מכירים את אנשי הרפואה הנוכחים בניתוח, אלה שהמנתח הראשי אומר להם בלחישה "אזמל" והם מיד מתנדבים להגיש? תכירו את שברולט אקווינוקס. לא בדיוק תלטפו אותו כל בוקר בחניה, לא תשוויצו בו בסיבוב דאווין בקפה שבכיכר המדינה, אבל אין בקשה שהוא לא יספק לה מענה.



תא מטען? ענק שבענקים. שקעי USB? שישה. מיזוג? יש פתח גם ליושבים מאחור. אם נזרקתם מהבית בבעיטה, הוא יתנדב לארח לכם לחברה וגם יקריא סיפור לפני השינה.



זהו הדור השלישי של האקווינוקס, רכב SUV גדול ממדים, שנבנה במקור לשוק האמריקאי, שם אוהבים הכל בענק, שיהיה נוח ולא פחות מסיבי מהמפלצת של השכנים. הדורות הקודמים של האקווינוקס לא בדיוק התאימו לצרכים של יבשת אירופה, שם גדלים עצומים מאיימים על רוב הנהגים. לכן הדור הנ"ל קוצר ב–12 ס"מ והיום אורכו 465 ס"מ. זה טוב ליהודים? במקרה שלנו כן, כי ההרגשה היא שזה יותר ג'יפ מאשר משאית.



בכלל, המראה של האקווינוקס שודרג והפך ליותר מודרני וספורטיבי. החזית אגרסיבית, האחוריים מזכירים לי גב של רכב לוויות כמו בסרטי מאפיה, אבל יכול להיות שזה רק אני. החלק האחורי מעניק את כל מה שהמשפחה הישראלית חולמת עליו בלילות: תא מטען שאפשר להכניס בו קניות של חודש אצל רמי לוי או חצי בית בדרך לקמפינג. מדובר ב–846 ליטרים. במקרה של קיפול המושב האחורי אפשר להגיע לתא בעומק 1,798 ליטרים. לא, תודה, אנחנו לא נזדקק להובלה מאיקאה.



האקווינוקס רואה את עצמו מתחרה ברכבים כמו מאזדה CX–5 או יונדאי טוסון הפופולרי - והוא אכן חומר למחשבה, במיוחד בגלל המחיר התחרותי. 150 אלף שקל לגרסת הבסיס, 160 אלף לגרסת ה–LT המשודרגת.



בקטגוריה הזו הוא צריך לשכנע במיוחד בעלי משפחות ולא נהגי קיצון או חבר'ה מקשישים שעוברים משבר גיל ומנסים בכוח להיות מגניבים. הרכב מכוון למשפחה שבשבתות יוצאת לטיול, באמצע השבוע נוסעת לעבודה ואחרי הצהריים אוספת מהחוג לבלט. הוא מיועד לה, ויש לו כל מיני תכונות קטנות שנועדו למשוך את העין.



כשראיתי אותו, דפקתי את הראש. זה בדיוק מה שהייתי צריך. לאקווינוקס יש כפתור בדלת הנהג שבעזרתו אפשר לכוון את הגובה שבו תיפתח דלת המטען. מדובר בצעד גאוני, לא פחות. אני, למשל, חונה לעתים בחניון שהתקרה שלו נמוכה. לפעמים אני לא שם לב ודלת הבגאז' נפתחת בבת אחת ופוגעת בתקרה. הלב נחמץ בגלל שריטה מיותרת, והטריק הזה מיועד למנוע מפח נפש.



שברולט אקווינוקס. צילום: יח"צ
שברולט אקווינוקס. צילום: יח"צ



עוד שדרוג מקורי מבית היוצר של ג'נרל מוטורס: בשנים האחרונות אנחנו עדים למקרים טרגיים שבהם נשכחים פעוטות במושב האחורי. כבר הומצאו לא מעט פטנטים בתחום. כאן, בשברולט, אומנם אין חיישני משקל משוכללים, אבל בכל פעם שהדלת האחורית נפתחת לפני הנסיעה הרכב זוכר זאת, ובסיום, עם הדממת המנוע, הוא מזכיר צפצופית וויזואלית לבדוק שלא השארתם את הקטן מאחור. אני רואה משפחות צעירות שמסמנות ברגע זה וי.



