הסתיים המשבר באל על: יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ומנכ"ל החברה דוד מימון חתמו הערב (ראשון) על הסכם לפיו סכסוך העבודה בין ההנהלה לוועד הטייסים נגמר. ההסכם הגיע לאחר מו"מ ממושך החל אתמול בערב ונמשך 21 שעות.



ההסכם כולל העמקה נוספת ומשמעותית של ההתייעלות, חיסכון בעלויות של מלונות ואש"ל, כמו גם הרחבת הגמישות הניהולית והתפעולית של החברה שסוכמה בשבוע שעבר: הרחבת הגמישות והגדלת זמינות הטייסים באמצעות קיצור שהייה, תוך ביטול הפיצוי האישי וביטול פיצולי הטיסות ובכלל זה מנגנון לביטול תוספת שכר במקרה של הפרה.



בהנהלת אל על דרשו את הפסקת הפיצולים, לנוכח העלות הכספית הגבוהה. הפיצולים היו נהוגים בטיסות הטרנס-אטלנטיות, כאשר שני צוותי טייסים היו מטיסים את הטיסות לשני הכיוונים, דבר שגרם לכפל הוצאות לחברה. במסגרת ההסכם הכולל את ההתייעלות, הטייסים יקבלו תוספת שכר מגזרית של 8.75% ואל על הודיעה שתפסיק את חכירת מטוסי הנוסעים.



יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, שתיווך בין הנהלת החברה לעובדים, מסר במועד החתימה כי "לאורך כל המו"מ ראיתי אל מול עיני את הנוסע הישראלי שמגיעה לו חברה לאומית יציבה וחזקה אשר מערכת יחסי העבודה בה תקינה ומשופרת למען השירות לאזרח. ההסתדרות תמשיך ללוות את כלל הסקטורים של עובדי החברה. בשעה זו אני רוצה להודות לצדדים שמצאו את הכוחות הנכונים והשאירו את המשקעים מאחור. כעת כולם ביחד מגויסים למען הצלחת החברה והשירות לנוסע". 



"אנו שמחים לבשר, כי נחתם הסכם התייעלות בין חברת אל על להסתדרות ונציגות העובדים ומגזר הטייסים, אשר יוביל לדרך חדשה ויעילה של עבודה פורה מול מגזר הטייסים, למען עתיד טוב יותר לחברה על כלל עובדיה ולנוסעינו הנאמנים", ציין מנכ"ל אל על, דוד מימון.



"ברצוננו להתנצל בפניכם, קהל לקוחותינו על השיבושים שחוויתם ועל הסובלנות והנאמנות שגיליתם", אמר מימון, "אנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו עת מנת להמשיך להיות ראויים לאמונכם ונעשה זאת בזכות העובדים הנאמנים שלנו – שרשרת ארוכה, המורכבת מהמוני חרוזים עדינים של עשייה למען בטיחותכם והגעתכם הנכספת אל היעד באופן הטוב, הנעים והיעיל ביותר – מעובדי התחזוקה, דרך הטכנאים, הדיילים וכל צוותי האוויר וכמובן הטייסים".



מוועד טייסי אל על נמסר: "אנחנו מברכים על חתימת פרק ההסכם של טייסי החברה ועל הפסקת הפגיעה בנוסעים ובעובדים, שהם הנכסים החשובים ביותר של חברת אל על. ליבנו עם אלפי הנוסעים והעובדים שנפגעו בשבועות האחרונים שלא לצורך. טייסי אל על ימשיכו להיות זמינים – כפי שהיו ויהיו תמיד – לרווחת הנוסעים ובמטרה לקדם את החברה. נמשיך לעמוד לצד עובדי החברה המסורים, עד שיגובשו גם ההסכמים איתם, ונפעל יחדיו לקיים יחסי עבודה תקינים. זה המקום להודות להסתדרות בראשות היו"ר אבי ניסנקורן ואבי אדרי שהיו שותפים מרכזיים בתהליך חשוב שהחזיר את חברת אל על לדרך המלך".



למרות שנראה כי הפעם מדובר בסוף פסוק, והטייסים יחזרו לעבוד כרגיל, כבר היו חילוקי דעות שמנעו את החתימה בעבר. לפני שלושה ימים כבר הגיעה החברה להבנות עם הטייסים, אך נאלצה לדחות טיסות משום שלטענתה הטייסים סירבו להגיע לעבודה.



כזכור, הסכסוך בין הנהלת אל על לטייסי החברה נמשך כבר חודשים רבים, בהם הטייסים סרבו לאייש טיסות והתחמקו משיחות מהחברה. הטייסים דרשו מהחברה לצמצם את זמן שהותם בחו"ל בין טיסות ולהפסיק להשתמש בטיסות סחר. בתחילת השבוע הודיעו החברה והוועד כי הגיעו להבנות בתיווך יושב ראש ההסתדרות, אבי ניסנקורן. בתום משא ומתן מרתוני אל תוך הלילה שנערך ביום ראשון, הודיעה ההסתדרות על התקדמות משמעותית לקראת הסכמות בין הצדדים במרבית הסעיפים.