במקרה של אילון זקצר ורפאל אברהם - הסנדלר הולך יחף. השניים עדיין אינם טבעונים, והם גם לא מטיפים לכך ולא מנסים לשכנע שטבעוני זה יותר בריא. אז מה בכל זאת גרם להם לפתוח את "הגל הירוק" - הסופרמרקט הטבעוני הראשון בישראל? "אנחנו לא נכנסים לקטע של אם טבעוני זה בריא או לא בריא, בשביל זה יש רופאים. אנחנו רוצים לענות על הצרכים של השוק", מסביר אברהם. 

אנחנו נפגשים בתקופת ההרצה של המקום, רגע לפני הפתיחה הרשמית. השניים עמלים על פינישים סופיים, מסדרים מדפים ומתכוננים לתלות את השלט שיכריז ש"הגל הירוק" סוף־סוף נפתח. הסופרמרקט ממוקם בלב שוק הכרמל התל אביבי ונמצא בין דוכני האופנה והאקססוריז, בכוונה תחילה הרחק מדוכני האוכל ובמיוחד מדוכני הבשר. "בשוק הכרמל מסתובבים יותר מ־10,000 איש ביום", מסביר אברהם. "זה מוקד עלייה לרגל של המון תיירים, וכסניף ראשון, אין מקום טוב יותר לחשיפה".



המקום, המשתרע על פני כ־100 מ"ר ונפתח בהשקעה התחלתית של יותר מחצי מיליון שקל, אמור להיות החנות הראשונה ברשת קמעונאית חדשה ופורצת דרך, על טהרת המוצרים הטבעוניים. הסופרמרקט אמור להוות "בית בטוח" לטבעונים שרוצים להיות רגועים שהמוצר שרכשו אינו מכיל מרכיבים מן החי, וגם לכאלה שאינם מעוניינים לכתת את רגליהם בין כמה בתי עסק כדי למצוא את מבוקשם. ב"הגל הירוק" כל המוצרים הטבעוניים נמצאים תחת קורת גג אחת, והבעלים מקווים מאוד שלא רק קהל טבעוני יפקוד את המקום, אלא גם כל מי שמחפש קולינריה מעניינת. "כיום אפשר להשיג בחלק מהסופרים בארץ מוצרים טבעוניים, אבל הלקוח עדיין צריך לבדוק שזה אכן 100% טבעוני", אומר זקצר ומוסיף ש"המוצרים הטבעוניים מפוזרים בכל מיני מקומות בסופרים השונים, לפעמים במחלקת הבריאות, לפעמים במדפים האחרים, והמגוון הוא מצומצם יחסית".



"בשלב הזה גם אף אחד בסופרים הרגיל לא יכול לתת מענה מקצועי לאוכל הטבעוני", טוען אברהם, "ואילו אצלנו תהיה הדרכה לגבי מה שאפשר לעשות עם המוצרים השונים, איך לשלב נכון ביניהם ואיך לבשל. כרגע עדיין אין לנו עובדים בחנות, אבל העובדים כאן יהיו טבעוניים, ואף יעברו הכשרה כדי להתאים לקונספט המיוחד".



זקצר (47) הוא יבואן ומפיץ של מוצרי מזון לשוק המוסדי. בשנים האחרונות הוביל מהפכה טבעונית בשוק זה ופיתח גם תפריט טבעוני ללקוחותיו. אברהם (50) היה מנהל הסניף הראשון של רשת חנויות המזון "מזרח ומערב". תחביבו הגדול הוא קולינריה, והוא משלב התמחויות בבישול אתני ובבישול ביתי עממי, לצד פיוז'ן גורמה יצירתי בסגנון חופשי. כאמור, החיבור בינו לבין זקצר הוליד את הסופרמרקט החדש, שעתיד לפתוח עד סוף 2018 עוד חמישה סניפים, ובהמשך להפוך לרשת של לפחות 12 סניפים שחלקם יהיו בזכיינות.



לדעתכם, הקרקע אכן הבשילה לפתיחת סופר טבעוני?
זקצר: "בדקנו את הנושא קרוב לשמונה חודשים, ראינו מי קיים בשוק, בדקנו את מחירי המוצרים ומגוון המוצרים, ונוכחנו לדעת שאפשר לבנות מקום על טהרת הטבעונות. כמו כן, המטרה היא שבזכות המקום הזה הקהל הלא טבעוני יתוודע לאוכל הטבעוני ויבין שטבעוני יכול להיות טעים. הקהל כיום נהיה הרבה יותר פתוח, הוא מחפש טעים, הוא מחפש ריגושים חדשים באוכל, וחלק מהריגושים האלה ניתן להשיג במנות הטבעוניות".



אברהם: "אחוז הטבעונים כיום במגמת עלייה. כמעט בכל בית יש מישהו טבעוני או צמחוני, וזה גם מה שגרם לנו לחשוב על קונספט מעניין וחדשני".




בלי קצבייה מול העיניים


דוד אייזיק, מנהל השיווק של "הגל הירוק", שגם הוא מסתובב במקום ומסייע בהכנות האחרונות, מצדד בדבריהם של בעלי הבית. "אם עד לפני כמה שנים היו אומרים לי טבעוני, ישר הייתי מתגרה בסטייק עסיסי", הוא מתאר."עם הזמן למדתי שזה טעים, וכשנהייתי אבא, הפתיחות שלי לטבעונות רק הלכה וגדלה ואני מגלה שלאוכל הזה יש יתרונות".




מדפי הסופרמרקט. צילום: אריאל בשור
מדפי הסופרמרקט. צילום: אריאל בשור



על פי הערכות, 3-5% מהישראלים הם טבעונים. "אני לא יודעת אם הייתי משתמשת במילה 'צורך' לגבי פתיחת חנות שבה יש רק מוצרים טבעוניים, כי בכל סופר יש כיום מוצרים טבעוניים וקל מאוד למצוא אותם, אבל אין ספק שיש משהו נעים בחוויה של ללכת בחנות, לדעת שהכל טבעוני, שאין סבל של בעלי חיים ושלא תראי פתאום קצבייה מול העיניים שלך", אומרת שירה הרצנו, דוברת עמותת "אנונימוס" לזכויות בעלי חיים, המנהלת אורח חיים טבעוני.



הרצנו מספרת שאת הקניות שלה היא נוהגת לערוך בסופרים שקרובים למקום מגוריה. "אני מחפשת שם את המוצרים הטבעוניים, אבל בהחלט נהנית כשיש חנויות ייעודיות", היא אומרת, "יש כיום בארץ ובעולם חנויות אונליין של מוצרים טבעוניים, וסופרמרקטים פיזיים אפשר למצוא כיום בחו"ל. למשל, בברלין, בפראג, בווינה וגם באוסטרליה יש רשת של סופרמרקטים טבעוניים, ואילו במקומות כמו לונדון, רומא, ורשה, מדריד, פריז ואתונה ישנן חנויות טבעוניות קטנות".



את ההשראה לפתיחת "הגל הירוק" קיבלו אברהם וזקצר מרשת הסופרמרקטים הגרמנים הטבעוניים Veganz, המחזיקה בסניפים בברלין, בפרנקפורט ובהמבורג. "כשהיינו בשיפוצים נסעתי לברלין, הייתי בסופר הזה כל היום, ושם זה עובד נהדר", מספר אברהם. "ראיתי שהמוצרים הכי מבוקשים הם תחליפי חלב, תחליפי גבינות ותחליפי בשר, כלומר, המוצרים הבסיסיים ליומיום, בדיוק כמו שאת קונה כיום לחם וחלב במכולת".




שפני ניסיונות



"הגל הירוק" לא מאכזב מבחינת ההיצע שלו. הוא כולל יותר מ־4,000 מוצרים טבעוניים, רובם כשרים, המיוצרים בארץ וגם מיובאים מכל עולם. בין המוצרים: תחליפי גבינות, תחליפי בשר, דגנים וקטניות, רטבים, שימורים, תבלינים, סוגי אצות שונים, שעועית אזוקי, אסאי קפוא, קמחים מיוחדים ללא גלוטן ומוצרי סופר־פוד. כמו כן, המקום מציע מגוון מוצרים תחת מותג פרטי הנושא את שם הרשת. בין המוצרים הללו: 11 סוגי גלידות, מאפים, פשטידות ומוצרי טופו וסייטן שמהווים תחליף להמבורגר בשרי, לכדורי בשר ולשווארמה. מוצרי המותג הפרטי מיוצרים על ידי קהילת העבריים מדימונה, המובילים את תחום הטבעונות בישראל. לצד מגוון מוצרי המזון, מתכוונים קברניטי המקום להציע בקרוב גם שלל מוצרי קוסמטיקה ללא מרכיבים מן החי.



