סקר חדש מראה כי יוקר המחיה, בדגש על מחירי המזון הגבוהים, עדיין נוכח מאד בשיקולי הקניות של הישראלים, ומשפיע גם על הקניות לחג. למעשה, 49% מהציבור, בחתך חוצה מגזרים ואוכלוסיות, מדווחים כי ייאלצו לחסוך ברכישת המזון לפסח, משיקולים כלכליים. מדובר ב-50% מהחילונים, בין 45% ל-47% מהדתיים והמסורתיים ו-54% מהחרדים. כמו כן, 33% מהחוסכים דיווחו כי הם יפחיתו בצורה משמעותית בקניית בשר, 20% יצמצמו את היקף קניית הדגים, ורק עשרה אחוזים יקטינו את צריכת המצות.



בעמותת "חסדי נעמי", שביצעה את הסקר ביחד עם מכון המחקר בראשות רפי סמית, מתריעים שוב ושוב בשנים האחרונות כי הפניות לסיוע ברכישת מזון מתרחבות מדי שנה ומגיעות גם לאלפי משפחות שאינן נחשבות "עניות קלאסיות", וכוללות אנשים עובדים. "גם חלק לא קטן מהאנשים שעובדים הם קשי יום שמרוויחים שכר מינימום ולא מצליחים לעמוד בקניות המזון בעיקר בחגים. רבים מהם עובדי קבלן, אבל יש ביניהם גם זוגות צעירים, חילונים ותושבי מרכז הארץ. תשכחו מה שאתם חושבים על עוני, כי לעוני יש גוונים רבים", אמרו בעמותה.



ד', נתמכת בעמותה זה שש שנים אמרה בבכי: "אתם צריכים להגיע לתור חלוקת המזון ולראות את הלא ייאמן מול עיניכם. תמצאו שם אלפים, וביניהם גם מכרים ושכנים שלא האמנת שתראה במקום כזה".



מתנדבים מרכז הלוגיסטי של לקט ישראל. צילום: לקט ישראל
מתנדבים מרכז הלוגיסטי של לקט ישראל. צילום: לקט ישראל



הרב גרוסמן יוצא להאכיל נזקקים


בינתיים בעמותות שבאחריותן חלוקת המזון לנזקקים נמצאים בשיאם מבצעי תרומות המזון לחג, והן משוועות למתנדבים שיסייעו בכך. הרב יצחק דוד גרוסמן, חתן פרס ישראל ונשיא עמותת "מגדל אור", סיפר כי "זו השנה ה-14 שאנו מקיימים את המבצע החשוב 'חג שבע לילדים' המאפשר לילדים שאין להם, ליהנות מארוחת החג. עובדה מצערת היא כי בשנים האחרונות מספר הפניות לעזרה שאנו מקבלים ממשפחות נזקקות הולך וגדל. השנה אנו נערכים בהתאם, לספק כמות רבה יותר של חבילות מזון".



בסך הכל, כ-2.6 מיליון איש, בהם מיליון ילדים, הם עניים. ובמילים אחרות, אחת מכל חמש משפחות נמצאת מתחת לקו העוני. על פי נתוני המועצה לשלום הילד כעשרה אחוזים מהתלמידים דיווחו שהלכו לישון רעבים השנה.



המבצע 'חג שבע לילדים' החל לראשונה בשנת 2003, בה חולקו חבילות מזון לכ-500 משפחות. ברבות השנים הלך והתרחב המבצע וכיום מגיעות עשרות אלפי חבילות מזון למשפחות נזקקות, כאשר במסגרתו מחולקות חבילות מזון לחג וכן מוצרים מיוחדים לילדים ותינוקות. המוצרים מגיעים לנקודת האריזה המרכזית ונארזים על ידי ילדי "מגדל אור" יחד עם חיילי צה"ל, חניכי תנועות הנוער, עובדי חברות מובילות במשק ועוד ומשם מועברות לנקודות חלוקה הפרוסות בכל רחבי הארץ ומגיעות למאות בתי משפחות נזקקות.



תרומות: המגזר העסקי לא תורם מספיק, החקלאים דווקא כן


ב"מגדל אור" ציינו כי ישנה עלייה בתרומות של ישראלים למבצעי חסד המתקיימים בחגים, אך עדיין לא ברמה מספקת, כאשר בפרט מאכזב המגזר העסקי. נתוני העמותה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על כך ששיעור התרומות שהתקבל מחברות עסקיות בישראל נותר יציב בין השנים 2009 ל-2011, אך היקפן גדל מ-1.3 מיליארד שקל לכ-1.5 מיליארד שקל, כלומר, עלייה של 18% בלבד. לעומת זאת, היקפי התרומות של משקי הבית גדול ב–25% בשלוש השנים האלה והגיע ליותר מארבעה מיליארד שקלים.



בתוך כך, בארגון "לקט ישראל" דיווחו על עלייה של כ-30% בדרישות העמותות לקראת חג הפסח. בארגון אוספים כמויות גדולות של מזון על מנת להעבירם לאלה הזקוקים לכך, כאשר עד חג החירות צפויים להיתרם כ-1,400 טון של פירות וירקות שיגיעו מחקלאים ובתי אריזה. כמו כן, חלקם מהווים עודפי יבול טובים למאכל, שהיו אמורים להישלח להשמדה.





שר הרווחה: אף אחד לא יישאר לבד בחג


לקראת ליל הסדר יצא שר העבודה והרווחה, חיים כץ, בקריאה לכל אזרח ותיק ובודד שאין לו עם מי לחגוג את החג, ובכלל זה לניצולי שואה, להגיע לאחת ממסגרות החג שמפעיל המשרד בנופשונים ובתי אבות ברחבי הארץ. משרד העבודה והרווחה יממן לכל קשיש ערירי שהות של עד יומיים במהלך החג הראשון ועד יומיים במהלך החג השני, הכוללות אירוח מלא, לינה, ארוחות חג ופעילויות חברתיות.



מלבד זאת, מערך ההתנדבות של משרדו של השר כץ יפעיל תוכנית בשם "כולנו מסובין", שמטרתה לחבר בין משפחות, קהילות, מוסדות וארגונים, המעוניינים לארח, ולבין אזרחים ותיקים בודדים שמעוניינים להתארח בערב החג. במסגרת התכנית נערכו בשנה הקודמת כ-400 אירועי סדר בכ-160 יישובים ברחבי הארץ ובכ-100 בתי אבות ומרכזי יום.



כל מי שמעוניין להתארח ולארח בערב החג, מוזמן לחייג מכל טלפון למוקד 118 שמפעיל משרד העבודה והרווחה או לפנות למחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית.



לעמותת "מגדל אור" ניתן לתרום דרך המוקד הטלפוני: 5630* ולקבל פרטים נוספים באתר: http://www.hagsavea.com



לעמותת חסדי נעמי ניתן להתקשר ל-036777777 או לעשות זאת דרך האתר חסדי נעמי בכתובת: http://www.naomi.org.il