אמרנו לכם שמדובר בסייען, משת"פ ופחות פרטנר לגנוב איתו סוסים. להפך, נראה שאם תלחצו יותר מדי על דוושת הגז ותזרקו את הזנב בסיבובים הוא יזמזם בעצמו לתחנת המשטרה, יתריע על כוננות פושטק.



הרכב הזה מקל על החיים. כמו שאמרנו, הוא מחזיק ברשותו שישה שקעי USB, כדי שלאף אחד מהנוסעים לא תתרוקן חלילה הסוללה בטלפון הנייד. יש לו גם שקע חשמל, אמיתי. אומנם זקוקים כאן למתאם, משום שהוא מכוון לרשת האמריקאית, אבל בקלות אפשר לחבר לפטופ או מכשיר חשמלי אחר ולעבוד במהלך הנסיעה.



באקווינוקס קיימת אפשרות להתניע מרחוק את הרכב ובמקביל להפעיל את המיזוג. זה שימושי במיוחד בימים החמים האלה שבהם סיוט להיכנס לרכב לוהט.



זהו, סיימת לחפור? אפשר להתחיל לנסוע? רגע, שדרוג אחרון באמת. ברכב מותקנת מערכת שתפקידה לקלוט רעשים שמופקים בתא הנוסעים ולשדר דרך רמקולים קטנים תדר הפוך, שינטרל את הרחש המפריע. אין למערכת הזו קשר למערכת השמע. בגלל כל השכלולים האלה, פנטזתי על איזה אולפן הקלטות אטום, אבל לצערי לא הבחנתי בשינוי משמעותי לעומת רכב אחר. יכול להיות שהאוזניים, בגלל הגיל המתקדם, כבר לא מה שהיו.



בשעה טובה נכנסנו לרכב. כמו שאמרנו, מבחינת נוחות ומרחב קשה למצוא לו מתחרים. מקום לרגליים, לידיים, לראש, לא מעט בזכות בסיס גלגלים נדיב, 272 ס"מ. גם המושבים נוחים, וזווית הישיבה גבוהה.



אז נכון שברגע שמתרווחים אפשר להבחין שאולי הפלסטיקה מסביב לא הכי מפוארת, ורמת הגימור די בסיסית, אבל בואו נזכור: המחיר כאן הוא עממי. וכשמדובר בנהיגה, הרכב הזה עושה את העבודה, אפילו ביעילות רבה.



בשברולט הבינו שהם פונים לקהל אחר, ולכן במקביל לצמצום האורך הם שינו את גודל המנוע: צנוע יותר, יעיל וגם חסכוני יחסית לספינות. את מקומו של המנוע הענק בנפח 2,400 סמ"ק, שהיה בדור הקודם, ממלא כיום ביעילות אחד בנפח 1,500 סמ"ק טורבו, ארבעה צילינדרים, זהה למנוע שמוצב בשברולט מאליבו, רק עם כיול אחר. משודכת אליו תיבה אוטומטית בת שישה הילוכים.



אין כמעט סיכוי שתראו איזה נהג אקווינוקס קורע את הכביש. אם תבחינו באחד כזה, ייתכן מאוד שהרכב גנוב. אבל המכונית הזו יודעת לתגמל גם את מי שרוצה לחגוג. היא מגיעה מ–0 ל–100 קמ"ש תוך 9.1 שניות, ואחיזת הכביש שלה טובה בהחלט. הנה עוד שאלה שהוא מצא לה תשובה.



אבל כמו שאמרנו, לא הכל מושלם. העברת הילוכים ידנית מתבצעת רק בכפתור על מוט ההילוכים. לא כזה גליק גדול. ודבר נוסף: מערכת הבטיחות כאן היא של מובילאיי אבל לא מקורית. אצל לא מעט מתחרים היום יש מערכת בטיחות אקטיבית שמתגאה בבלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב. כאן הדברים האלה לא קיימים, אף שמובילאיי בהחלט עומדת בתקן.



אקווינוקס נכנס לאחד הסגמנטים הלוהטים בשוק. הוא נמצא בקשר עין עם קיה ספורטאז' הסופר פופולרית ועם פיז'ו 3008, הרכב הצרפתי שלא הפסיק לזכות לאחרונה בפרסים יוקרתיים. לכן למרות כל הגאדג'טים, הרצון הטוב והשפע שהוא מציע למשפחה הממוצעת, הוא יזדקק להרבה יחסי ציבור כדי להיות מתחרה ראוי עם בשר.