדובר ברכב דו–שימושי.

 אוקטביה RS. צילום:יח"צ
אוקטביה RS. צילום:יח"צ

 

מתחת למכסה מתחבא מנוע TSI, בנפח 2,000 סמ"ק, ארבעה צילינדרים. שידכו אותו לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים רטובים, ששולטת על שבעה הילוכים. לעומת הגרסה הקודמת של ה–RS, הרכב הזה מצויד ב–245 כ"ס, 25 יותר מהדור היוצא. אז נכון שמבחינת זריזות אין כאן הבדלים גדולים (6.6 שניות מ–0 ל–100 קמ"ש), אבל מדובר ברכב שיש לו הרבה מאוד כוח. כבר ב–1,600 סל"ד הוא מגיע לשיא המומנט. תרגישו היטב את הקיק החזק בישבן, את היציאה מהמקום. אז הממלכתיים שבינינו יבינו שהם התעסקו עם האוקטביה הלא נכונה.
 
בשבת האחרונה, כשכולם יצאו החוצה כדי להרגיש את השמש האביבית ולראות את הפריחה המדהימה של טרום חג הפסח, היה קשה למצוא עבור הנציגה הצ'כית כביש פנוי להציג את יכולותיה. אבל בכל זאת איתרנו אחד כזה, בשולי חבל לכיש. לאוקטביה יש מסך מולטימדיה שהוא אחד החביבים עלי בשוק. גודלו 8 אינץ', הוא ברור וקל לתפעול, ועל גביו גם ניתן לברור את מצבי הנהיגה. כאן יש אפשרות לחמישה מצבים: חסכוני, רגיל, נוח, ספורטיבי ואחד לפי התאמה אישית. זאת אומרת, הבורר יכייל לכם את המנוע, תפקוד ההגה, נוחות המתלים. לא מדובר בעוד גימיק. 
 
באוקטביה הנ"ל יש מערכת מתלים אדפטיבית שאכן עושה את העבודה. אין מצב שלא תרגישו בהבדלים, בין מצב נהיגה לחברו. במצב נוח אכן תחושו היטב את שיכוך המהמורות, הרכב ידלג מעליהן ביעילות. במצב ספורט הדרך תקפץ לכם, תאתגר, הסאונד של האגזוז ייכנס לתא הנוסעים, אף על פי שחייבים לציין שברכב הזה בידוד הרעשים עובד. כמו שאמרנו, הוא לא רק מיועד לנהג שודים מתקדם אלא גם לבני משפחתו.
 
אבל אנחנו מדברים כרגע על הנהג, סולו, בכביש אי־שם בדרום הארץ. יום שמש חמים שרק דרבן להפוך את הרכב הזה לאגרסיבי. בדור הנוכחי של הסקודה הרכיבו דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרו–מכני. הוא מתאים בדיוק לנהיגה ספורטיבית, מאפשר נהיגה יותר מדויקת ומשוחררת. הסקודה מתגלה כיעילה במיוחד כשמפגישים אותה עם הכבישים המתעקלים. אז היא מדגישה את אחיזת הכביש האיתנה. מדובר במכונית זריזה המצייתת לפקודות ההגה הרגיש.
 
אין ספק שה–RS מהנה ונוגעת בכל הנימים הנכונים, אבל כמעט שכחנו שאנחנו נמצאים באוקטביה, וגם לשמרנות יש לפעמים יתרונות משמעותיים. בדומה לרכב המוכר, גם כאן בפנים מאוד מרווח ולא קלסטרופובי כמו בלא מעט רכבים שמתיימרים לשדר ספורטיביות. מאחור שני נוסעים יוכלו להתאכסן בנוחות ולזכות בפתחי מיזוג משלהם.

אוקטביה RS. צילום:יח"צ
אוקטביה RS. צילום:יח"צ

 
אוקטביה RS, כפי שהבנתם, היא לא רכב עממי. השפצורים שעברה העלו את מחירה ל–220 אלף שקל. זה כמובן מתבטא גם בפינוקים כמו גג שמש חשמלי, מושבי ספורט, חלונות אחוריים כהים. וכמו ברכבי סקודה, גם פה יש דגש על הצד הבטיחותי. הרי כבר נפגשנו לא פעם עם מכוניות ספורט שעשו טובה והוסיפו חגורות בטיחות כדי לסמן וי על הסעיף. לרוב לא בא להן להיות מרובעות כמו הקונבנציונליות המוכרות.
 
לזכותה של ה–RS ייאמר כי היא זוכה בציון 7 הגבוה ברמת האבזור הבטיחותי. יש לה שבע כריות אוויר, בקרת סטייה אקטיבית מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטונומית בשעת חירום. סיימנו סיבוב של כמעט 300 ק"מ עם צריכה של ליטר על כל 10.6 ק"מ. וצריך לזכור שחלק גדול מהזמן העברנו עם לחיצה חזקה על הדוושה.
 
התחלתי את היום די סקפטי. השילוב בין אוקטביה למכונית ספורט לא ממש נכנס לי למשבצת הנכונה. אבל אחרי הבילוי המשותף אפשר היה להבין על מה הצעקה. מצד אחד, זו מכונית שיכולה לשמש משפחה ביומיום (אולי הייתי מוסיף קצת צבעים בהירים לתא הנוסעים, בכל זאת יש ילדים באוטו). מצד שני, כשכולם הולכים לישון, אפשר לצאת איתה לכביש צדדי ולשחרר את הקריזה במינונים נדיבים. אומנם 220 אלף שקל הם תג מחיר עצבני, אבל תירגעו: סידרנו שתי מכוניות בכרטיס אחד. עסקה טובה למי שמסוגל להרשות לעצמו. 


גלגלים רזרביים
MG פותחת במכירת ה–ZS, הקרוס–אובר הראשון שלה (בצילום למטה). המחיר אטרקטיבי: 100 אלף שקל. הרכב יגיע עם מנוע בנזין בנפח 1,000 סמ"ק, מוגדש טורבו, ויספק 111 כ"ס בעזרת תיבה אוטומטית בת שישה הילוכים. על פי נתוני היצרן, הרכב יגיע מ–0 ל–100 קמ"ש בתוך 12.3 שניות. מהירותו המרבית היא 180 קמ"ש, וצריכת הדלק בנסיעה משולבת היא 15.9 ק"מ לליטר בנזין. תא המטען מכיל 448 ליטר.
הנה ידיעה שימושית: מרכז הסליקה של חברות הביטוח משיק קמפיין הקורא לקוני רכבים משומשים לקבל מידע לגבי המועמד שלהם. המאגר שנמצא באתר www.slika–ins.co.il יספק מידע על הכיסוי הביטוחי ותביעות בגין תאונות שכלי הרכב עברו בשבע השנים האחרונות, כפי שדווח למאגר על ידי חברות הביטוח.
 
בעלות של 10 שקלים, לפי מספר הרישוי של הרכב, תדעו אם הוא עבר תאונה, מה היה הנזק ואם נרשמה ירידת ערך. בגלל צנעת הפרט, את המידע יוכל לקבל רק בעל הרכב, והוא יעבירו אליכם. אם אין לו מה להסתיר, כנראה שלא אמורה להיות בעיה. אוויס זכתה במכרז של מינהל הרכש במשרד הביטחון ותספק כ–1,500 רכבים היברידיים מסוג יונדאי איוניק אינספייר לקציני צה"ל בדרגת סגן אלוף.