תוכנית חדשה לסיוע לעסקים הקטנים והעצמאים מתגבשת כעת במשרד האוצר. עורך הדין רועי כהן, יו"ר לה"ב, הסביר היום (ראשון), בתכניתה של איילה חסון ב-103FM, מדוע צריך לראות את קידום העסקים הללו כמשימת חירום לאומית.



"מי שמחזיק עסק קטן קם כל בוקר עם שכפ"ץ ויוצא לקרב לנסות להביא כסף הביתה בכבוד", קבע כהן, שהסביר: "מחירי הארנונה, רישוי העסקים, הבירוקרטיה, והכל על ראשו של העסק הקטן. כיום אפילו האחריות על פינוי האשפה של העסק היא של בעל העסק".



 


לטענתו, "הנושא מבעבע מלמטה וכיום כולם מבינים שהעסקים הקטנים לא יכולים להיות עוד שקופים, והם לא יכולים עוד להישאר בחצר האחורית של המשק, הגיע הזמן לשינוי. העסקים הקטנים אחראים למעלה מ-50% מהתוצר של מדינת ישראל ואף אחד לא קם בניסיון לעזור להם. אני מקווה שבחגיגת הטבות המס הצפויה לנו יגיע גם סיוע לעסקים הקטנים".

מלבד זאת, ציין העו"ד כי "מחירי הארנונה לעסק גבוהים במיוחד, אני לא מאמין שמישהו ייגע בארנונה שהרי זו הפרה הקדושה של כל העיריות והשלטון המקומי. אך מלבד הארנונה, ניתן להקל על עסקים קטנים בדרכים אחרות. מדינת ישראל מקדשת את השכירים, אך אינה דואגת למעסיקים, עליה להכיר בהוצאות הקמת עסק, פטור מאגרות לעסק חדש ועוד. נפגשתי לאחרונה עם מנכ"ל משרד האוצר והגשתי לו ביד את התוכנית של 'לה"ב' לעצמאים ולעסקים קטנים. בכסף לא גדול ניתן לבצע כאן שינוי, חצי מיליארד שקלים מהמדינה יאפשרו רשת ביטחון עבור העסקים הקטנים. אני מקווה שהנושא ייבדק לעומק וייפתר".

הוא הוסיף כי "נעשים תוכניות לקידום עסקים קטנים בכל העולם. כשממשל קלינטון נכנס לתפקידו הוא דאג קודם כל לעסקים הקטנים, וכך גם עשה מקרון בצרפת שלא התעסק בשום דבר אחר מלבד הרפורמה לעסקים הקטנים. בישראל, לעומת זאת, הדימוי הוא שאיש עצמאי הוא איש חזק. אם עצמאי ושכיר מגיעים יחד לגיל הפנסיה (67), העצמאי יגיע למסלול האדום בעוד שהשכיר יגיע למסלול הירוק. העצמאי שאין לו כסף לפנסיה, לא יקבל קצבת זקנה במידה וימשיך לעבוד. כל שבוע בישראל נסגרים 800 עסקים. למעשה, 43 אלף עסקים נסגרו במהלך שנת 2016, אך השרים מתניעים את מכוניותיהם ונוסעים בשיירה רק לעסקים גדולים כמו נגב קרמיקה. הגיע הזמן לשנות את המדיניות".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן