הנוסחה הקונבנציונאלית לקריירה כבר לא רלוונטית. למרות שהרגילו אותנו לחשוב שיש רק דרך אחת להגיע למנוחה ולנחלה, המציאות מציירת תמונה שונה לחלוטין. היום כבר לא חייבים ללכת לפי המסלול של בית ספר, גיוס, אוניברסיטה ומשפחה. זו לא האפשרות היחידה ואין אף הוכחה לכך שהיא טובה במשהו מאופציות אחרות. דווקא שינויים נתפסים היום בתור משהו חיובי המעיד על מבנה אישיות חזק ומגובש.



בחירה של נתיב קריירה חדשה יכולה להגיע הרבה אחרי התואר האקדמי ובגילאים שנחשבו בעבר מתקדמים. יש כאלה שמבצעים הסבת קריירה בגיל 30, כאלה שנזכרים בזה בגיל 40 וכאלה שמתחילים מחדש אחרי שהם יוצאים לפנסיה. מי שבוחר ללמוד מדעי החברה אבל אחרי זה מבין שיש לו זיקה להנדסה לא צריך לסבול. סביר מאוד שהוא ימצא את עצמו לומד בין סטודנטים להנדסה שנמצאים במצב דומה.





הדרך לשינוי כיוון מתחילה בקבלת החלטה


הדבר הכי חשוב הוא להיות עירניים לצורך של הגוף והנפש בשינויים. אסור להישאר מקובעים לתפיסת עולם אחת ותמיד כדאי להישאר עם אצבע על הדופק. בסופו של דבר, רק אנחנו יודעים מה טוב לנו ומה יעשה לנו טוב. הפרספקטיבה שלפיה אנחנו צריכים להיות תקועים במקום עבודה אחד כל החיים לא מועילה. היא גורמת עוגמת נפש ותסכול, פוגעת באיכות החיים שלנו ושל המשפחה וגם לא משתלמת מבחינה כלכלית.



אי אפשר להתעלם משינויים טכנולוגיים ותרבותיים כאשר בוחנים באור חדש את הנושא של הסבת מקצוע. עד לפני מספר שנים לא הייתה אפשרות להחליף נתיב קריירה, כי היו חסרים מוסדות לימוד רלוונטיים. לעומת זאת, כיום כל אחד מאיתנו יכול ללמוד קורס חדש דרך המחשב ובלי לצאת מהבית. ידע הוא כוח ובזכות האינטרנט הוא הופך להיות הרבה יותר נגיש וזמין. היתרון הוא שניתן לבצע הסבת קריירה בכל גיל ובכל שלב בחיים, אך יש גם חיסרון.





איך מתגברים על הקשיים?


קשיים הם חלק מהחיים ואי אפשר להיפטר מהם גם אחרי שמקבלים החלטה על הסבת מקצוע וקריירה. מצד שני, אפשר לאמץ את הקשיים הללו ולהפוך את החסרונות ליתרונות. אדם בגיל 30 או 40 כבר יודע מה חשוב לו. יהיה לו קל יותר לקבוע סדר עדיפויות ולבחור מקצוע שיאפשר לו ליהנות ממה שהוא אוהב. אדם כזה יכול להסכים לוותר על שכר ותנאים לטובת שעות עבודה מצומצמות, או ההיפך. הוא יכול להחליט להעתיק את מקום העבודה לחו"ל, לפתוח עסק עצמאי או לשלב את העבודה הקיימת עם תחביב חדש. השמיים הם הגבול והכל תלוי בשאיפות האישיות.



כמובן שמגבלות כמו פרנסה, ילדים ומשפחה הן חלק ממערכת השיקולים. לא צריך להתעלם מהמגבלות הללו וגם אין סיבה לעשות את זה. אפשר להתגבר כמעט על כל בעיה אם רוצים ואם מקבלים החלטה מושכלת. חשוב להימנע מהחלטות פזיזות שיש להן השלכות בטווח הקצר והארוך, אבל אסור בשום פנים ואופן לטאטא בעיות מתחת לשטיח.



אדם שמרגיש מועקה בגלל מקום עבודה מסוים לא צריך להישאר בו. הוא צריך לקחת נשימה עמוקה, להרים את הראש ולבדוק איזה נתיב חדש של קריירה רלוונטי עבורו. הדרך אל האושר ארוכה אך היא מתחילה בצעד אחד קטן. אפשר לעשות ניסיון שני בכל רגע נתון ולמנוע את החרטות.