חשד להמצאות חיידק הליסריה המסוכן במשקאות של רשת "ארומה", המונה 140 סניפים ברחבי הארץ. החשד לזיהום עלה עם דגימת חומר גלם בשני משקאות שנמכרו ברשת: אייס טבעוני קוקוס-ליצ'י ומילקשייק קוקוס ליצ'י. מנציגות הרשת נמסר היום (שני) ל"מעריב" כי אתמול בשעות אחר הצהריים התגלתה במפעל ארומה ישראל בדיקה חשודה כנגועה בליסטריה. "הודענו מיד לסניפים לעצור את המכירה ולערוך חיטוי בכל הבלנדרים שבסניפים, על פי ההנחיות שקיבלנו ממשרד הבריאות", נמסר.



את הבדיקה החשודה איתרה מעבדת "קטוכם" שבנס ציונה, שמוסמכת על ידי משרד הבריאות והרשות להסמכת מעבדות. מנהלי סניפי רשת ארומה אכן קיבלו אתמול בשעות אחר הצהריים הנחייה מהנהלת הרשת להוריד מהמדפים משקאות בטעמי קוקוס-ליצ'י שנמכרו עד כה ברשת, אך לחלק ממנהלי הסניפים לא ניתן הסבר לפשר הפסקת שיווק המשקאות הללו.



סניף ארומה, ארכיון. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



אם מודאגת: "קראתי על הליסטריה וקיבלתי היסטריה"


בעקבות הפסקת שיווק המוצרים, צרכנים מודאגים פנו בעצמם דרך דף החברה בפייסבוק עם שאלות בנושא, ביניהם אם מודאגת ששתתה את המשקאות החשודים יחד עם בתה: "האם אפשר להתחיל להיפרד מכולכם? קראתי בויקיפדיה על הליסטריה וקיבלתי היסטריה. בשבועיים האחרונים התלהבתי מהמשקה עם הקוקוס, קנינו בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה ובקניון השרון בנתניה. היום אני והבת שלי (אני אמא לשלושה) בהיסטריה. מה עלינו לעשות? לגשת לרופא? יש פיצוי בנדון"?.



יש לציין כי הרשת, שכוללת עשרות סניפים ברחבי הארץ, לא הכריזה באופן רשמי על ריקול ולא פתחה מוקד מידע כלשהו לציבור כדי להבהיר את המצב, ובמספר הטלפון של החברה לא היה מענה לפניית מעריב בכל השלוחות. בין הסניפים הרבים שמפעילה הרשת במקומות רבים והומי אדם, שדה התעופה בן גוריון. שם נאמר ל"מעריב" שמשקאות אלה בכלל אינם נמכרים. הודעה דומה נמסרה בנושא המכירה בבתי חולי ברחבי הארץ ביניהם הדסה עין כרם, בילינסון, מאיר, תל השומר ואסף הרופא.



לקוחות ארומה באחד מסניפי הרשת. צילום ארכיון: אוראל כהן, פלאש 90



"הציבור בטוח לחלוטין"


הלקוחות של סניפי ארומה, הממוקמים בבתי החולים, הם בין היתר חולים שמאושפזים באותם מקומות. לרבים מלקוחות אלה מערכת חיסונית חלשה במיוחד והם מהווים קבוצת סיכון להדבקות בזיהומים. מנהלת ארומה שבמרכז הרפואי בילינסון מסרה ל"מעריב": "עשיתי מה שאמרו לי מהרשת, אני לא אסמכתא בעניין הזה. אני זכיינית של סניף ועושה מה שהרשת אומרת לי".



לשאלה האם קיבלה מידע מהנהלת הרשת לגבי חשד לחיידק הליסטריה, ענתה: "הציבור בטוח לחלוטין. המוצר הזה לא נמכר עד שיסתיימו הבדיקות. ברגע שהיה חשד, המוצר ירד ואנחנו לא מוכרים אותו. המוצר נמכר בעבר אבל הורד מיד כשהודיעו לנו. מנהל משמרת בארומה שבבית חולים מאיר גם כן ציין שקיבל הנחייה להוריד את המוצרים ולהפסיק למכור אותם, אך לא קיבל לכך הסבר: "הפסקנו למכור את המשקאות האלה מאתמול. אמרו לנו להפסיק. לא הסבירו למה, רק אמרו להפסיק. אנחנו מקבלים הוראות מהרשת ומבצעים".



מארומה ישראל נמסר בתגובה: "באחת הבדיקות השגרתיות והיזומות שביצע המפעל, נתגלה חשד לליסטריה באחת האצוות של מוצר אייס טבעוני. לכן, עד להשלמת הבדיקות במפעל, החלטנו מטעמי זהירות לעצור את השיווק של האייס הטבעוני ומוצר נוסף שיוצר מאותו חומר גלם במפעל- מילקשייק קוקוס ליצ'י. אנו מקווים שתוך ימים ספורים נחזור לשווקם". לשאלתך מעריב לגבי חשש לזיהום על ידי חיידק הליסטריה בסניפים הממוקמים בתוך שטחי בתי חולים נמסר מהרשת: " בארומה ישראל נוקטים זהירות יתרה בכל הסניפים ללא קשר למיקומם".



ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אתמול בשעות הצהרים התקבלה הודעה במשרד הבריאות, שרות המזון מחוז ירושלים ממעבדת בקטוכם ומארומה ישראל כי ישנו חשש להימצאות חיידק ליסטריה במוצר אייס קוקוס שבתאריך ייצור 8/8/16. כבר הבוקר יצא צוות בקרה למפעל ונלקחו דגימות לבדיקות מעבדה. שיווק המוצר הופסק ונאסף המוצר מכל הסניפי ברחבי הארץ, ובהתאם להוראת משרד הבריאות המפעל החל בתהליכי חיטוי וניקוי".