לא יודע מי היה בסוף יותר עייף, אני או הסקודה קארוק. יום שהתחיל בחניון הנתיב המהיר של כביש 1 והסתיים לפנות ערב על חוף ימה של אילת. יותר מ–400 ק"מ של אספלט, שבילי שטח, ללא ספק חניכה מדוגמת לג'יפון החדש. צ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה, ידעה שאם היא רוצה להכניס עוד קרוס–אובר לשוק הרווי היא חייבת לעשות זאת בבום על–קולי. לכן שיירה ארוכה של ג'יפוני קארוק נעה באותו בוקר על הכביש, ונדגמו שניים משלושת המנועים שאיתם הרכב נוחת בישראל: 1,000 ו–1,500 סמ"ק, גיר אוטומטי.

סקודה היא יצרנית די שמרנית. הם לא יעופו שם על עצמם באיזה עיצוב מטורף ועתידני. מצד שני, אי אפשר ליפול איתם באמינות, איכות, בטיחות ונוחות. הם מביאים את כל החבילה במכה אחת.

את הבוקר פתחנו בסקודה קארוק שמתחת למכסה אירח מנוע בנפח 1,500 סמ"ק. מי שמכיר את הקודיאק, שנע על כבישי ארצנו ומרשה לעצמו להסיע שבעה נוסעים, בטח יזהה. כאן זה אותו דבר, רק ביותר קטן. ג'יפון קלאסי עם ישיבה מעט גבוהה וזוויות ראייה נוחות. האורך הוא 438 ס"מ, בסיס גלגלים 264 ס"מ, מה שמאפשר לארבעה נוסעים להתרווח בנוחות. בסקודה זה תמיד היה הדגש, כמו תא המטען, שתתקשו למצוא כמוהו בסגמנט. מי שחשוב לו גודל הבגאז' פשוט לא יכול ליפול כשמדובר ביצרנית הצ'כית. לפעמים נדמה שהם מוכנים לקצר את הנהג בכמה סנטימטרים, העיקר שתהיה להם אפשרות להעמיס עוד עשרה ליטרים מאחור.

הקארוק, כמיטב המסורת, מאפשר להכניס לתא 520 ליטרים, וזה כמובן לא כולל את כל הפינות הקטנות שניתן לדחוס בהן עוד. אם תקפלו את המושבים האחוריים תגיעו ל–1,609 ליטרים של אחסון. זו סקודה ואני יודע שיש עדיין אנשים שנרתעים מעט מהסטיגמה. צ'כיות, גוש מזרחי, אבל מי שמכיר יודע שהחסות של בעלי החברה, פולקסווגן, מקרבת את המוצר לסטייל היקי המדוגם. בפנים הרכב ניתן להבחין באיכות החומרים, בהתקנה הטובה. מסך המולטימדיה נוח לתפעול, כמו כל מערכות הרכב שלא מוציאות את החרדה הטכנופובית מהארון.

מחיר קארוק בעל מנוע בנפח 1,500 סמ"ק ותיבת הילוכים אוטומטית הוא 150 אלף שקל. הוא מסתכל בעיני מתחרים פופולריים כמו קיה ספורטאז' ופיג'ו 3008. אלה מנועי ה–TSI של פולקסווגן. הם אולי לא מפוצצים בנפח, אבל מאוד חזקים. בהמשך הבחינה מנוע ה–1,000 סמ"ק, שבעבר נהגים שמרו ממנו מרחק, הוכיח כוונות בהחלט רציניות. המנוע הבכיר של קארוק משגר לכביש 150 כ"ס. מניידת אותם תיבה אוטומטית כפולת מצמד בעלת שבעה הילוכים. אלה היו חילופים נעימים ולא עצבניים.

זהו רכב שמהר מאוד משייט לו במהירויות גבוהות. הוא בעל זינוק מרשים מהמקום, עובר תוך 8.6 שניות מ–0 ל–100 קמ"ש. יש לקארוק, בעל ההנעה הקדמית, מומנט של 25.4 קג"מ שאפשר להשיג כבר ב–1,500 סל"ד. כוח שזמין כל הזמן לפעולה אף על פי שלא ממש מומלץ להתפרע. קארוק הוא ג'יפון משפחתי קלאסי ופחות מיועד להוציא עצבי נהיגה. המתלים מכוילים על הצד הנוח של כדור הארץ. מכוונים במטרה להתגבר על מכשולים, פחות לתזז עם תנועות הגה עצבניות שיבחנו את אחיזת הכביש. לקארוק יש מערכת שבזמן נהיגת שיוט מנתקת שניים מארבעת הצילינדרים, בין היתר במטרה לחסוך בדלק.

יום מבחן כל כך אינטנסיבי הוא לא ממש מדד לבדיקת צריכה. גמענו ליטר על כל 11.5 ק"מ, אבל זה היה יום מאומץ. היצרן סבור שבתנאי מעבדה הקארוק יכול לצרוך ליטר בנזין על כל 18 ק"מ בנסיעה משולבת. לא רק דרך ארוכה עברנו באותו יום, גם מזג אוויר קיצוני. זו הייתה נהיגה באירוע רדוף רוחות ותחת שמיים קודרים. אין כמו לנהוג בנופי הנגב והערבה בימים כאלה. לגבי בידוד הרעשים: באותו יום אף מגן לא היה מסוגל להתמודד עם הרוח.

בירוחם החלפנו רכבים. עליתי לקארוק עם המנוע הצנוע יותר, 1,000 סמ"ק. קטן–קטן, אבל חתיכת ממזר. אחרי נסיעת כביש קצרה נכנסנו איתו למכתש הקטן. חתכנו לתוך השטח לכיוון עין סהרונים. שוב המראות הדרמטיים של המכתש ביום סגרירי היו מרהיבים. אומנם לא נכנסנו לדרכים מסובכות ולא נאלצנו להתמודד עם בולדרים מפחידים, אבל בשבילים הכבושים הקארוק אפילו לא מצמץ. הוא אפילו הצליח, תוך כדי גריסת אבנים, להסתדר עם עליות יותר מאתגרות. ג'יפון או לא ג'יפון?

חזרנו לכביש הראשי ומשם לערבה, בדרך הארוכה לאילת. שוב, מנועי ה–TSI אומנם קטנים מבחינת מספרים, אבל אסור לבטל אותם. הביצועים היו קצת פחות טובים ביחס לאח הגדול, ואולי היה צריך להתאמץ יותר, אבל שום דבר לא עצר את מנוע ה–1,000 סמ"ק מלהגיע בסוף היום לעיר הדרומית.

קצת נתונים: הקארוק עם המנוע 1,000 סמ"ק מוציא מעצמו 115 כ"ס. את מומנט השיא, 20.3 קג"מ, אפשר להשיג ב–2,000 סל"ד. הרכב יגיע מ–0 ל–100 קמ"ש תוך 10.7 שניות. מי שממש חושש מנפח המנוע הצנוע בטח ישים לב שפער המחירים בין הדגמים לא גדול ועומד על 10,000 שקל בלבד. הגרסה האוטומטית של מנוע ה–1,000 סמ"ק עולה 140 אלף שקל. גיר ידני - 130 אלף.

היתרונות של הקארוק יבואו לידי ביטוי לא רק במנועים, אלא גם בתוספות שאיתן הוא מופיע. כבר ברמת הגימור הבסיסית יש לו מה להציע, כמו מראות צד מתקפלות, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת ובלם יד חשמלי, שלא לדבר על הדגש הבטיחותי. כאן המערכות הן מקוריות ובסטנדרט גבוה. ברמת הגימור הבסיסית אפשר לקבל בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב שמתקנת היגוי, האטה ובלימה במקרה חירום, ובאותו יום הרכב אכן סייע לי. אפשר לקרוא לילד בשמו: האוטו כמעט נוסע לבד. כמעט, בבקשה לא להיכנס לשאננות.

קארוק יגיע לישראל גם עם מנוע דיזל בנפח 2,000 סמ"ק בעל הנעה כפולה, רק שביום של ההשקה הוא לא היה זמין למבחן. זה לא שינה הרבה את העובדה שבאותו ערב ישבתי באילת עם כוס קפה, עייף אבל מרוצה. סקודה נכנסה למרוץ הג'יפונים אחרי שהמתחרות כבר השיגו פור רציני ורכשו שם ומוניטין. אבל מדובר במותג שיש לו קבלות, יכולות ומוצר שמסוגל לספק הפתעות. 

גלגלים רזרביים

קבוצת קרסו מוטורס השיקה את הדור השני של הדאצ'יה דאסטר (בתמונה למטה). מדובר בהפתעה נעימה: המחיר ההתחלתי הוא 90 אלף שקל למנוע הבנזין (1,200 סמ"ק) בעל הגיר הידני, ו–105 אלף שקל למנוע הדיזל (1,500 סמ"ק) בעל הגיר האוטומטי. מדובר בשינוי גדול לעומת הגרסה הקודמת, גם חיצונית וגם פנימית. יותר מודרני ונוח, מתחרה רציני לכל ג'יפון. לדאסטר יש מרווח גחון של 21 ס"מ, כך שהוא גם יכול להשתכשך קצת בשבילי השטח.

"מאיר חברה למכוניות" החלה לשווק השבוע את וולוו XC40, זוכת פרס מכונית השנה באירופה בתערוכת הרכב שנערכה בז'נווה. מדובר בקרוס–אובר באורך 442 ס"מ עם מנוע בנפח 2,000 סמ"ק. הוא יגיע בגרסת הנעה קדמית או בגרסת הנעה כפולה ועם תיבת אוטומטית, פלנטארית, בעלת שמונה הילוכים. המחיר ההתחלתי: 240 אלף שקל

נבחרת פוינטר, עם צמד נהגי המרוץ רז הימן והלל סגל, משתתפת בימים אלה בראלי יוון, כחלק מסבב אליפות מזרח אירופה לראלי רייד ובאחה שכולל מרוצים ביוון, רומניה, בולגריה וטורקיה. בחג החנוכה יתקיים לראשונה מרוץ גם בישראל. בשנה שעברה זכה הצמד הישראלי באליפות בקטגוריית T1 ובמקום השני הכללי מבין 87 רכבים שהשתתפו.