מדי שנה עולות לכבישי ישראל כ-300 אלף מכוניות חדשות. המשמעות היא, שלרוב התפנתה כמות דומה של מכוניות משומשות, שחלקן במצב מצוין ויש להן עוד חיים ארוכים לפניהן. חברות הליסינג, כמו באדג'ט, מציעות מגוון עצום של מכוניות משומשות במצב מצוין, עם אחריות נרחבת ובמחיר שפוי.



ליסינג, רכישת רכב חדש או רכישת רכב משומש?


הנה חלפו להם שלוש השנים מאז שרכשתם את המכונית הקודמת שלכם, והגיע הזמן להחליף. בני הבית מתכנסים לסיעור מוחות כדי לבחור את הרכב הבא, ולא פחות חשוב, את הדרך בה תרכשו אותו. בשוק יש מגוון אפשרויות, העיתונים מלאים בפרסומים של יבואנים וחברות ליסינג, וביד 2 יש מודעות לעוד אלפי מכוניות שרק ממתינות שירכשו אותן.



בשוק הישראלי קיימות כמה חברות, כמו באדג'ט, המתמחות בליסינג והשכרה ומכירת רכבים מיד שנייה שחזרו בעיקר מליסינג והשכרה. כדי לקבל את ההחלטה המושכלת ביותר איזה מכונית כדאי לנו לבחור, ניסינו לברר את ההבדלים בין רכישת רכב יד שנייה מחברת ליסינג אל מול עסקת ליסינג פרטי.



"ששואלים אותי מה עדיף – ליסינג פרטי לרכב חדש, רכישת רכב חדש או רכישת רכב משומש אני תמיד אמליץ על האופציה השלישית – רכישת רכב משומש", אומר משנה למנכ"ל בבאדג'ט, ירון בר. "עסקת ליסינג פרטי הינה בבסיסה עסקת מימון, שבו הלקוח משלם מידי חודש תשלום חודשי הכולל את הרכב ולעיתים גם חבילות נוספות כגון ביטוחים, תחזוקה, שירות וכיו"ב. כיום בשוק ישנן שתי סוגי עסקאות ליסינג שההבדל ביניהן מתייחס לסוף התקופה – כאלה שהלקוח מתחייב לרכוש את הרכב וכאלה שהלקוח מחזיר את הרכב ללא שום התחייבות לרכישה או עסקת המשך. עסקת ליסינג פרטי לרכב חדש בהשוואה לרכישת רכב משומש, היא יקרה יותר ופחות טובה", הוא מוסיף.



אז מה בעצם הסיבות להמלצה? ההסבר הוא די פשוט. בבסיס, עלות העסקה. רכב משפחתי חדש עולה בממוצע סביב ה-120 אלף שקל. בעסקאות ליסינג פרטי נהוג לחלק את הרכישה ל- 3 חלקים: מקדמה, תשלום חודשי לתקופה ידועה ותשלום בסוף תקופה.


מעוניינים להתייעץ על רכישת רכב? מלאו את הפרטים מטה וסוכן רכב יחזור אליכם בהקדם:
בין אם בסוף העסקה קיימת התחייבות לרכישה או לא, העסקה מתומחרת כך שלפחות 50% מערך הרכב ישולם על ידי הלקוח עד למועד סיום העסקה, שבו יוכל להחליט אם להחזיר או לא.

"בחשבון פשוט", מסביר בר, "60 אלף שקל לתקופה של 3 שנים (שהיא התקופה השכיחה לעסקאות מסוג זה) ובהנחה ואין מקדמה בכלל, שווה ל- 1667 שקל לחודש, וזה עוד לפני הצמדה. 60 אלף שקל זהו מחיר ממוצע של רכב משומש משנתון 2015. לכן תומכי שיטת הליסינג הפרטי נוטים לשכנע לקוחות שעדיף להם לשלם את אותם 60 אלף שקל ולקבל כבר רכב חדש מאשר רכב משומש. מה שהם לא מספרים ללקוח זה שאת אותו התרגיל אפשר לבצע גם על רכב משומש – שכן אין שום סיבה שלקוח ישלם על רכב משומש 60 אלף שקל כאשר יש לו אפשרות לקבל הלוואה דומה, לשלם רק 50-60% מזה בתשלומים, בסוף התקופה לבצע טרייד אין ולחסוך כסף רב".
מפתחות לרכב
מפתחות לרכב

אחת הסיבות שאנשים חוששים לרכוש רכב משומש מליסינג הוא נושא התחזוקה. אבל מאז שנכנס חוק גילוי נאות, הרוכש יכול לקבל פרטים מדויקים על מצב הרכב ואיך הוא טופל. במקרים רבים, המידע יהיה רב יותר ומפורט בעת רכישת רכב יד שנייה.

"בעסקאות הליסינג הפרטי ישנו אחוז גדול מאוד של עסקאות שבו התחזוקה נעשית על ידי הלקוח הפרטי ולא חברת הליסינג", מסביר בר. "זהו מודל בעייתי היות והרכב אינו בבעלות הלקוח ומכאן שקיים חשש שלא יקפיד על ביצוע הטיפולים והתחזוקה כנדרש. הרי אם הוא זה שאמור לשלם את ההוצאות הללו מכיסו, מי קבע שלא ינסה לחסוך על גבה של חברת הליסינג? אז נכון שישנו הסכם מול הלקוח, אבל רכב שלא עובר תחזוקה קפדנית במהלך השנים, יגיע למצב ירוד שממנו קשה לחזור", מסביר בר, ומוסיף: "חברות הליסינג זיהו את הבעייתיות במודל וכיום מנסות להציע חבילות טיפולים ותחזוקה בהצלחה חלקית בלבד.

