טלוויזיה היא כנראה ההמצאה הגדולה ביותר מאז הגלגל.
מי ציקצק שם?! שיקום! למרות ריבוי התכנים והשימוש הגובר במכשיר הסלולארי, הטלוויזיה עדיין משמשת כמדורת השבט; המקום בו בני המשפחה נפגשים סוף סוף.

אז איך בוחרים את הטלוויזיה הבאה שלנו? הרי בכל חנות שמוכרת טלוויזיות הקיר מלא במסכים ואנשי המכירות רצים ורוצים "לעזור" לכם לבחור. לפני שתגיעו לחנויות, קחו לכם כמה נקודות לחשוב עליהם כדי שתוכלו לעמוד בפני הקסם השובב של אנשי המכירות.



מחשבה קדימה


כיום ניתן כבר למצוא טלוויזיות שמציגות באיכות 4k. יגידו לכם שאיכות כזו לא ראיתם מימכם ויראו לכם סרטון תצוגה של סרט ב-4k ואתם תגידו וואוו ותוציאו את הארנק. אז חכו.

הטלוויזיות אמנם יכולות להציג בפורמט הזה, אבל אין עדיין מי שישדר את הפורמט הזה. אז יהיו לכם כמה סרטים בבית באיכות 4k ותוכלו להגיד לחברים שלכם שיש לכם אחת כזו, אבל בסופו של דבר, לא יהיה לכם מה לראות באיכות הזו. אז לפחות לכמה שנים קדימה, תחסכו את הכסף שלכם.

מחשבה אחורה

לפני קצת מעל לשנה הפסיקו לייצר בעולם טלוויזיות פלסמה. כלומר, החברות הגדולות והטובות הפסיקו. הסיבה היחידה לרכוש כיום טלוויזיית פלסמה היא המחיר המאוד, אבל ממש מאוד נמוך. אם מציעים לכם טלוויזיית פלסמה במחיר יחסית גבוה, תוותרו. טלוויזיות פלסמה איכותיות הרבה יותר בשידורים אנלוגים, אך כיום כשכל השידורים הם דיגיטלים, מסכי LED/LCD טובים יותר.


איכות היא לא מילה גסה. צילום: SXC

הכי חשוב לדעת – איכות התמונה

איכות התמונה שמנסים למכור לכם בחנות או בדפי מוצר היא לא מה שאתם צריכים לדעת. איכות זה לא רק הפיקסלים ולא רק מהירות מעבד התמונה. יש כמה גורמים שלא מספרים לכם עליהם שמשפיעים מאוד או אפילו יותר על איכות התמונה.
מה שמשפיע על איכות התמונה זה רמת השחור. האם מנורות ה-LED מאחורי המסך יודעות לכוון את העוצמה שלהן או לכבות עצמן באופן מקומי כך שהשחור יהיה אמיתי יותר? שחור אמיתי, זה שחור לא מואר, ושחור אמיתי הופך כל מה שמשודר על המסך לאיכותי הרבה יותר, כי אז הניגוד בין הצבעים טוב יותר. 

הנתון אותו אתם צריכים לחפש הוא יחס הניגודיות (contrast ratio). זה הנתון שמצביע על היחס בין הנקודה הלבנה ביותר לנקודה השחורה ביותר. חפשו נתונים שנראים כך – 1:2,000 למשל. זה אומר שהנקודה הלבנה ביותר חזקה פי אלפיים מהנקודה השחורה ביותר. ככל שהמספר גבוה יותר, כך איכות התמונה טובה יותר.

אגב, איכות התמונה מאוד מושפעת גם מהמיקום של הטלוויזיה ומהתאורה שיש סביבה. אם המסך מבריק מדי הוא ישקף את כל הבית ואז לא תראו טוב. אז תחשבו גם על מיקום המסך בבית והאם כדאי מסך מבריק או מט.


אחרי שביררתם את רמת הניגודיות, עכשיו תוכלו לשאול לגבי המספרים של מעבד התמונה (
600Hz, 240Hz וכו'), את הרזולוציה (1080, 4k וכו') ואת שאר האפקטים שהטלוויזיה נותנת. אגב, היזהרו משמות מפוצצים בלועזית לטכנולוגיות של המסך, בדרך כלל מדובר בהמצאה שיווקית בלבד, כמו למשל שיכתבו על סוכר "Extra Sweet".

אם היה לכם המון, המון כסף, אז טלוויזיות
OLED הן הדבר האיכותי ביותר כיום בשוק. אבל בגלל העלויות לא כל החברות מייצרות מסכי OLED
סתם שתדעו: בשנים הקרובות תשמעו על טכנולוגיית SUHD. מדובר בטכנולוגיה שאמורה לעקוף את עלויות היצור הגבוהות של מסכי OLED ולאפשר איכות גבוהה יותר בטכנולוגיית מסכי LED זולה יותר.


ככה גם זה ייראה בבית? צילום: SXC

נראה מעולה בחנות וגרוע בבית

חשוב שתבינו למה הטלוויזיה נראית בחנות כמו שהיא נראית. חברות שאכפת להן מהטלוויזיות שהן מוכרות, שולחות אדם מטעמן לחנות כדי שיתקין את הטלוויזיה, והכי חשוב – יכוון את המסך על פי המיקום בחנות. אותו אדם מכוון אותה כך שהיא תיראה הכי טוב בהתבסס על המיקום שלה בחנות ולתאורה שיש סביבה.
מה שאתם רואים בחנות, ברוב המקרים, אם לא בכולם, לא יהיה דומה למה שאתם תראו בבית. אגב, כבר שמעתי על מקרים בהן נציגים של חברה א' שינו בזדון כיוונוני תצוגה של מסכים של חברות מתחרות.

להקשיב לאנשי המכירות?

אולי אתם יודעים את זה ואולי לא, אבל אנשי מכירות בחנות מקבלים בונוסים על כל מכירה ובהרבה מקרים מותג אחד ייתן יותר לאיש המכירות ולכן הוא ינסה למכור לכם את המותג הזה יותר מאשר מותגים אחרים. אז שימו לכם את המידע הזה בראש. הם יכולים לעזור לכם להבין מושגים ולחזק עמדות, אבל בסופו של דבר - בלי לזלזל בתפקיד, הם אנשי מכירות.

תלת מימד?

לראות כריש קופץ עלי באמצע הסלון זה נחמד, אבל שוב, לא כדאי אם זה אומר שהמחיר של הטלוויזיה יהיה גבוה יותר. אחרי כמה ימים של התלהבות מתוכן תלת מימד שכמעט ולא קיים בכלל, ואתם לא תשתמשו באופציה הזו יותר.


חכם או לא, העיקר שיהיה זול. צילום: יח"צ

טלוויזיה חכמה?

האופציה של Smart TV היא מאוד נחמדה, אבל לא צריכה להוות שיקול ברכישה. במיוחד אם זו הסיבה למחיר גבוה יותר לעומת טלוויזיה לא חכמה. כל העולם נע כיום לקופסאות 'חכמות' שמתחברות לכל סוג טלוויזיה ונותנות נוחות גבוהה בהרבה מהאפשרויות באופציה של הטלוויזיה. אז אל תתפתו לשלם יותר עבור אופציה של Smart TV.

טיפים נוספים

-ספרו כמה מכשירים הייתם רוצים לחבר לטלוויזיה (מערכת קולנוע, קונסולת  משחק וכו') ועל פי המספר הזה בחרו טלוויזיה עם מספר כניסות HDMI שמספיק לכולם.

-יותר גדול זה יותר נחמד. סקר שנעשה בין רוכשי טלוויזיה בארצות הברית העלה שרוב הרוכשים מצטערים שהם לא רכשו את הטלוויזיה עם המסך הגדול יותר. כיום מקובל לרכוש טלוויזיה חדשה בגודל 50 אינצ'. אם יש לכם יותר כסף, אז לכו על גדול יותר.
-עובי המסך זו החלטה עיצובית. יותר דק = יותר יקר.