זקצר מסביר איך נכון לבצע את הקנייה בחנות. "בהתחלה קחי את מוצרי הבסיס, למשל, 'מיטבולה'- תחליף לכדורי בשר, ואז תחליטי באיזה סגנון את רוצה להכין אותם", הוא אומר ומוביל אותי למדפים שבהם המוצרים ממוינים לפי מדינות. למשל, רטבים ותוספות שונות בסגנון איטלקי, מוצרים בסגנון הודי, תאילנדי, מקסיקני ועוד. "כל נושא תחליפי הבשר מתפתח מאוד כיום, ומגיעים למוצרים על בסיס תערובות צמחים שנותנים טעם, תחושה ומענה שהם אחד לאחד לבשר, הן במרקם והן בטעם", הוא אומר. "אנחנו היינו בעצמנו שפני ניסיונות, וגם עשינו ניסיונות בשוק. נתנו לאנשים לטעום כל מיני מוצרים והם פשוט לא האמינו שאינם מכילים בשר".




אילון זקצר ורפאל אברהם, בעלי "הגל הירוק". צילום: אריאל בשור
אילון זקצר ורפאל אברהם, בעלי "הגל הירוק". צילום: אריאל בשור



גם בנושא מחירי המוצרים החליטו הבעלים לנסות לעשות שינוי. "רשתות המזון חוגגות מבחינת המחירים של המוצרים הטבעוניים", אומר זקצר, "אני מאמין שעם כוח הקנייה שלנו, ובזכות העובדה שאנחנו עובדים עם יצרני נשמה, ספקים קטנים שמייצרים מהלב, אנו יכולים להגיע למחירים טובים ללקוחות, טובים לנו וטובים ליצרנים".



"אנחנו כועסים על כך שאנשים שהחליטו שהם לא אוכלים מן החי או נמנעים מכך בגלל סיבות בריאותיות, צריכים לשלם יותר כסף", מוסיף אברהם ומציע לי להסתכל על כמה מהמחירים בחנות: קישים - 19.90 שקלים; קופסת עוגיות - 16 שקלים; פס של עוגה מצופה ומושקעת - 36 שקלים; מיטבולס - 36.90 שקלים; שוואמה מסייטן 500 גרם - 29.90 שקלים.



לדברי אברהם וזקצר, גישת הסחר ההוגן שלהם באה לידי ביטוי לא רק במחירים הוגנים, אלא גם במערכת היחסים עם הספקים והיצרנים הטבעוניים, הנמצאים תחת מכבש הלחצים של הרשתות הגדולות. מבחינתם, "הגל הירוק" חרט על דגלו לחבק את יצרני הנשמה הללו, שלא מקבלים שטח מדף בסופרים, לאסוף אותם, להוות עבורם בית ובעיקר לאפשר להם הזדמנות עסקית.



"אין ספק שלאט־לאט יהיה ניסיון לחקות את הקונספט שלנו", אומר אברהם. "כמו שקרה עם המסעדות ובתי הקפה הטבעוניים, יקרה לדעתי גם בתחום החנויות הטבעוניות. אני מאמין שבשנים הקרובות נראה עוד סופרים כאלה, אבל זה לא מדאיג אותנו".



"החיבוקים והפידבקים שקיבלנו בימים האחרונים הם מטורפים", מספר זקצר. "ביום הראשון שבו פתחנו את הדלתות, אנשים באו עם פרח להגיד לנו תודה. היו גם כאלה ששאלו: 'למה אתם עושים את זה? אין לזה קהל', אבל רוב האנשים אמרו שזה הפרויקט הכי מבורך והכי במקום". "מובן שכמו בכל דבר, תהיה גם ביקורת, אבל כיום חנות טבעונית זה כבר צורך, זה כבר אורח חיים", אומר אברהם.



לא הגיע הזמן שגם אתם תהפכו לטבעונים?
זקצר: "יש לי שלושה ילדים, והבן הבכור, שהוא כיום בגיל 18, החליט לפני שלוש שנים להפוך לטבעוני. כך בעצם נחשפתי לנושא הזה והתחלתי לחפש פתרונות שיהיו טובים וטעימים עבורו. היה קשה מאוד למצוא מוצרים טבעוניים מתאימים בסופרים. זה מה שגרם לי להיחשף לכל הקהילה שמייצרת מוצרים כאלה, ויצרתי עולם טבעוני בשביל הבן שלי. אני עצמי עדיין לא טבעוני, אבל התחלתי תהליכים של הפחתה די משמעותית של אכילת מוצרים מהחי".



אברהם: "אנחנו בבית נמצאים בתהליך בריאותי, אבל אני לא טבעוני. אני עדיין אוכל מוצרים מהחי, על דגים למשל קשה לי לוותר. כמו שאני לא מטיף לאנשים על טבעונות, אז גם לא יכולים להטיף לי. אנחנו אנשי עסקים קודם כל, ואם אני הולך בעתיד למכור קוסמטיקה, לדוגמה, זה אומר שאני צריך להתאפר?".