סיבה נוספת לרכוש רכב מחברת הליסינג, גם אם הוא משומש, היא האחריות שמקבלים מהחברה, מה שבהחלט נותן תחושת ביטחון ברכישה. "רוב הרכבים המשומשים נמכרים עם אחריות שנעה בין שנה לשלוש שנים שאינה נופלת מאחריות של יבואן ואף לעיתים עולה עליה", מסביר בר, "שכן בבאדג'ט לדוגמא ישנה אחריות שמקבלים רכב חלופי על כל תקלה. יבואנים לא מציעים שירות זה אלא רק לרכבי יוקרה בלבד. היות ועסקאות הליסינג הפרטי נשענות על אחריות היבואן, למעשה הלקוח לעיתים יקבל אחריות פחות טובה מאשר אחריות לרכב משומש".

יתרון חשוב נוסף ללקוחות שרוכשים רכב יד שנייה מחברת ליסינג הוא האפשרות למכור אחרי תקופה את הרכב חזרה לחברה, ולחסוך את ההתעסקות של מכירת הרכב – אם זה פרסום מודעה ותחזוקתה, ריצה למכוני בדיקה, משאים ומתנים מתישים וכד'. "בעסקת ליסינג פרטי שבו הלקוח מחויב לרכוש את הרכב בסוף התקופה ובמידה וירצה להתקדם לרכב חדש יותר, ייאלץ לבצע עסקת טרייד מול אותה חברת ליסינג, למעשה הוא לקוח שבוי ולרוב העסקה תתבצע לפי הכללים של עסקת הליסינג הפרטי. זה יכול להיות מוגבל לתקופה מינימלית ולק"מ. לעומת זאת, ברכישת רכב הלקוח רשאי לבצע עסקת טרייד מתי שירצה ועם כל צד ג' שירצה – הוא אינו מחויב לחברת הליסינג ממנה רכש את הרכב", בר מחדד.

ברכישת רכב יד שנייה מחברות ליסינג יש עוד יתרון אחד חשוב: המבחר. כשרוכשים מכונית חדשה (0 ק"מ) מחברת ליסינג, ההיצע מוגבל. חברות הליסינג עושות עסקאות עם היבואנים ומוכרות רק את הרכבים שמשתלם להם למכור, כך שההיצע נשלט בידי החברות. "ברכישת רכב יד שנייה מליסינג ההיצע לרוב הוא עצום, וניתן למצוא כמעט את כל המכוניות בשוק", מסביר בר, "לקוח שיגיע למגרש של רכבים משומשים ייחשף לשנתונים רבים של רכבים – החל מרכב חדש ועד רכבים בני 4-5 שנים. בנוסף, ישנם גם רכבי טרייד – אותם רכבים שהחברה רכשה מלקוחות פרטיים ומציעה אותם מחדש, שלמעשה מרחיבים את היצע הרכבים שהלקוח יכול לבחור מהם".

בנושא אפשרויות המימון, גם כאן יש יתרון לרכבים שנרכשים מחברות כמו באדג'ט. שמוליק בר חן, סמנכ"ל מכירות במימון ישיר, מסביר: "באופן עקרוני לא קיימים הבדלים בתנאי המימון בין רוכשי רכב יד שניה בשוק הפרטי/חברות ליסינג. יחד עם זאת חברות הליסינג מציעות בתיאום עם מימון ישיר מסלולי הלוואה ייחודיים ללקוחותיהם לדוגמא: מסלול החזר חודשי קבוע ונמוך עם מרכיב בלון בסוף חיי ההלוואה. מסלולים אלו יוצרים עדיפות ברורה לרכישת רכב דרך חברות הליסינג. בנוסף לקוח שרוכש רכב דרך חברת ליסינג לא נדרש להמציא בדיקת רכב לעומת לקוח שרוכש רכב בשוק הפרטי".

מימון ישיר מציעה עד 90% מימון מעלות הרכב, עד 200,000 שקל ועד 100 תשלומים בריבית של 7.25% קבועה, צמודה למדד (ללקוח שרוכש רכב פרטי ובעל היסטורית אשראי תקינה ומחזיק כ.א). היתרון המשמעותי של המימון דרך חברה חיצונית, כמובן, היא שהאשראי לא נלקח מהחשבון ולא חוסם את האובליגו. "זה מאפשר ללקוח למעשה ליהנות מאובליגו גדול יותר ממה שקיים לו בבנק", מסביר בר חן. "חוץ מזה, מימון ישיר מציע אישור מידי להלוואה – ללא היכרות קודמת עם הלקוח ובתהליך קל, פשוט ונוח. מימון דרך מימון ישיר גם מאפשר פריסת תשלומים גבוהה יותר. פרט לכך", מוסיף בר חן, "מימון ישיר מציע מספר רב של מסלולי הלוואה שבדרך כלל לא מוצעים על ידי הבנק. לדוגמא מסלולי בלון. ולא פחות חשוב, אנחנו מציעים מימון לרכבים בשנתונים ישנים יותר ממה שמוצע בבנק. מרכב חדש ועד רכב שנת 2005". בתמורה להלוואה, דורשת החברה משכון הרכב, שעבוד ושטר חוב.

מעוניינים להתייעץ על רכישת רכב? מלאו את הפרטים מטה וסוכן רכב יחזור אליכם בהקדם: